دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

حقوق عمومی

No image
حقوق عمومی

حقوق عمومي، دولت – كشور، استخدام

نویسنده : عبدالصمد جودتی استیار

به مقررّاتی که بر روابط دولت و مأموران او با مردم نظارت کرده و تشکیلات دولتی را سامان می‌بخشد، حقوق عمومی گفته می‌شود.

بنابراین به مقررّات حاکم بر تشکیلات دولت و روابط نهادهای وابسته به آن با مردم حقوق عمومی اطلاق میشود، روابطی که در آن سازمان‌های حکومتی در مقام اعمال حقّ حاکمیِت و اجرای اقتدار عمومی نقش‌آفرینی می‌کنند.

در این رشته از علم حقوق مسائلی بررسی می‌شود که با جامعه، گروه‌ها و افراد تشکیل دهندۀ آن و نیز با «دولت – کشور»(1) به معنای وسیع کلمه ارتباط دارند. حقوق عمومی علاوه بر دولت و حکومت و رژیم سیاسی حاکم و سازمان‌های سیاسی، به مسائلی از قبیل ادارۀ عمومی، استخدام، روابط مالی و مالیاتی، قواعد حاکم بر روابط بین دولت‌ها می‌پردازد و امروزه بنا به تعابیر وسیع‌تر حتّی از حقوق کار و حقوق جزا و نظائر آن نیز بحث می‌نماید. همه مباحثی که از زوایای گوناگون، موضوعات آنها با منافع عموم و جامعه اصطکاک پیدا می‌کنند، موضوع بحث حقوق عمومی می‌باشد.

تقسیمات

به طور کلّی حقوق عمومی را می‌توان به چند شاخه تقسیم نمود:

الف) حقوق اساسی

ب) حقوق اداری

ج) حقوق مالی

د) حقوق جزا

ه) حقوق کار

و) آئین دادرسی کیفری

ض) آئین دادرسی مدنی

برای توضیح بیشتر به مدخل های مربوطه مراجعه فرمائید.

مقاله

نویسنده عبدالصمد جودتی استیار
جایگاه در درختواره حقوق عمومی - حقوق اساسی

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رزق حلال

رزق حلال

امام صادق (ع) قرمودند: «ترک یک لقمه‌ حرام‌ نزد خدا، محبوب تر است از هزار رکعت نماز مستحبی.» (بحار الأنوار (ط ـ بیروت)، ج‌90، ص373)
نفاق

نفاق

امیرالمؤمنین علی (ع):«از نفاق دوری کن، به درستی که فرد دو رو نزد خداوند متعال دارای جایگاه و منزلت نیست.» (شرح آقا جمال خوانساری بر غررالحکم و دررالکلم، ج‌2، ص304)
عفت در کلام امیرالمومنین(ع)

عفت در کلام امیرالمومنین(ع)

حضرت علی(ع) فرمودند: «هرکس اعضا و جوارح خویش را از حرام بازدارد، اخلاقش نیکو می گردد.» (شرح آقا جمال خوانساری بر غررالحکم و دررالکلم، ج‌5، ص432).
دوری از موضع تهمت

دوری از موضع تهمت

امام صادق (ع) فرمودند: هرگاه مؤمن به برادر [دینی] خود تهمت بزند، ایمان در قلب او از میان می‌رود، هم چنان که نمک در آب، ذوب می‌شود. (مشکاةالأنوار فی غررالأخبار، طبرسی، علی بن حسن، ص319)
قناعت

قناعت

حضرت علی (ع) فرمودند: «به جستجوی بی‌نیازی برخاستم، آن را جز در قناعت نیافتم؛ همواره قناعت کنید، تا بی‌نیاز باشید.» (جامع الأخبار (للشعیری)، محمد بن محمد،ص123)

پر بازدیدترین ها

No image

امام حسین (ع): «الناسُ عبیدُ الدنیا و الدین لعق علی السنتهم یحوطونه مادرَّت معایشُهم فاذا مُحَّصوا بالبلاء قَلَّ الدَیّانون»

«مردم بندۀ دنیایند و دین بر زبانشان می‌چرخد و تا وقتی زندگی‌هاشان بر محور دین بگردد، در پی آنند، امّا وقتی به وسیلۀ «بلا» آزموده شوند، دینداران اندک می‌شوند.»
No image

قالَ رَسُولُ اللّهِ (صلّى اللّه علیه و آله):«اِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ علیه السّلام حَرارَةً فى قُلُوبِ الْمُؤمنینَ لا تَبْرُدُ اَبَداً.»

پیامبر اکرم (صلّى اللّه علیه و آله) فرمود: «براى شهادت حسین علیه السلام ، حرارت و گرمایى در دلهاى مؤمنان است که هرگز سرد و خاموش نمی‌شود.» (جامع احادیث الشیعه ، ج 12، ص 556)
«وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ وَاللّهُ رَؤُوفٌ بِالْعِبَاد» (بقره/207)

«وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ وَاللّهُ رَؤُوفٌ بِالْعِبَاد» (بقره/207)

«افرادی هستند (امیر مؤمنان علی (علیه‌السّلام)) که جان خویش را با خداوند معامله می‌کند به خاطر به دست آوردن رضایت او، و خداست که نسبت به بندگانش مهربان است».
قال رسول الله (صلی الله علیه وآله و سلم):«علی خیر البشر فمن ابی فقد کفر»

قال رسول الله (صلی الله علیه وآله و سلم):«علی خیر البشر فمن ابی فقد کفر»

پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) می فرماید: «علی برترین بشر است؛ هر کس إبا کند، کافر است». (کنز العمال: جلد 11 صفحه 942)
قال علیٌ (علیه‌السّلام): «الفُرصَه تمُّر مرِّ السَحاب فانتَهِزوا فُرَصَ الخَیّر» (نهج‌البلاغه فیض، ص 1086)

قال علیٌ (علیه‌السّلام): «الفُرصَه تمُّر مرِّ السَحاب فانتَهِزوا فُرَصَ الخَیّر» (نهج‌البلاغه فیض، ص 1086)

امام علی (علیه‌السلام) فرمود: «فرصت مانند ابر از افق زندگی می‌گذرد، مواقعی که فرصت‌های خیری پیش می‌آید غنیمت بشمارید و از آن‌ها استفاده کنید»
Powered by TayaCMS