دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

توسّل و تقرّب به خدا

ای کسانی که ایمان آورده اید از (مخالفت با فرامین) خدا بترسید و به وسیله ایمان و پیروی اولیاء حق به خدا توسّل جوئید و در راه او جهاد کنید؛ باشد که رستگار شوید.
توسّل و تقرّب به خدا
توسّل و تقرّب به خدا

توسّل و تقرّب به خدا

قال الله تعالی: «یا أیّها الذّینَ آمنُوا اتَّقُوا اللهَ و ابتَغُوا إلیه الوَسیلَه و جاهِدُوا فی سبیلِهِ لعلّکُم تفلِحُونَ» (مائده/35)

توسل در لغت به‌معنای مدد جستن از وسیله برای نیل به مقصود است و در اصطلاح، به‌معنای تمسّک جستن به اولیای الهی در درگاه خداوند، به‌منظور برآمدن نیازها است[1]. انسان برای رسیدن به مراد خویش، باید به اسباب و واسطه‌های فیض متوسّل شود. موضوع مهم در آیه، دستوری است که خداوند خطاب به مؤمنان در رابطه با انتخاب وسیله داده است. وسیله به‌‌معنای تقرّب جستن و یا چیزی که باعث تقرّب به دیگری از روی علاقه و رغبت می‌شود، است. بنابراین وسیله در آیه، دارای معنای وسیعی است و هر چیزی را که باعث نزدیک شدن انسان به درگاه خداوند می‌شود، را شامل است. مهمترین وسیله‌ها، ایمان به خدا و پیامبر اکرم (ص) و انجام عبادات مانند، جهاد، نماز و ... است. شفاعت پیامبران و امامان و بندگان صالح خداوند که طبق صریح قرآن باعث تقرّب به خدا می‌گردد، در مفهوم وسیع توسّل داخل است؛ همانگونه که پیروی از آنها موجب نزدیکی به خداوند است. حتی سوگند دادن خدا به مقام آنان، نشانه علاقه به آنها و جزء این مفهوم وسیع است. از طرف دیگر، اختصاص این آیه به برخی از این موارد، درست نیست؛ چراکه وسیله به‌معنای هر چیزی است، که باعث تقرّب به خداوند می‌شود.[2]

برخی از بزرگان، توبه را شرط همه توسّلات دانسته‌اند.[3] چراکه هیچ چیزی برای یک گنه‌کار ضروری‌تر از توبه نیست. نفس انسان به‌واسطه گناه، تاریک و سیاه و پلید می‌شود؛ حتی ممکن است از صورت انسانی به صورت حیوانی تبدیل گردد.[4] انسان نمی‌تواند با دل و قلبی آلوده، به خداوند تقرّب جوید؛ بلکه باید با توبه و پیروی از پیامبر و ائمّه معصومین (ع) به آنان توسل جوید. به‌راستی انسان با دل و قلبی آکنده از گناه چگونه می‌تواند به خداوند تقرّب جوید و بنده شایسته‌ای برای خداوند باشد؟

    پی نوشت:
  • [1]. روحانی، محمدکاظم؛ پرسشها و پاسخها، دفتر چهاردهم، شفاعت و توسل، دفتر نشر معارف، 1385، چاپ ششم، ص49.
  • [2]. مکارم شیرازی، ناصر؛ تفسیر نمونه، تهران، دارالکتب‌الاسلامیه، 1374،  چاپ هجدهم، ج4، ص364.
  • [3]. عباسی، مهدی؛ نفس مطمئنه ناگفته‌هایی از عارف کامل حضرت آیت‌الله بهجت، قم، تا ظهور، 1387، چاپ دوم، ص24.
  • [4]. امینی، ابراهیم؛ خودسازی (تزکیه و تهذیب نفس)، قم، شفق، 1371، چاپ پنجم، ص145.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رزق حلال

رزق حلال

امام صادق (ع) قرمودند: «ترک یک لقمه‌ حرام‌ نزد خدا، محبوب تر است از هزار رکعت نماز مستحبی.» (بحار الأنوار (ط ـ بیروت)، ج‌90، ص373)
نفاق

نفاق

امیرالمؤمنین علی (ع):«از نفاق دوری کن، به درستی که فرد دو رو نزد خداوند متعال دارای جایگاه و منزلت نیست.» (شرح آقا جمال خوانساری بر غررالحکم و دررالکلم، ج‌2، ص304)
عفت در کلام امیرالمومنین(ع)

عفت در کلام امیرالمومنین(ع)

حضرت علی(ع) فرمودند: «هرکس اعضا و جوارح خویش را از حرام بازدارد، اخلاقش نیکو می گردد.» (شرح آقا جمال خوانساری بر غررالحکم و دررالکلم، ج‌5، ص432).
دوری از موضع تهمت

دوری از موضع تهمت

امام صادق (ع) فرمودند: هرگاه مؤمن به برادر [دینی] خود تهمت بزند، ایمان در قلب او از میان می‌رود، هم چنان که نمک در آب، ذوب می‌شود. (مشکاةالأنوار فی غررالأخبار، طبرسی، علی بن حسن، ص319)
قناعت

قناعت

حضرت علی (ع) فرمودند: «به جستجوی بی‌نیازی برخاستم، آن را جز در قناعت نیافتم؛ همواره قناعت کنید، تا بی‌نیاز باشید.» (جامع الأخبار (للشعیری)، محمد بن محمد،ص123)

پر بازدیدترین ها

رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم): «انَّما بُعِثتُ لِاُتمِمَّ مکارم الأخلاق»

رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم): «انَّما بُعِثتُ لِاُتمِمَّ مکارم الأخلاق»

«به راستی من مبعوث گردیدم تا مکارم اخلاق را کامل کنم»(بحار، ج 16، ص 210؛ ج 70، ص 372)
No image

امام حسین (ع): «الناسُ عبیدُ الدنیا و الدین لعق علی السنتهم یحوطونه مادرَّت معایشُهم فاذا مُحَّصوا بالبلاء قَلَّ الدَیّانون»

«مردم بندۀ دنیایند و دین بر زبانشان می‌چرخد و تا وقتی زندگی‌هاشان بر محور دین بگردد، در پی آنند، امّا وقتی به وسیلۀ «بلا» آزموده شوند، دینداران اندک می‌شوند.»
عن فاطمة الزهرا (سلام الله علیها): «لقد قال رسول الله (صلی الله علیه وآله وسلم) مثل الامام مثل الکعبة اِذْ تُؤْتی ولا تأتی»

عن فاطمة الزهرا (سلام الله علیها): «لقد قال رسول الله (صلی الله علیه وآله وسلم) مثل الامام مثل الکعبة اِذْ تُؤْتی ولا تأتی»

حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) فرمود: «همانا رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) فرمود: مثل امام، چونان کعبه است که بر گردش می‌چرخند و او بر گرد چیزی نمی‌چرخد».(بحارالانوار، ج 36، ص 353)
قال علیٌ (علیه‌السّلام): «الفُرصَه تمُّر مرِّ السَحاب فانتَهِزوا فُرَصَ الخَیّر» (نهج‌البلاغه فیض، ص 1086)

قال علیٌ (علیه‌السّلام): «الفُرصَه تمُّر مرِّ السَحاب فانتَهِزوا فُرَصَ الخَیّر» (نهج‌البلاغه فیض، ص 1086)

امام علی (علیه‌السلام) فرمود: «فرصت مانند ابر از افق زندگی می‌گذرد، مواقعی که فرصت‌های خیری پیش می‌آید غنیمت بشمارید و از آن‌ها استفاده کنید»
صله رحم در کلام پیامبر اکرم(ص)

صله رحم در کلام پیامبر اکرم(ص)

حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) فرمودند: «ثواب صله رحم را از ثواب همه اطاعات زودتر میدهند» الکافی، ج 4 ص 68، ح 2(
Powered by TayaCMS