دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

سعدی چکیده تمدن اسلامی را به شکل فرهنگی عمومی درآورد

No image
سعدی چکیده تمدن اسلامی را به شکل فرهنگی عمومی درآورد سعدی اعتقاد داشت حتی اگر مغولها تمام کتابخانه ها را هم بسوزانند، می توان معارف و حکمت اسلامی را بر سینه مردم حک کرد.
دکتر سعید زاهد - رئیس بنیاد فارس شناسی - در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: اساسا سعدی طنزسرا نیست و به طور کلی اهداف اصلی خود را در لابلای آثارش به زبان طنز بیان نمی کند. اما می توان گفت همواره نوعی مطایبات در کارهایش مشاهده می شود که گویی زنگ تفریحی در ذهن مخاطب است؛ زنگ تفریحی که در بطن خود حاوی نکات اخلاقی و اجتماعی است.
وی افزود: سعدی یکی از معدود شاعرانی است که علاوه بر تسلط به شعر، طبیب و انسان شناس قابلی برای دردهای جامعه بوده و همواره در درمان آلام اجتماعی کوشیده است. سعدی می کوشد معضلات تلخ و گزنده جامعه را در لفافه طنز انعکاس دهد.
زاهد، سعدی را انسان شناس زمان خویش خواند و تصریح کرد: به نظر می رسد بزرگ ترین حسن سعدی در توجه وی به تمدن اسلامی است؛ تمدنی که در زمان او تقریبا به اوج و شکوفایی رسیده بود. وی توانست به واسطه مهارتهای خود، چکیده این تمدن را در آثارش گسترش دهد و به شکل فرهنگ عمومی در اختیار مخاطبان بگذارد.
رئیس بنیاد فارس شناسی اضافه کرد: سعدی فرهنگ وری ارزشمند است. او نه تنها در این مقوله که در سایر مباحث نیز دارای چیره دستی و تسلط خاصی بوده است.
این پژوهشگر ادبی خاطرنشان کرد: گلستان سعدی به دلیل داشتن ویژگی های مختلف ادبی و فرهنگی از 700 سال پیش یعنی از زمان مکتبخانه ها، وارد کتابهای درسی شد. این کتاب به طور قطع نمونه کاملی از فرهنگ و حکمت است اما متاسفانه منتقدان ابعاد فرهنگی این کتاب را کمتر مورد توجه قرار داده و بیشتر به جنبه های ادبی آن اشاره کرده اند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رزق حلال

رزق حلال

امام صادق (ع) قرمودند: «ترک یک لقمه‌ حرام‌ نزد خدا، محبوب تر است از هزار رکعت نماز مستحبی.» (بحار الأنوار (ط ـ بیروت)، ج‌90، ص373)
نفاق

نفاق

امیرالمؤمنین علی (ع):«از نفاق دوری کن، به درستی که فرد دو رو نزد خداوند متعال دارای جایگاه و منزلت نیست.» (شرح آقا جمال خوانساری بر غررالحکم و دررالکلم، ج‌2، ص304)
عفت در کلام امیرالمومنین(ع)

عفت در کلام امیرالمومنین(ع)

حضرت علی(ع) فرمودند: «هرکس اعضا و جوارح خویش را از حرام بازدارد، اخلاقش نیکو می گردد.» (شرح آقا جمال خوانساری بر غررالحکم و دررالکلم، ج‌5، ص432).
دوری از موضع تهمت

دوری از موضع تهمت

امام صادق (ع) فرمودند: هرگاه مؤمن به برادر [دینی] خود تهمت بزند، ایمان در قلب او از میان می‌رود، هم چنان که نمک در آب، ذوب می‌شود. (مشکاةالأنوار فی غررالأخبار، طبرسی، علی بن حسن، ص319)
قناعت

قناعت

حضرت علی (ع) فرمودند: «به جستجوی بی‌نیازی برخاستم، آن را جز در قناعت نیافتم؛ همواره قناعت کنید، تا بی‌نیاز باشید.» (جامع الأخبار (للشعیری)، محمد بن محمد،ص123)

پر بازدیدترین ها

No image

امام حسین (ع): «الناسُ عبیدُ الدنیا و الدین لعق علی السنتهم یحوطونه مادرَّت معایشُهم فاذا مُحَّصوا بالبلاء قَلَّ الدَیّانون»

«مردم بندۀ دنیایند و دین بر زبانشان می‌چرخد و تا وقتی زندگی‌هاشان بر محور دین بگردد، در پی آنند، امّا وقتی به وسیلۀ «بلا» آزموده شوند، دینداران اندک می‌شوند.»
قال علیٌ (علیه‌السّلام): «الفُرصَه تمُّر مرِّ السَحاب فانتَهِزوا فُرَصَ الخَیّر» (نهج‌البلاغه فیض، ص 1086)

قال علیٌ (علیه‌السّلام): «الفُرصَه تمُّر مرِّ السَحاب فانتَهِزوا فُرَصَ الخَیّر» (نهج‌البلاغه فیض، ص 1086)

امام علی (علیه‌السلام) فرمود: «فرصت مانند ابر از افق زندگی می‌گذرد، مواقعی که فرصت‌های خیری پیش می‌آید غنیمت بشمارید و از آن‌ها استفاده کنید»
«وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ وَاللّهُ رَؤُوفٌ بِالْعِبَاد» (بقره/207)

«وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ وَاللّهُ رَؤُوفٌ بِالْعِبَاد» (بقره/207)

«افرادی هستند (امیر مؤمنان علی (علیه‌السّلام)) که جان خویش را با خداوند معامله می‌کند به خاطر به دست آوردن رضایت او، و خداست که نسبت به بندگانش مهربان است».
صله رحم در کلام پیامبر اکرم(ص)

صله رحم در کلام پیامبر اکرم(ص)

حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) فرمودند: «ثواب صله رحم را از ثواب همه اطاعات زودتر میدهند» الکافی، ج 4 ص 68، ح 2(
عن فاطمة الزهرا (سلام الله علیها): «لقد قال رسول الله (صلی الله علیه وآله وسلم) مثل الامام مثل الکعبة اِذْ تُؤْتی ولا تأتی»

عن فاطمة الزهرا (سلام الله علیها): «لقد قال رسول الله (صلی الله علیه وآله وسلم) مثل الامام مثل الکعبة اِذْ تُؤْتی ولا تأتی»

حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) فرمود: «همانا رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) فرمود: مثل امام، چونان کعبه است که بر گردش می‌چرخند و او بر گرد چیزی نمی‌چرخد».(بحارالانوار، ج 36، ص 353)
Powered by TayaCMS