دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

تاریخچه بشریه

No image
تاریخچه بشریه

نویسنده : محمد محسن مردانی

كلمات كليدي : ابوسهل، بُشريه، معتزله، تاليفات بُشر، شاگردان بُشر

بُشریه

بُشریه عنوانی است که به پیروان ابوسهل بُشربن معتمر هلالى اطلاق می­شود.[1]

ابوسهل اصالتاً از مردم کوفه بود[2] که در آغاز در بصره و از تربیت یافتگان مکتب معتزله بصره بشمار می­آمد ولی معروف به بغدادی می­باشد. از تاریخ تولد وی اطلاع دقیقی در دست نیست ولی مسلما متولد قرن دوم هجری می­باشد. وی مکتب عتزال را از بُشر بن سعید و عثمان زعفرانی که از شاگردان واصل بن عطاء بودند گرفت و به بغداد رفت و مکتب معتزله بغداد را بنیان گذاشت.[3] او در زمان خود به ریاست معتزله نائل گردید.[4] شهرستانى او را افضل علماى معتزله خوانده است. ابوسهل شاعرى توانا هم بوده که برخى کتب کلام و فقه را به نظم درآورد. روش او در شاعرى مسمط[5] و مزدوج[6] بوده است. بُشر متمایل به شیعه بوده است. به همین دلیل در دوره خلافت هارون، به زندان افتاد و در زندان قصیده­اى مشتمل بر چهل هزار بیت سرود و در آن آراء و عقاید مخالفینش را رد نمود. اما در دوره خلافت مأمون، عزیز و مقرب بود. او یکى از امضا کنندگان عهدنامه ولایتعهدى امام رضا علیه السلام می باشد.

بُشر نسبت به ابوهذیل[7] بدگمان بود و او را متهم به نفاق و دوروئى مى­کرد. در بیان صفات او می­گفت: ابوهذیل نادانی را در صورتی که مردم او را دانا بدانند، بیشتر دوست دارد (تا آنکه دانا باشد و مردم او را نادان بخوانند) و پست فطرتی را بیشتر از آن دوست دارد که بزرگوار باشد ولی مردم او را پست شمارند و داشتن درون سخیف[8] را بر منظر سخیف ترجیح می­دهد و او را فردى مى­دانست که جهت خوشایند مردم زندگى مى­کند.

تالیفات بُشر بن معتمر

بُشر علاوه بر اشعاری که سروده و کتابهایی که به نظم درآورده، دارای تألیفاتی نیز هست که از جمله آنها عبارتند از:

کتاب التوحید

کتاب حدوث الأشیاء

کتاب الرد على النحویین

کتاب الحجة فی إثبات نبوة النبی صلى الله علیه و سلم

کتاب الرد على النصارى

کتاب الرد على الیهود

کتاب الرد على الرافضة

کتاب الرد على المرجئة

کتاب الرد على الخوارج

کتاب الرد على أبی الهذیل

کتاب الرد على النظام

کتاب الرد على أبی شمر

کتاب الرد على زیاد الموصلی

کتاب الرد على ضرار

کتاب الرد على أبی خلدة

کتاب الرد على حفص الفرد

کتاب الرد على هشام بن الحکم

کتاب الرد على أصحاب أبی حنیفة

کتاب اجتهاد الرأی

کتاب الحسین بن صبعى

کتاب الرد على الأصم

کتاب قتال علی علیه السلام وطلحة رضی الله عنه

کتاب الرد على الأصم أیضا فی الإمامة

کتاب الرد على المشرکین

لیست دقیق این کتابها را ابن ندیم در الفهرست آورده است.[9]

او در حالی­که سالخوردگی زیادی داشت به بیمارى پیسى بدن مبتلا شد و به سال 210 هجرى از دنیا رفت.[10]

شاگردان ابوسهل

از شاگردان وی می­توان به ابی موسی مدار و بُشر القلانسی و ابی عمران رقاشی و روح العبدی و ابی عبید الله افوه و هاشم ابن ناصح اشاره کرد.[11]

در کتب تاریخی، تاریخ انقضای خاصی برای بُشریه ذکر نگردیده بلکه از فعالیتهای دیگر آنها نیز اطلاعی در دست نمی­باشد.

مقاله

جایگاه در درختواره تاریخچه فرق

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رزق حلال

رزق حلال

امام صادق (ع) قرمودند: «ترک یک لقمه‌ حرام‌ نزد خدا، محبوب تر است از هزار رکعت نماز مستحبی.» (بحار الأنوار (ط ـ بیروت)، ج‌90، ص373)
نفاق

نفاق

امیرالمؤمنین علی (ع):«از نفاق دوری کن، به درستی که فرد دو رو نزد خداوند متعال دارای جایگاه و منزلت نیست.» (شرح آقا جمال خوانساری بر غررالحکم و دررالکلم، ج‌2، ص304)
عفت در کلام امیرالمومنین(ع)

عفت در کلام امیرالمومنین(ع)

حضرت علی(ع) فرمودند: «هرکس اعضا و جوارح خویش را از حرام بازدارد، اخلاقش نیکو می گردد.» (شرح آقا جمال خوانساری بر غررالحکم و دررالکلم، ج‌5، ص432).
دوری از موضع تهمت

دوری از موضع تهمت

امام صادق (ع) فرمودند: هرگاه مؤمن به برادر [دینی] خود تهمت بزند، ایمان در قلب او از میان می‌رود، هم چنان که نمک در آب، ذوب می‌شود. (مشکاةالأنوار فی غررالأخبار، طبرسی، علی بن حسن، ص319)
قناعت

قناعت

حضرت علی (ع) فرمودند: «به جستجوی بی‌نیازی برخاستم، آن را جز در قناعت نیافتم؛ همواره قناعت کنید، تا بی‌نیاز باشید.» (جامع الأخبار (للشعیری)، محمد بن محمد،ص123)

پر بازدیدترین ها

عن ام البنین (علیها السلام): «أخبِرنی عَن أبِی عَبدالله الحُسَین، …أولادی وَمَن تَحتَ الخَضراء کُلُّهُم فداءُ لأبی عَبدِاللهِ الحُسین»

عن ام البنین (علیها السلام): «أخبِرنی عَن أبِی عَبدالله الحُسَین، …أولادی وَمَن تَحتَ الخَضراء کُلُّهُم فداءُ لأبی عَبدِاللهِ الحُسین»

حضرت ام البنین (علیها السلام): «از ابا عبدالله الحسین (ع) به من خبر بده! …فرزندانم و تمام کسانی که زیر آسمان کبودند، همه به فدای ابا عبدالله الحسین (ع) باد!» (منتهی المقال، ج 2، ص 70؛ تذکره الشهداء، ص 443)
قال رسول الله (صلی‌الله علیه‌ وآله وسلم): «یا سلمان! مَنْ اَحَبَّ فاطمه ابنتی فهو فی الجنّة معی...»

قال رسول الله (صلی‌الله علیه‌ وآله وسلم): «یا سلمان! مَنْ اَحَبَّ فاطمه ابنتی فهو فی الجنّة معی...»

رسول خدا (صلی‌الله علیه وآله وسلم) فرمود: «ای سلمان! کسی که فاطمه دخترم را دوست بدارد، در بهشت با من است...» (فرائد السمطین، ج2، ص 68)
No image

امام حسین (ع): «الناسُ عبیدُ الدنیا و الدین لعق علی السنتهم یحوطونه مادرَّت معایشُهم فاذا مُحَّصوا بالبلاء قَلَّ الدَیّانون»

«مردم بندۀ دنیایند و دین بر زبانشان می‌چرخد و تا وقتی زندگی‌هاشان بر محور دین بگردد، در پی آنند، امّا وقتی به وسیلۀ «بلا» آزموده شوند، دینداران اندک می‌شوند.»
No image

قالَ رَسُولُ اللّهِ (صلّى اللّه علیه و آله):«اِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ علیه السّلام حَرارَةً فى قُلُوبِ الْمُؤمنینَ لا تَبْرُدُ اَبَداً.»

پیامبر اکرم (صلّى اللّه علیه و آله) فرمود: «براى شهادت حسین علیه السلام ، حرارت و گرمایى در دلهاى مؤمنان است که هرگز سرد و خاموش نمی‌شود.» (جامع احادیث الشیعه ، ج 12، ص 556)
«وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ وَاللّهُ رَؤُوفٌ بِالْعِبَاد» (بقره/207)

«وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ وَاللّهُ رَؤُوفٌ بِالْعِبَاد» (بقره/207)

«افرادی هستند (امیر مؤمنان علی (علیه‌السّلام)) که جان خویش را با خداوند معامله می‌کند به خاطر به دست آوردن رضایت او، و خداست که نسبت به بندگانش مهربان است».
Powered by TayaCMS