دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

تالیفات محمد طوسی

No image
تالیفات محمد طوسی

آثار قلمى

1. الوسیلة الى نیل الفضیلة: مشهورترین اثر فقهى ابن حمزه است. الوسیله، دوره فقهى کامل و آمیخته با اندکى استدلال است. این کتاب، با توجه به این که از تألیفات قدماست، همواره، مورد توجه محافل علمى بوده است. الوسیله به عنوان کتاب فقیهى فتوایى،[21] شامل جمیع ابواب فقه است وبسیارى از علماى امامیه بر آن اعتماد و همه متاخرین، از آن نقل کرده اند.[22]

این کتاب به سال 1376 درمجموعه الجوامع الفقهیه در تهران به چاپ رسید و نسخه هاى خطى اش نیز در دانشگاه ( مورّخ 631 ) ، کتابخانه مرعشى (مورّخ 894 ) ، کتابخانه ملّى (قرن دهم) و کتابخانه آستان قدس رضوى موجود است.[23]

کتاب الوسیله با همت شیخ محمد الحسّونتحقیق و توسط انتشارات کتابخانه آیت الله مرعشى نجفى چاپ شد. ابن حمزه در مقدمه کتاب خطاب به فرزندش چنین سفارش مى کند:

«اوصیک یا بنى به تقوى الله...و علیک به تلاوة کتابه و علیک بالعمل بما فیه و علیک به سیرة نبینا محمد و الائمه و سیرة الصالحین ... علیک بالفقه، علیک بالفقه، علیک بالفقه، فانه شرف لک فى الدنیا و ذخر لک فى الآخره»[24]

2. الواسطه : این کتاب فقهى که بسیارى از فقها از آراء آن یاد مى کنند[25]، مفقود است.

3. الرائع فى الشرائع: این اثر فقهى است.

4. الثاقب فى المناقب فى المعجزات الباهرات للنبى (صلى الله علیه وآله) و الائمة المعصومین الهداة: به گفته افندى این کتاب بسیار جالب و منظم در نوع خود مى باشد. وى فضائل، کرامات، معجزات پیامبراسلام (صلى الله علیه وآله)، فاطمه زهرا(علیها السلام) و پیشوایان معصوم(علیهم السلام) را در آن کتاب نقل کرده است وچون این کتاب با توجه به نگارش آن در اختیار محمدون متاخر،(محمد فیض صاحب الوافى، محمد تقى مجلسى صاحب بحار الانوار و محمد حر عاملى صاحب الوسائل) نبوده است تا از آن مطالبى نقل نمایند و ما به عنوان یادگار و کسب ذخیره آخرت بخشى از آن کتاب را در روضات مى آوریم.»

او سپس به بازگویى قسمتى از آن کتاب درمورد معجزات پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) و کرامات اهل بیت عصمت(علیهم السلام) مى پردازد و اجمال سه کرامت ارزنده را از آن کتاب نقل مى کند:

الف. داستان ابو الصمصام و معجزه رسول اکرم (صلى الله علیه وآله) در خبر دادن از خواست درونى او و درخواست هشتاد شتر از امیرمؤمنان (علیه السلام) پس از رحلت رسول خدا(صلى الله علیه وآله)و سخن سلمان به ابو بکر، جایى که مى گوید:کردى و نکردى و حق... ببردى، چه بهتر حق رابه صاحب حق برگردانى.

ب. داستان کور شدن یک فرد ناصبى که به على (علیه السلام) و فاطمه(علیها السلام) اهانت کرده بود.

ج. داستان سلطان سنجر و شفا یافتن یک مجوسى جذام دار در مرقد امام رضا(علیه السلام) و ساختن ضریح نقره اى بر مرقد مطهر. کتاب «الثاقب» به همت آقاى نبیل رضا علوان تحقیق شد وانتشارات انصاریان آن را منتشر کرد.

5 ـ نهج العرفان الى هدایة الایمان: شهید ثانىدر کتاب «الجمعه» کتابى به نام «نهج العرفان الى هدایة الایمان» را به عمادالدین طوسى نسبت داده است و از آن مطلبى نقل مى کند و ظاهر این است که «طبرسى» اشتباهى از قلم ناسخ باشد،بلکه صحیح آن عماد الدین طوسى، همین شخصیت موردترجمه باشد، چون ما عماد الدین طبرسى سراغ نداریم.[26]

6. مسائل فى الفقه[27].

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

عالمان مرتبط

جدیدترین ها در این موضوع

رزق حلال

رزق حلال

امام صادق (ع) قرمودند: «ترک یک لقمه‌ حرام‌ نزد خدا، محبوب تر است از هزار رکعت نماز مستحبی.» (بحار الأنوار (ط ـ بیروت)، ج‌90، ص373)
نفاق

نفاق

امیرالمؤمنین علی (ع):«از نفاق دوری کن، به درستی که فرد دو رو نزد خداوند متعال دارای جایگاه و منزلت نیست.» (شرح آقا جمال خوانساری بر غررالحکم و دررالکلم، ج‌2، ص304)
عفت در کلام امیرالمومنین(ع)

عفت در کلام امیرالمومنین(ع)

حضرت علی(ع) فرمودند: «هرکس اعضا و جوارح خویش را از حرام بازدارد، اخلاقش نیکو می گردد.» (شرح آقا جمال خوانساری بر غررالحکم و دررالکلم، ج‌5، ص432).
دوری از موضع تهمت

دوری از موضع تهمت

امام صادق (ع) فرمودند: هرگاه مؤمن به برادر [دینی] خود تهمت بزند، ایمان در قلب او از میان می‌رود، هم چنان که نمک در آب، ذوب می‌شود. (مشکاةالأنوار فی غررالأخبار، طبرسی، علی بن حسن، ص319)
قناعت

قناعت

حضرت علی (ع) فرمودند: «به جستجوی بی‌نیازی برخاستم، آن را جز در قناعت نیافتم؛ همواره قناعت کنید، تا بی‌نیاز باشید.» (جامع الأخبار (للشعیری)، محمد بن محمد،ص123)

پر بازدیدترین ها

عن ام البنین (علیها السلام): «أخبِرنی عَن أبِی عَبدالله الحُسَین، …أولادی وَمَن تَحتَ الخَضراء کُلُّهُم فداءُ لأبی عَبدِاللهِ الحُسین»

عن ام البنین (علیها السلام): «أخبِرنی عَن أبِی عَبدالله الحُسَین، …أولادی وَمَن تَحتَ الخَضراء کُلُّهُم فداءُ لأبی عَبدِاللهِ الحُسین»

حضرت ام البنین (علیها السلام): «از ابا عبدالله الحسین (ع) به من خبر بده! …فرزندانم و تمام کسانی که زیر آسمان کبودند، همه به فدای ابا عبدالله الحسین (ع) باد!» (منتهی المقال، ج 2، ص 70؛ تذکره الشهداء، ص 443)
قال رسول الله (صلی‌الله علیه‌ وآله وسلم): «یا سلمان! مَنْ اَحَبَّ فاطمه ابنتی فهو فی الجنّة معی...»

قال رسول الله (صلی‌الله علیه‌ وآله وسلم): «یا سلمان! مَنْ اَحَبَّ فاطمه ابنتی فهو فی الجنّة معی...»

رسول خدا (صلی‌الله علیه وآله وسلم) فرمود: «ای سلمان! کسی که فاطمه دخترم را دوست بدارد، در بهشت با من است...» (فرائد السمطین، ج2، ص 68)
No image

امام حسین (ع): «الناسُ عبیدُ الدنیا و الدین لعق علی السنتهم یحوطونه مادرَّت معایشُهم فاذا مُحَّصوا بالبلاء قَلَّ الدَیّانون»

«مردم بندۀ دنیایند و دین بر زبانشان می‌چرخد و تا وقتی زندگی‌هاشان بر محور دین بگردد، در پی آنند، امّا وقتی به وسیلۀ «بلا» آزموده شوند، دینداران اندک می‌شوند.»
No image

قالَ رَسُولُ اللّهِ (صلّى اللّه علیه و آله):«اِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ علیه السّلام حَرارَةً فى قُلُوبِ الْمُؤمنینَ لا تَبْرُدُ اَبَداً.»

پیامبر اکرم (صلّى اللّه علیه و آله) فرمود: «براى شهادت حسین علیه السلام ، حرارت و گرمایى در دلهاى مؤمنان است که هرگز سرد و خاموش نمی‌شود.» (جامع احادیث الشیعه ، ج 12، ص 556)
«وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ وَاللّهُ رَؤُوفٌ بِالْعِبَاد» (بقره/207)

«وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ وَاللّهُ رَؤُوفٌ بِالْعِبَاد» (بقره/207)

«افرادی هستند (امیر مؤمنان علی (علیه‌السّلام)) که جان خویش را با خداوند معامله می‌کند به خاطر به دست آوردن رضایت او، و خداست که نسبت به بندگانش مهربان است».
Powered by TayaCMS