دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

مفهوم زهد اسلامی

همانطور که در روایات آمده است، رابطه انسان با دنیا به منزله رابطه کشاورز با مزرعه است و دنیا، مزرعه آخرت است.
مفهوم زهد اسلامی
مفهوم زهد اسلامی
نویسنده: مهدی جمشیدی

بنیان‌های نظری فرهنگ غرب در بوته نقد

همانطور که در روایات آمده است، رابطه انسان با دنیا به منزله رابطه کشاورز با مزرعه است و دنیا، مزرعه آخرت است. بنابراین، مطلوب ترین حالت برای انسان عبارت است از: بهره گیری حداکثر از جهان در راستای سعادت اخروی. آدمی باید ارتباط و نسبت خود را با جهان مادی به صورتی تنظیم کند که در دام تعلق و دلبستگی و اسارت به دنیا و نعمتها و زینت‌های آن گرفتار نشود و وسیله را جانشین هدف نکند. امام علی(ع) چه زیبا می‌فرماید:

«ای مردم! جز این نیست که دنیا گذرگاهی است ناپایدار و آخرت اقامتگاهی است برقرار. از گذرگاه خود بگیرید برای اقامتگاه پایدار. و پاره نکنید پرده‌های خود را در نزد خداوندی که اسرار شما را می‌داند. و دل‌های خود را از دنیا بیرون کنید، پیش از آن که بدن‌های تان از دنیا خارج شود. شما در این دنیا در عرصه آزمایش قرار گرفته و برای غیر این دنیا آفریده شده‌اید.»

در قرآن کریم در توصیف اهل دوزخ آمده است:

«ان الذین لایرجون لقاءنا و رضوا بالحیاه الدنیا و اطمانوا بها والذین هم عن آیاتنا غافلون»

«آنان که امید ملاقات ما را ندارند (و از آخرت غافلند) و به زندگی دنیا راضی شده‌اند و بدان آرام گرفته‌اند و کسانی که از نشانه‌های ما غافلند.»

«فاعرض عن من تولی عن ذکرنا و لم یرد الاالحیاه الدنیا ذلک مبلغهم من العلم»

«از آنان که از یاد ما رو گردانده و جز زندگی دنیا، هدف و مقصدی ندارند روی گردان! این است میزان علم آنها!»

«فرحوا بالحیاه الدنیا و ما الحیاه الدنیا فی‌الاخره الامتاع»

«به زندگی دنیا دلخوش و شادمان شده اند، در حالی که زندگی دنیا در مقایسه با آخرت، جز متاع ناچیزی نیست!»

روشن است چیزی که در این آیات نفی و طرد شده این است که انسان، نهایت آرزو‌های خود را در همین دنیا جستجو کند و به لذایذ ناپایدار و سطحی آن بسنده نماید. قرآن می‌گوید که انسان در عین بهره برداری از نعمت‌های دنیا نباید در پرتو تمتع از آنها، دچار غفلت و نسیان شود و قلمرو پرواز خود را به همین دنیا محدود سازد. در واقع، اسلام ارزش جهان را تنزل نداده، بلکه ارزش و منزلت انسان را ارتقاء بخشیده است.

تنها وابستگی و تعلقی که ممدوح و تکامل حقیقی است، عبودیت خداست که برای انسان مطلوبیت فطری دارد. خداوند، کمال مطلق است و مقصد غایی همه مخلوقات. «خداپرستی» نوعی دیگرخواهی است که انسان را در مسیر کمال فطری اش قرار می‌دهد و به عالیترین مراتبی که شایسته آنهاست، نایل می‌گرداند. «خود واقعی» انسان با گام برداشتن در این طریق و هدف قراردادن این مقصد است که شکوفا می‌شود، همچنان که قرآن کریم می‌فرماید:

«ولاتکونوا کالذین نسوالله فانساهم انفسهم اولئک هم الفاسقون»

«از آنانی نباشید که خدا را فراموش کردند، خدا هم آنها را دچار خود فراموشی کرد! آنان به راستی فاسق اند!»

یکی دیگر از آموزه‌های مناقشه برانگیز اسلامی که مربوط به زندگی دنیوی انسان و استفاده او از نعمت هاست زهد است. واژه «زهد» از نظر معنی اصطلاحی در مقابل واژه «رغبت» قرار دارد. «زهد» به معنی رویگردانی و بی میلی، و «رغبت» عبارت است از میل و کشش. در اخلاق اسلامی، زهد از جمله فضایل و سجایای ارزشمند اخلاقی شمرده شده و در آیات و روایات، تاکید فراوانی درباره آن شده است. از این منظر، زاهد یعنی انسانی که نگاه و توجه قلبی خود را از زینتها و لذت‌های مادی و دنیوی (به عنوان نهایت خواسته‌ها و مطلوب‌ها) به سوی حقایق و لذت‌های عمیق معنوی و الهی معطوف کند و دل از قید تعلق به هوس‌های دنیا بگسلد، به صورتی که حضرت علی(ع)، حقیقت زهد را معنای نهفته در این آیه شریفه معرفی می‌فرماید:

«لکیلاتاسوا علی ما فاتکم و لاتفرحوا بما آتاکم»

«تا هرگز بر آنچه از دست شما رود دلتنگ نشوید و به آنچه به شما رسد دلشاد نگردید.»

البته زهد تنها یک امر قلبی و کیفیت روحی نیست، بلکه بر عمل و رفتار انسان نیز اثر می‌گذارد. زاهد به حداقل برخورداری از نعمت‌های دنیا اکتفا می‌کند و از لذت گرایی پرهیز می‌کند. از سوی دیگر، وی هرگز از جامعه و مسئولیت‌های اجتماعی نمی‌گریزد و زندگی خود را در عبادت و معنویت محض، خلاصه نمی‌کند. با این توصیف، تفاوت «زهد» با «رهبانیت» که در اسلام مورد مذمت قرار گرفته است، مشخص می‌شود. اگر چه زاهد، ساهد و بی‌تکلف و در کمال قناعت زندگی می‌کند ولی برخلاف اهل رهبانیت و گوشه نشینان، معتقد است که طریق سعادت اخروی از متن زندگی اجتماعی و تکالیف معطوف به آن و حیات دنیوی می‌گذرد.

برای زهد، حکمت‌هایی را ذکر کرده اند. یکی از آنها ایثار است، یعنی دیگران را بر خود مقدم داشتن و خود را برای آسایش و راحتی دیگران به مشقت و رنج افکندن. زاهد نمی‌تواند نسبت به دردمندی نیازمندان بی‌تفاوت باشد.

مقاله

نویسنده مهدی جمشیدی

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رزق حلال

رزق حلال

امام صادق (ع) قرمودند: «ترک یک لقمه‌ حرام‌ نزد خدا، محبوب تر است از هزار رکعت نماز مستحبی.» (بحار الأنوار (ط ـ بیروت)، ج‌90، ص373)
نفاق

نفاق

امیرالمؤمنین علی (ع):«از نفاق دوری کن، به درستی که فرد دو رو نزد خداوند متعال دارای جایگاه و منزلت نیست.» (شرح آقا جمال خوانساری بر غررالحکم و دررالکلم، ج‌2، ص304)
عفت در کلام امیرالمومنین(ع)

عفت در کلام امیرالمومنین(ع)

حضرت علی(ع) فرمودند: «هرکس اعضا و جوارح خویش را از حرام بازدارد، اخلاقش نیکو می گردد.» (شرح آقا جمال خوانساری بر غررالحکم و دررالکلم، ج‌5، ص432).
دوری از موضع تهمت

دوری از موضع تهمت

امام صادق (ع) فرمودند: هرگاه مؤمن به برادر [دینی] خود تهمت بزند، ایمان در قلب او از میان می‌رود، هم چنان که نمک در آب، ذوب می‌شود. (مشکاةالأنوار فی غررالأخبار، طبرسی، علی بن حسن، ص319)
قناعت

قناعت

حضرت علی (ع) فرمودند: «به جستجوی بی‌نیازی برخاستم، آن را جز در قناعت نیافتم؛ همواره قناعت کنید، تا بی‌نیاز باشید.» (جامع الأخبار (للشعیری)، محمد بن محمد،ص123)

پر بازدیدترین ها

رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم): «انَّما بُعِثتُ لِاُتمِمَّ مکارم الأخلاق»

رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم): «انَّما بُعِثتُ لِاُتمِمَّ مکارم الأخلاق»

«به راستی من مبعوث گردیدم تا مکارم اخلاق را کامل کنم»(بحار، ج 16، ص 210؛ ج 70، ص 372)
No image

امام حسین (ع): «الناسُ عبیدُ الدنیا و الدین لعق علی السنتهم یحوطونه مادرَّت معایشُهم فاذا مُحَّصوا بالبلاء قَلَّ الدَیّانون»

«مردم بندۀ دنیایند و دین بر زبانشان می‌چرخد و تا وقتی زندگی‌هاشان بر محور دین بگردد، در پی آنند، امّا وقتی به وسیلۀ «بلا» آزموده شوند، دینداران اندک می‌شوند.»
عن فاطمة الزهرا (سلام الله علیها): «لقد قال رسول الله (صلی الله علیه وآله وسلم) مثل الامام مثل الکعبة اِذْ تُؤْتی ولا تأتی»

عن فاطمة الزهرا (سلام الله علیها): «لقد قال رسول الله (صلی الله علیه وآله وسلم) مثل الامام مثل الکعبة اِذْ تُؤْتی ولا تأتی»

حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) فرمود: «همانا رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) فرمود: مثل امام، چونان کعبه است که بر گردش می‌چرخند و او بر گرد چیزی نمی‌چرخد».(بحارالانوار، ج 36، ص 353)
قال علیٌ (علیه‌السّلام): «الفُرصَه تمُّر مرِّ السَحاب فانتَهِزوا فُرَصَ الخَیّر» (نهج‌البلاغه فیض، ص 1086)

قال علیٌ (علیه‌السّلام): «الفُرصَه تمُّر مرِّ السَحاب فانتَهِزوا فُرَصَ الخَیّر» (نهج‌البلاغه فیض، ص 1086)

امام علی (علیه‌السلام) فرمود: «فرصت مانند ابر از افق زندگی می‌گذرد، مواقعی که فرصت‌های خیری پیش می‌آید غنیمت بشمارید و از آن‌ها استفاده کنید»
صله رحم در کلام پیامبر اکرم(ص)

صله رحم در کلام پیامبر اکرم(ص)

حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) فرمودند: «ثواب صله رحم را از ثواب همه اطاعات زودتر میدهند» الکافی، ج 4 ص 68، ح 2(
Powered by TayaCMS