دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

خانواده گستردهExtended Family

No image
خانواده گستردهExtended Family

كلمات كليدي : خانواده گسترده، خانواده همخون، پدرسالاري، اقتصاد مشترك.

نویسنده : سمانه خالدی

خانواده گسترده، خانواده‌ای است که بر اساس بستگی‌های نسبی و سببی استوار بوده و شامل چند گروه زناشویی است. چنین خانواده‌ای دربرگیرنده سه نسل پدربزرگ و مادربزرگ، والدین و فرزندان است که با هم، یا نزدیک هم زندگی می‌کنند. خانواده گسترده به این خاطر که بر اساس بستگی‌های نسبی استوار است، خانواده همخون (consanguine) نیز نامیده می‌شود. در چنین خانواده‌هایی فرزندان پس از ازدواج نیز زندگی مشترک خود را آغاز نموده و در حقیقت معنای «گسترده» از گسترش خانواده بدین طریق، حاصل می‌شود.

خانواده گسترده، بیشتر اختصاص به جوامع مبتنی بر اقتصاد کشاورزی و شبانی دارد و ممکن است بر حسب قدرت و تسلط پدر یا مادر خانواده به شکل خانواده پدرسالاری یا مادرسالاری درآید.

در خانواده گسترده، پدربزرگ و مادربزرگ، مرکز ثقل خانواده هستند و اعضای خانواده و نوه‌ها از آنها اطاعت می‌کنند و اگر پدر و مادر به علت پیری و سالخوردگی قادر به انجام وظایف سرپرستی از فرزندان و نوه‌ها نباشند این امر به پسر ارشد خانواده محول می‌شود.

در خانواده‌های گسترده غالبا فرزندان دنبال شغل پدر را می‌گیرند. به گفته ساموئل کینگ (S.King)، یک جامعه کشاورزی، طبعا با روش خانوادگی پدرسالاری مناسبت دارد؛ زیرا، کارکرد اقتصادی در آن اهمیت زیادی دارد. چنین خانواده‌ای نیازمند یک مدیر تولید است که از دیرباز این وظیفه بر عهده مردان بوده است.

کارکردهای خانواده گسترده

خانواده گسترده در جامعه روستایی و عشایری، محل کلیه فعالیتهای آموزشی- تربیتی، اجتماعی، تفریحی و تا اندازه زیادی مذهبی به شمار می‌رود. شیوه تولید خانوادگی و همیاری و تعاون مترتب بر آن، اجتماعی کردن کودکان، نگهداری از پیران و حمایت کامل از اعضا، از جمله وظایف سنگین چنین خانواده‌ای است.

بطور کلی خانواده گسترده دو کارکرد اساسی دارد:

اول) اقتصاد مشترک اعضای خانواده؛ به این معنی که درآمد، تولید و توزیع توسط هر یک از افراد خانواده، برای کل اعضا صورت می‌پذیرد؛

دوم) بزرگان و ریش‌سفیدان خانواده از منزلت اجتماعی بالاتری نسبت به سایرین برخوردارند. به همین جهت تصمیم آنان به منزله تصمیم کلیه اعضای خانواده تلقی می‌شود. فلذا صرف کنار هم زندگی کردن چند نسل از خانواده، خانواده گسترده تلقی نمی‌شود.

ویژگی‌های کلی خانواده گسترده

1) همسرگزینی: همسرگزینی در خانواده گسترده تحت فشار اجتماعی است و ازدواج به نوعی در پایگاه یا منزلت دختر یا پسر تغییر اساسی ایجاد کرده و اهمیت اجتماعی آنان را ارتقاء می‌بخشد. در خانواده گسترده، به دلیل مرگ و میر بالای زنان و مردان ازدواج مجدد رایج است. زنان به این دلیل مجبور به ازدواج مجدد می‌شوند که وجود مرد برای اداره اقتصادی خانواده ضروری است؛

2) ازدواج و اتحاد خانوادگی: ازدواج در خانواده گسترده علاوه بر جنبه اقتصادی، ایجاد نوعی اتحاد خانوادگی نیز می‌کند و رضایت و تمایل قلبی در آن ضرورتی ندارد. ازدواج در طبقات بالای جامعه بر اساس ملاحظات سیاسی و اقتصادی و نیز برای حفظ نسل و افزایش مالکیت صورت می‌گیرد. نکته مهم آن است که در خانواده گسترده ازدواج بیشتر بر منطق مبتنی است نه احساسات؛

3) روابط میان افراد خانواده: روابط زن و شوهر در خانواده گسترده در جهت ایفای نقش خانوادگی‌شان است. احترام زن به شوهرش، همراه با نوعی ترس است. در خانواده گسترده، کودک موجود ویژه‌ای که بازیها و جست و خیزهای او را مطلوب بدانند، دانسته نمی‌شود. تفاوت کودک و بزرگسال را تنها در تفاوت اندازه اندامها و نیروی کمتر کودک می‌پندارند. در طبقات مرفه‌تر، کودک به دایه سپرده می‌شود تا او را به منطقه خوش آب و هوایی برده و مهارتهای لازم را به او بیاموزد و او را آماده ورود به زندگی شغلی نماید.

این سبک خانواده، تا اواسط قرن نوزدهم رایج بود و در زمان حاضر به صورت محدود در قسمتهایی از هندوستان و تا حدی در ژاپن و یونان نیز تداوم دارد؛ اما به دلیل تغییر شیوه‌های تولید اقتصادی، این سبک از خانواده تا حد زیادی اضمحلال یافته و أشکال دیگری از خانواده، که عمدتا خانواده هسته‌ای است، پدید آمده است.

 

مقاله

نویسنده سمانه خالدی

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رزق حلال

رزق حلال

امام صادق (ع) قرمودند: «ترک یک لقمه‌ حرام‌ نزد خدا، محبوب تر است از هزار رکعت نماز مستحبی.» (بحار الأنوار (ط ـ بیروت)، ج‌90، ص373)
نفاق

نفاق

امیرالمؤمنین علی (ع):«از نفاق دوری کن، به درستی که فرد دو رو نزد خداوند متعال دارای جایگاه و منزلت نیست.» (شرح آقا جمال خوانساری بر غررالحکم و دررالکلم، ج‌2، ص304)
عفت در کلام امیرالمومنین(ع)

عفت در کلام امیرالمومنین(ع)

حضرت علی(ع) فرمودند: «هرکس اعضا و جوارح خویش را از حرام بازدارد، اخلاقش نیکو می گردد.» (شرح آقا جمال خوانساری بر غررالحکم و دررالکلم، ج‌5، ص432).
دوری از موضع تهمت

دوری از موضع تهمت

امام صادق (ع) فرمودند: هرگاه مؤمن به برادر [دینی] خود تهمت بزند، ایمان در قلب او از میان می‌رود، هم چنان که نمک در آب، ذوب می‌شود. (مشکاةالأنوار فی غررالأخبار، طبرسی، علی بن حسن، ص319)
قناعت

قناعت

حضرت علی (ع) فرمودند: «به جستجوی بی‌نیازی برخاستم، آن را جز در قناعت نیافتم؛ همواره قناعت کنید، تا بی‌نیاز باشید.» (جامع الأخبار (للشعیری)، محمد بن محمد،ص123)

پر بازدیدترین ها

No image

امام حسین (ع): «الناسُ عبیدُ الدنیا و الدین لعق علی السنتهم یحوطونه مادرَّت معایشُهم فاذا مُحَّصوا بالبلاء قَلَّ الدَیّانون»

«مردم بندۀ دنیایند و دین بر زبانشان می‌چرخد و تا وقتی زندگی‌هاشان بر محور دین بگردد، در پی آنند، امّا وقتی به وسیلۀ «بلا» آزموده شوند، دینداران اندک می‌شوند.»
No image

قالَ رَسُولُ اللّهِ (صلّى اللّه علیه و آله):«اِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ علیه السّلام حَرارَةً فى قُلُوبِ الْمُؤمنینَ لا تَبْرُدُ اَبَداً.»

پیامبر اکرم (صلّى اللّه علیه و آله) فرمود: «براى شهادت حسین علیه السلام ، حرارت و گرمایى در دلهاى مؤمنان است که هرگز سرد و خاموش نمی‌شود.» (جامع احادیث الشیعه ، ج 12، ص 556)
قال رسول الله (صلی الله علیه وآله و سلم):«علی خیر البشر فمن ابی فقد کفر»

قال رسول الله (صلی الله علیه وآله و سلم):«علی خیر البشر فمن ابی فقد کفر»

پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) می فرماید: «علی برترین بشر است؛ هر کس إبا کند، کافر است». (کنز العمال: جلد 11 صفحه 942)
قال علیٌ (علیه‌السّلام): «الفُرصَه تمُّر مرِّ السَحاب فانتَهِزوا فُرَصَ الخَیّر» (نهج‌البلاغه فیض، ص 1086)

قال علیٌ (علیه‌السّلام): «الفُرصَه تمُّر مرِّ السَحاب فانتَهِزوا فُرَصَ الخَیّر» (نهج‌البلاغه فیض، ص 1086)

امام علی (علیه‌السلام) فرمود: «فرصت مانند ابر از افق زندگی می‌گذرد، مواقعی که فرصت‌های خیری پیش می‌آید غنیمت بشمارید و از آن‌ها استفاده کنید»
از حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) روایت شده است:

از حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) روایت شده است:

«زمین از سه چیز به درگاه خدا ناله و فریاد می‌کند: از خون حرامی که بر آن ریخته شود؛ غسلی که از زنا بر روی آن انجام شود و خوابیدن پیش از طلوع آفتاب» (حلیة المتقین، ص 126)
Powered by TayaCMS