دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

فعالیت های علمی علامه سید جلال الدین آشتیانی

No image
فعالیت های علمی علامه سید جلال الدین آشتیانی

سال شمار فعالیتهاى دانشگاهى

علامه آشتیانى از سال 1338 تا 1375هـ ش که از خدمت بازنشسته شد[11]، به تدریس و تحقیق و تصدّى برخى از مناصب اجرایى در مراکز و مجموعه هاى دانشگاهى اشتغال داشت و مراکز مزبور و مجموعه هاى علمى - پژوهشى به منظور تقدیر و تشکر از فعالیتهاى عالمانه اش نشانه هاى علمى و جوایزى به ایشان تقدیم مى کردند. به طور مسلم این نشانه ها و جوایز کمتر از آن بود که بتواند افتخارى براى ایشان شمرده شود.

* آغاز تدریس در دانشکده علوم معقول و منقول دانشگاه مشهد و مؤسسه وعظ و تبلیغ به موجب تصویب نامه شماره 16749 مورخ 27/10/1334 (مهر 1338).

* تألیف رساله اى در مبحث وجود و عرضه آن به دانشکده در بهمن 1338 به منظور استخدام در دانشگاه مشهد به موجب ماده 4 قانون تکمیل عده معلمین دانشگاههاى شهرستانها، مصوبه بیست و ششم اردى بهشت 1338.

* عضویت در انجمن تألیف و ترجمه دانشگاه مشهد به نمایندگى از دانشکده علوم معقول و منقول در بهمن 1339.

* رتبه دانشیارى در خرداد 1340.

* رتبه استادى در دانشگاه در آذر 1345.

* مأموریت یک ساله به دانشکده ادبیات و علوم انسانى دانشگاه تهران در مهر 46.

* سخنرانى در آیین بزرگداشت ملاهادى سبزوارى در دانشگاه تهران به دعوت مؤسسه مطالعات اسلامى دانشگاه مک گیل کانادا، شعبه تهران با عنوان «سبزوارى کیست؟» در بهمن 48.

* شرکت در نخستین کنگره ملى ایران شناسى در دانشگاه تهران در شهریور 49.

* تصدى مدیریت گروه فلسفه و حکمت اسلامى در دانشکده الهیات و معارف اسلامى در مهر 49.

* انتصاب مجدد به مدیریت گروه فلسفه و حکمت اسلامى در آذر 52.

* عضویت در کمیته تألیف و ترجمه دانشکده الهیات و معارف اسلامى به موجب رأى هفتادمین جلسه شوراى دانشکده مزبور در دى 52.

* عضویت در شوراى پژوهش دانشگاه فردوسى براى دو سال از آبان 55.

* عضویت در کمیته انتخابات و ترفیعات دانشکده الهیات و معارف اسلامى در آبان 55.

* دریافت جایزه بنیاد فرهنگى البرز به خاطر آثار علمى و پژوهشى در سال 1355.

* انتصاب به سمت مدیر گروه فلسفه و حکمت اسلامى در خرداد 1370.

* عضویت در هیأت تحریریه نشریه علمى-پژوهشى دانشکده الهیات در اسفند 1374.

* انتصاب مجدد به سمت مدیر گروه فلسفه و حکمت اسلامى در خرداد 1375.

* بازنشستگى از خدمت در دانشگاه فردوسى مشهد در آبان 1375.

* انتخاب به عنوان «دانشمند برجسته» توسط فرهنگستان علوم جمهورى اسلامى ایران در اسفند 1376.

* اشتغال مجدد در دانشکده الهیات به پیشنهاد دانشگاه مشهد به استناد مجوز کمیسیون امور اجتماعى هیأت دولت از شهریور 1377.

* تصمیم هیأت رئیسه دانشگاه فردوسى مبنى بر برپایى آیین بزرگداشت براى علامه استاد آشتیانى در مهر 1377.

* دریافت جایزه شانزدهمین دوره کتاب سال جمهورى اسلامى ایران به مناسبت انتشار کتاب شرح قیصرى بر فصوص الحکم در بهمن 1377.[12]

استاد در این کتاب -آن گونه که در مقدمه خویش بر شرح قیصرى فرموده است- چند کار انجام داد:

1- براى مقابله و تصحیح شرح قیصرى از چند نسخه معتبر سود برد.

2- براى درک بهتر کتاب از چند حاشیه و تعلیقه، مثل تعلیقات میرزا محمد رضا الهى قمشه اى و تعلیقات میرزا ابوالحسن جلوه و حواشى امام خمینى(ره) استفاده کرد. نیز شرح قیصرى ویرایش گردید و فهرستهاى فنى به آن افزوده شد.

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

عالمان مرتبط

جدیدترین ها در این موضوع

رزق حلال

رزق حلال

امام صادق (ع) قرمودند: «ترک یک لقمه‌ حرام‌ نزد خدا، محبوب تر است از هزار رکعت نماز مستحبی.» (بحار الأنوار (ط ـ بیروت)، ج‌90، ص373)
نفاق

نفاق

امیرالمؤمنین علی (ع):«از نفاق دوری کن، به درستی که فرد دو رو نزد خداوند متعال دارای جایگاه و منزلت نیست.» (شرح آقا جمال خوانساری بر غررالحکم و دررالکلم، ج‌2، ص304)
عفت در کلام امیرالمومنین(ع)

عفت در کلام امیرالمومنین(ع)

حضرت علی(ع) فرمودند: «هرکس اعضا و جوارح خویش را از حرام بازدارد، اخلاقش نیکو می گردد.» (شرح آقا جمال خوانساری بر غررالحکم و دررالکلم، ج‌5، ص432).
دوری از موضع تهمت

دوری از موضع تهمت

امام صادق (ع) فرمودند: هرگاه مؤمن به برادر [دینی] خود تهمت بزند، ایمان در قلب او از میان می‌رود، هم چنان که نمک در آب، ذوب می‌شود. (مشکاةالأنوار فی غررالأخبار، طبرسی، علی بن حسن، ص319)
قناعت

قناعت

حضرت علی (ع) فرمودند: «به جستجوی بی‌نیازی برخاستم، آن را جز در قناعت نیافتم؛ همواره قناعت کنید، تا بی‌نیاز باشید.» (جامع الأخبار (للشعیری)، محمد بن محمد،ص123)

پر بازدیدترین ها

No image

امام حسین (ع): «الناسُ عبیدُ الدنیا و الدین لعق علی السنتهم یحوطونه مادرَّت معایشُهم فاذا مُحَّصوا بالبلاء قَلَّ الدَیّانون»

«مردم بندۀ دنیایند و دین بر زبانشان می‌چرخد و تا وقتی زندگی‌هاشان بر محور دین بگردد، در پی آنند، امّا وقتی به وسیلۀ «بلا» آزموده شوند، دینداران اندک می‌شوند.»
No image

قالَ رَسُولُ اللّهِ (صلّى اللّه علیه و آله):«اِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ علیه السّلام حَرارَةً فى قُلُوبِ الْمُؤمنینَ لا تَبْرُدُ اَبَداً.»

پیامبر اکرم (صلّى اللّه علیه و آله) فرمود: «براى شهادت حسین علیه السلام ، حرارت و گرمایى در دلهاى مؤمنان است که هرگز سرد و خاموش نمی‌شود.» (جامع احادیث الشیعه ، ج 12، ص 556)
قال رسول الله (صلی الله علیه وآله و سلم):«علی خیر البشر فمن ابی فقد کفر»

قال رسول الله (صلی الله علیه وآله و سلم):«علی خیر البشر فمن ابی فقد کفر»

پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) می فرماید: «علی برترین بشر است؛ هر کس إبا کند، کافر است». (کنز العمال: جلد 11 صفحه 942)
قال علیٌ (علیه‌السّلام): «الفُرصَه تمُّر مرِّ السَحاب فانتَهِزوا فُرَصَ الخَیّر» (نهج‌البلاغه فیض، ص 1086)

قال علیٌ (علیه‌السّلام): «الفُرصَه تمُّر مرِّ السَحاب فانتَهِزوا فُرَصَ الخَیّر» (نهج‌البلاغه فیض، ص 1086)

امام علی (علیه‌السلام) فرمود: «فرصت مانند ابر از افق زندگی می‌گذرد، مواقعی که فرصت‌های خیری پیش می‌آید غنیمت بشمارید و از آن‌ها استفاده کنید»
«وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ وَاللّهُ رَؤُوفٌ بِالْعِبَاد» (بقره/207)

«وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ وَاللّهُ رَؤُوفٌ بِالْعِبَاد» (بقره/207)

«افرادی هستند (امیر مؤمنان علی (علیه‌السّلام)) که جان خویش را با خداوند معامله می‌کند به خاطر به دست آوردن رضایت او، و خداست که نسبت به بندگانش مهربان است».
Powered by TayaCMS