دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

مبانی عرفان اسلامی در نیایش‌های فاطمی

No image
مبانی عرفان اسلامی در نیایش‌های فاطمی
شماره سی و نهم فصل‌نامه کتاب زنان از سوی شورای فرهنگی اجتماعی زنان به بازار نشر عرضه شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، شماره سی و نهم فصل‌نامه کتاب زنان با ارایه هفت مقاله منتخب منتشر شد.
سیره سیاسی حضرت زهرا در مقام انسان کامل نوشته دل آرا نعمتی، سیمای حضرت زهرا سلام الله در روایات اهل تسنن به قلم مجید معارف و امامت در اندیشه و کلام حضرت زهرا(س) پژوهشی از رمضان محمدی از جمله مقاله‌های منتشر شده در این نشریه است.
در بخشی از مقاله سیره سیاسی حضرت زهرا در مقام انسان کامل آمده است: «در روزگاری که خودکامگان دین فروش از غفلت ساده‌لوحان، نهایت بهره‌برداری را نموده و مردم غافل و عافیت طلب، اسیر جوسازی‌های سردمداران خدعه و فریب، حتی با نهیب بیداری دخت پیامبر مکرم اسلام نیز از خواب گران خود بیدار نشدند، تاکتیک هوشمندانه حضرت زهرا (س) در قالب وصیت سیاسی رخ نمود تا همواره درگذر زمان اسباب بیداری حق‌جویان را فراهم سازد. وصیت سیاسی آن حضرت مبنی بر تکفین و تدفین شبانه، اعلام آشکار نفرت از غاصبان منصب خلافت است. وصیتی که تا قیام قائم آل محمد (ص) نشان از مبارزه مستمر جبهه حق علیه باطل است و در گستره زمان، اعلام خشم الهی حضرت فاطمه (س) است که رسول خدا (ص) از آن بر حذر نموده بود. این وصیت نشان از غضبی عمیق و الهی دارد که به اتفاق فریقین آن حضرت نسبت به خلیفه اول و دوم ابراز نموده است. یادآوری این نکته ضروری است که فاطمه (س)، مُمجّده به آیه تطهیر، مباهله و سوره «هل اتی» است و غضب او غضبی دینی و الهی است که از حقد، کینه و دشمنی مبرّاست. رسول خدا (ص) درباره کمال دین و کمال ایمان آن حضرت فرموده‌اند: «اِنّ ابنتی فاطمه ملأ الله قلبها و جوارحها ایماناً الی مشاشها» (سلطان الواعظین، 1366: ص707)؛ (همانا خداوند قلب و تمام اعضاء فاطمه را مملو از ایمان ساخته است).»
مبانی عرفان اسلامی در نیایش‌های فاطمی به قلم دکتر محمد جواد رودگر، فاطمه زهرا(س) الگوی حضور اجتماعی سیاسی زن مسلمان، نوشته مجتبی عطارزاده، اسرار وجودی حضرت زهرا(س)، نوشته سوسن آل رسول و توحید در خطبه فدکیه حضرت زهرا(س) پژوهشی از سیده مهناز توکلی از دیگر مطالب منتسر شده در این فصل‌نامه تخصصی است.
نویسنده مقاله مبانی عرفان اسلامی در نیایش‌های فاطمی با برشمردن عناصر و مؤلفه‌های عرفان اسلامی در کلام حضرت زهرا(س) آورده است: «عرفان در افق اندیشه و شعاع بینش حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها ریشه در قرآن و سنت و سیره معصومان علیهم‌السلام داشته و غایت آن نیل سالک کوی حق به مقام «عبودیت» و منزلت قرب و ولایت الهی است. در عرفان فاطمی عالم و آدم تجلی خدا و مظاهر حضرت حق و انسان کامل مظهر تام و تمام و آئینه تمام نمای اسمای حسنا و اوصاف علیای خدای سبحان است و عارف کسی است که با طهارت درون و تزکیه باطن و طی منازل سلوکی به مرتبه حق‌الیقین شهودی رسیده باشد که به تعبیر بوعلی سینا: «والعارفون المنزهون اذا وضع عنهم درن مقارنة البدن و انفکوا عن الشواغل خلصوا الی عالم القدس و السعادة وانتقشو بالکمال الاعلی و حصلت لهم اللذة العلیا ...» (بوعلی‌سینا، 1384: ج3، ص382؛ ر.ک. حسن‌زاده آملی، 1382: صص 109-108). پس در این عرفان اصول و شرائط و آدابی است که برخی از آنها عبارتند از توحید، ولایت، محبت، ریاضت مشروع و معتدل، کشف و شهود در اصول و معرفت و بصیرت، شکیبایی و شرح صدر، هجرت از انیّت و منیّت، سرعت و سبقت، مراقبت دائمی، تضرّع و نیایش، دین‌گرایی و معاد باوری و... آداب و عرفان اسلامی بر مشرب صدیقه کبری فاطمه زهرا سلام‌الله علیها از مؤلفه‌هایی چون شریعت محوری، جامعیت و کمال، سیاست‌ورزی و مسئولیت‌های اجتماعی، درد خدا و خلق و درون و برون‌گرایی و... بهره‌مند است که آن را از سایر عرفان‌ها جدا می‌نماید.»
درپایان چکیده مقاله های منتشر شده در این نشریه به زبان عربی وانگلیسی ارایه شده است.
فصلنامه کتاب زنان به صاحب امتیازی شورای فرهنگی اجتماعی زنان، مدیر مسؤولی دکتر طوبی کرمانی هر سه ماه یکبار منتشر می‌شود.                    
علاقه مندان می‌توانند برای کسب آگاهی بیشتر با شماره تلفن‌های  4-88319891 و 88320063-88320044  تماس بگیرند یا به سایت اینترنتی این نشریه به نشانی www.ketabezanan.com  مراجعه کنند.
 
منبع:http:// www.rasanewz.com
 
Powered by TayaCMS

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

مطلب مکمل

کتاب سایبان خود ساخته عرفان مدرن

کتاب سایبان خود ساخته عرفان مدرن

این کتاب با هدف عرضه صحیح و دفاع معقول اندیشه عرفانی و زدودن پیرایه‌های موهم، موهن و فراگیر عرفان و معنویت‌های نوظهور...

جدیدترین ها در این موضوع

رزق حلال

رزق حلال

امام صادق (ع) قرمودند: «ترک یک لقمه‌ حرام‌ نزد خدا، محبوب تر است از هزار رکعت نماز مستحبی.» (بحار الأنوار (ط ـ بیروت)، ج‌90، ص373)
نفاق

نفاق

امیرالمؤمنین علی (ع):«از نفاق دوری کن، به درستی که فرد دو رو نزد خداوند متعال دارای جایگاه و منزلت نیست.» (شرح آقا جمال خوانساری بر غررالحکم و دررالکلم، ج‌2، ص304)
عفت در کلام امیرالمومنین(ع)

عفت در کلام امیرالمومنین(ع)

حضرت علی(ع) فرمودند: «هرکس اعضا و جوارح خویش را از حرام بازدارد، اخلاقش نیکو می گردد.» (شرح آقا جمال خوانساری بر غررالحکم و دررالکلم، ج‌5، ص432).
دوری از موضع تهمت

دوری از موضع تهمت

امام صادق (ع) فرمودند: هرگاه مؤمن به برادر [دینی] خود تهمت بزند، ایمان در قلب او از میان می‌رود، هم چنان که نمک در آب، ذوب می‌شود. (مشکاةالأنوار فی غررالأخبار، طبرسی، علی بن حسن، ص319)
قناعت

قناعت

حضرت علی (ع) فرمودند: «به جستجوی بی‌نیازی برخاستم، آن را جز در قناعت نیافتم؛ همواره قناعت کنید، تا بی‌نیاز باشید.» (جامع الأخبار (للشعیری)، محمد بن محمد،ص123)

پر بازدیدترین ها

صله رحم در کلام پیامبر اکرم(ص)

صله رحم در کلام پیامبر اکرم(ص)

حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) فرمودند: «ثواب صله رحم را از ثواب همه اطاعات زودتر میدهند» الکافی، ج 4 ص 68، ح 2(
«وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ وَاللّهُ رَؤُوفٌ بِالْعِبَاد» (بقره/207)

«وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ وَاللّهُ رَؤُوفٌ بِالْعِبَاد» (بقره/207)

«افرادی هستند (امیر مؤمنان علی (علیه‌السّلام)) که جان خویش را با خداوند معامله می‌کند به خاطر به دست آوردن رضایت او، و خداست که نسبت به بندگانش مهربان است».
قال علیٌ (علیه‌السّلام): «الفُرصَه تمُّر مرِّ السَحاب فانتَهِزوا فُرَصَ الخَیّر» (نهج‌البلاغه فیض، ص 1086)

قال علیٌ (علیه‌السّلام): «الفُرصَه تمُّر مرِّ السَحاب فانتَهِزوا فُرَصَ الخَیّر» (نهج‌البلاغه فیض، ص 1086)

امام علی (علیه‌السلام) فرمود: «فرصت مانند ابر از افق زندگی می‌گذرد، مواقعی که فرصت‌های خیری پیش می‌آید غنیمت بشمارید و از آن‌ها استفاده کنید»
No image

امام حسین (ع): «الناسُ عبیدُ الدنیا و الدین لعق علی السنتهم یحوطونه مادرَّت معایشُهم فاذا مُحَّصوا بالبلاء قَلَّ الدَیّانون»

«مردم بندۀ دنیایند و دین بر زبانشان می‌چرخد و تا وقتی زندگی‌هاشان بر محور دین بگردد، در پی آنند، امّا وقتی به وسیلۀ «بلا» آزموده شوند، دینداران اندک می‌شوند.»
قال الباقر(علیه السلام): «لِکُلِّ شَیْ‌ءٍ رَبِیعٌ وَ رَبِیعُ الْقُرْآنِ شَهْرُ رَمَضَان»‌

قال الباقر(علیه السلام): «لِکُلِّ شَیْ‌ءٍ رَبِیعٌ وَ رَبِیعُ الْقُرْآنِ شَهْرُ رَمَضَان»‌

امام باقر (علیه السلام) فرمود: «برای هر چیزی بهاری است و بهار قرآن، ماه رمضان است» (الکافی، ج 2، ص 630)
Powered by TayaCMS