دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

قمار

No image
قمار

كلمات كليدي : قِمار، گرو باختن،گروبندي

این واژه در لغت به معنى چیزى را به گرو باختن و نبرد کردن با هم به گرو است. قمار به کسر قاف چنان‌که از بعضى لغویین آمده عبارت‌ا‌‌ست از گروبندى بر بازى به یکى از آلات معروفه. جمعى از اهل لغت قمار را بر بازى به این آلات مطلقاً اطلاق مى‌کنند؛ مالى در میان باشد یا نباشد. قمار به اجماع فقهاء اسلام حرام است و کتاب و سنت متواتره بر آن دلالت دارد و پس در اینجا چهار مساله را باید مورد بررسى قرار داد:

1- با ادوات قمار با گروبندى، و شکى نیست که این عمل حرام و مالى که از این ممر بدست آید نیز حرام است به مقتضاى اجماع محصل و اخبار متواتره.

2- بازى بدون گروبندى، صدق قمار بر این کار محل نظر و اشکال است و صرف استعمال لفظ موجب اجراء احکام مطلقه نخواهد بود هر چند بنابر اصالة الحقیقه نهیم چه انصراف به غالب قوت دارد....

3 - گروبندى بر بازى به غیر آلات معد براى قمار مانند گروبندى بر حمل سنگى گران وزن و بر کشتى و کبوتر بازى و پرش و مانند آن به جز مواردى که منصوص الجوازند مانند سبق و رمایه، و ظاهر آنست که چنین چیزى ملحق به قمار است در حرمت و فساد...

4 - مغالبه بدون عوض جز در موارد منصوصه، و بیشتر علما بر تحریم آنند.

امام صادق (ع) فرمود:

«خداوند قمار را حرام نموده، و قریش (در جاهلیت) بر خانواده و مال خود قمار مى‌کردند از این جهت خداوند آن را حرام ساخت.»

حضرت رضا (ع) فرمود:

«میسر (که خداوند آن را حرام نموده) همان قمار است.»

نیز از آن حضرت آمده :

«شطرنج و نرد و اربعة عشر و هر چیزى که ابزار قمار باشد حرام است.»

از امیرالمؤمنین (ع) روایت شده:

«هر سرگرمى که آدمى را از یاد خدا غافل سازد میسر (قمار) است.»

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رزق حلال

رزق حلال

امام صادق (ع) قرمودند: «ترک یک لقمه‌ حرام‌ نزد خدا، محبوب تر است از هزار رکعت نماز مستحبی.» (بحار الأنوار (ط ـ بیروت)، ج‌90، ص373)
نفاق

نفاق

امیرالمؤمنین علی (ع):«از نفاق دوری کن، به درستی که فرد دو رو نزد خداوند متعال دارای جایگاه و منزلت نیست.» (شرح آقا جمال خوانساری بر غررالحکم و دررالکلم، ج‌2، ص304)
عفت در کلام امیرالمومنین(ع)

عفت در کلام امیرالمومنین(ع)

حضرت علی(ع) فرمودند: «هرکس اعضا و جوارح خویش را از حرام بازدارد، اخلاقش نیکو می گردد.» (شرح آقا جمال خوانساری بر غررالحکم و دررالکلم، ج‌5، ص432).
دوری از موضع تهمت

دوری از موضع تهمت

امام صادق (ع) فرمودند: هرگاه مؤمن به برادر [دینی] خود تهمت بزند، ایمان در قلب او از میان می‌رود، هم چنان که نمک در آب، ذوب می‌شود. (مشکاةالأنوار فی غررالأخبار، طبرسی، علی بن حسن، ص319)
قناعت

قناعت

حضرت علی (ع) فرمودند: «به جستجوی بی‌نیازی برخاستم، آن را جز در قناعت نیافتم؛ همواره قناعت کنید، تا بی‌نیاز باشید.» (جامع الأخبار (للشعیری)، محمد بن محمد،ص123)

پر بازدیدترین ها

عن ام البنین (علیها السلام): «أخبِرنی عَن أبِی عَبدالله الحُسَین، …أولادی وَمَن تَحتَ الخَضراء کُلُّهُم فداءُ لأبی عَبدِاللهِ الحُسین»

عن ام البنین (علیها السلام): «أخبِرنی عَن أبِی عَبدالله الحُسَین، …أولادی وَمَن تَحتَ الخَضراء کُلُّهُم فداءُ لأبی عَبدِاللهِ الحُسین»

حضرت ام البنین (علیها السلام): «از ابا عبدالله الحسین (ع) به من خبر بده! …فرزندانم و تمام کسانی که زیر آسمان کبودند، همه به فدای ابا عبدالله الحسین (ع) باد!» (منتهی المقال، ج 2، ص 70؛ تذکره الشهداء، ص 443)
قال رسول الله (صلی‌الله علیه‌ وآله وسلم): «یا سلمان! مَنْ اَحَبَّ فاطمه ابنتی فهو فی الجنّة معی...»

قال رسول الله (صلی‌الله علیه‌ وآله وسلم): «یا سلمان! مَنْ اَحَبَّ فاطمه ابنتی فهو فی الجنّة معی...»

رسول خدا (صلی‌الله علیه وآله وسلم) فرمود: «ای سلمان! کسی که فاطمه دخترم را دوست بدارد، در بهشت با من است...» (فرائد السمطین، ج2، ص 68)
No image

امام حسین (ع): «الناسُ عبیدُ الدنیا و الدین لعق علی السنتهم یحوطونه مادرَّت معایشُهم فاذا مُحَّصوا بالبلاء قَلَّ الدَیّانون»

«مردم بندۀ دنیایند و دین بر زبانشان می‌چرخد و تا وقتی زندگی‌هاشان بر محور دین بگردد، در پی آنند، امّا وقتی به وسیلۀ «بلا» آزموده شوند، دینداران اندک می‌شوند.»
No image

قالَ رَسُولُ اللّهِ (صلّى اللّه علیه و آله):«اِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ علیه السّلام حَرارَةً فى قُلُوبِ الْمُؤمنینَ لا تَبْرُدُ اَبَداً.»

پیامبر اکرم (صلّى اللّه علیه و آله) فرمود: «براى شهادت حسین علیه السلام ، حرارت و گرمایى در دلهاى مؤمنان است که هرگز سرد و خاموش نمی‌شود.» (جامع احادیث الشیعه ، ج 12، ص 556)
«وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ وَاللّهُ رَؤُوفٌ بِالْعِبَاد» (بقره/207)

«وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ وَاللّهُ رَؤُوفٌ بِالْعِبَاد» (بقره/207)

«افرادی هستند (امیر مؤمنان علی (علیه‌السّلام)) که جان خویش را با خداوند معامله می‌کند به خاطر به دست آوردن رضایت او، و خداست که نسبت به بندگانش مهربان است».
Powered by TayaCMS