دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

چگونه در مهمانی‌ها رفتار کنیم؟

رعایت آداب مهمانی می‌تواند روابط برادرانه میان مۆمنان را مستحکم‌تر ساخته و در رشد تعالی اجتماع تأثیر بسزایی داشته باشد.
No image
چگونه در مهمانی‌ها رفتار کنیم؟

مهمان

یكى از وظایف مهمان این است كه اگر میزبان وضع خوبى ندارد و قدرت‏ مالى او ضعیف است، از او تقاضاى غذایى غیر از آنچه برایش مى‏آورند نكند.

مهمانی رفتن و مهمانی دادن یکی از شاخصه‌های اصلی ایرانیان می‌باشد. این امر مورد توجه اسلام قرار داشته و تأکیدات فراوانی با عنوان صله رحم بر آن شده است. بر اساس تعالیم اسلامی مهمان و میزبان هر دو وظایفی بر عهده دارند که عمل به آن‌ها سبب تداوم رفت و آمدها و استحکام خانواده‌ها خواهد شد. در این مجال به بیان برخی از وظایفی که مهمان بر عهده داشته و باید بدان‌ها عمل نماید پرداخته می‌شود:

تقاضاى دشوار از میزبان نكند

یكى از وظایف مهمان این است كه اگر میزبان وضع خوبى ندارد و قدرت‏ مالى او ضعیف است، از او تقاضاى غذایى غیر از آنچه برایش مى‏ آورند نكند.

اگر میزبان از او خواست ‏یكى از دو نوع غذا را انتخاب كند، او راحت‏ترین و ساده‏ترین آنها را انتخاب كند.

امام رضا (علیه السلام) مى‏فرماید: روزى شخصى حضرت على‏ (علیه السلام) را دعوت كرد تا براى ناهار به منزل او برود. حضرت فرمود: به شرطى كه سه خصلت را براى من ضمانت كنى، مى‏آیم: اول این‏كه از بیرون چیزى نخرى. دوم هر چه در خانه حاضر داشتى، بیاورى و سوم بر عیال خود سخت نگیرى.

چه خوب است تمامى مهمان‏ها این‏طور باشند؛ یعنى قبلا با میزبان و برادر دینى خود شرط كنند در پذیرایى خود را به زحمت نیندازد؛ هر چه‏ حاضر بود، بیاورد تا دیگر لزومى به قرض گرفتن نباشد. بسیاری از دردسرهاى مهمانى و مخارج بیهوده و اضافى از قانع نبودن‏ مهمان است.

غذاى میزبان را كم نشمارد

امام جعفر صادق‏ (علیه السلام) مى‏فرماید: مهمانى كه غذاى میزبان را تحقیر كرده و كم شمارد، هلاك شده است.

ممكن است میزبان نتواند غذاى مورد علاقه و در شان مهمان را تهیه كند و از همان غذایى كه خود و خانواده او مى‏خورند، برایش بیاورد و این غذا در نظر مهمان ناچیز باشد. از این رو مهمان نباید میزبان را تحقیر كرده و یا به او طعنه بزند.

یكى از مواردى كه مهمان باید با دقت آن را مراعات كند، نگاه نكردن به ‏محارم میزبان است، زیرا اگر خداى نخواسته كسى مهمان برادر دینى خود شد و در آن‏جا نتوانست جلو خود را بگیرد، خیانت ‏بسیار بزرگى را مرتكب شده است

غذا هر چه و هر چند كه باشد، نعمت‏ خدا است و باید به‏ خاطر آن خدا را شكرگزارى كرده و از میزبان تشكر نماید.

مهمان نباید به كم بودن غذا نگاه كند، بلكه باید به كسى كه نعمت‏ به ظاهر كم را به او داده، یعنى خداوند بزرگ نگاه كند، و وقتى بزرگى خدا را نظاره‏كرد، دیگر كم یا ناچیز بودن غذا را نمى‏بیند.

هر جا صاحبخانه اشاره كرد، بنشیند

حضرت امام محمد باقر (علیه السلام) مى‏فرماید: هنگامى كه یكى از شما وارد منزل ‏برادر دینى خود شد، باید هر كجا كه صاحب منزل اشاره مى‏كند بنشیند، زیرا صاحبخانه به وضع منزل خود و آن قسمت‏هایى كه نباید آشكار گردد، آشناتر است.

به نامحرم نگاه نكند

یكى از مواردى كه مهمان باید با دقت آن را مراعات كند، نگاه نكردن به ‏محارم میزبان است، زیرا اگر خداى نخواسته كسى مهمان برادر دینى خود شد و در آن‏جا نتوانست جلو خود را بگیرد، خیانت ‏بسیار بزرگى را مرتكب شده است.

امام جعفر صادق (‏علیه السلام) مى‏فرماید: نظر و نگاه یكى از تیرهاى زهر آگین‏ شیطان است، و چه بسا یك نگاه سبب حسرت و ندامت طولانى بشود.

میهمان در وقت معین و مقرر حاضر شود

مهمان نباید مهمانى رفتن را به تاخیر بیندازد تا صاحبخانه یا مهمانان ‏دیگر در انتظار بمانند، همان‏طور كه اگر موقع معینى را تعیین كرده‏اند، نباید زودتر به مهمانى برود، زیرا ممكن است میزبان آمادگى استقبال و پذیرایى‏ نداشته باشد و به این وسیله خجلت زده شود.

وقتى كه مهمانى تمام شد، فورى آن‏جا را ترك كند و زیاد در خانه میزبان‏ نماند و مجالست را طولانى نكند، چون این كار علاوه بر این ‏كه موجب‏ مزاحمت‏ براى میزبان مى‏شود، وقت مهمان نیز ضایع مى‏گردد. انسان باید حداكثر استفاده را از وقت‏ بنماید، زیرا فرداى قیامت از عمر ما سۆال مى‏كنند كه در چه راهى آن را گذراندیم. پیامبر گرامىپیامبر گرامى اسلام‏ (صلى الله علیه وآله) مى‏فرماید: وقتى روز قیامت مى‏شود، هیچ قدمى ‏برداشته نمى‏شود مگر این ‏كه از انسان در مورد چند چیز سۆال مى‏شود، كه‏ یكى از آنها عمر است، كه مى‏پرسند در چه راهى عمرت را فنا كردى.

بدون اجازه میزبان روزه مستحبى نگیرد

امام محمد باقر (علیه السلام) از رسول گرامى اسلام (‏صلى الله علیه و آله) نقل مى‏كند كه آن حضرت‏ فرمود: وقتى یك نفر وارد شهرى و داخل خانه كسى شد، مهمان او خواهد بود تا زمانى كه از آن‏جا برود و سزاوار نیست مهمان بدون اجازه میزبان ‏روزه مستحبى بگیرد، تا اگر براى او غذایى درست كردند، خراب نشود.

ثواب اجابت دعوت برادر دینى بیشتر از روزه مستحبى است. لذا ائمه‏ (علیهم السلام) دستور داده‏اند وقتى براى مهمانى دعوت شدید، روزه نگیرید و اگر روزه بودید، بدون این ‏كه به میزبان خود بگویید روزه هستم، روزه خود را بخورید و دعوت برادر دینى خود را رد نكنید، تا هم ثواب روزه نصیب شما شود و هم ثواب مهمانى. ثواب اجابت دثواب اجابت دعوت برادر دینى بیشتر از روزه مستحبى است. لذا ائمه‏ (علیهم السلام) دستور داده‏اند وقتى براى مهمانى دعوت شدید، روزه نگیرید و اگرروزه بودید، بدون این‏كه به میزبان خود بگویید روزه هستم، روزه خود رابخورید و دعوت برادر دینى خود را رد نكنید، تا هم ثواب روزه نصیب شما شود و هم ثواب مهمانى

براى میزبان دعا كند

وقتى میزبان در كمال بذل و بخشش تمام امكانات شخصى خود اعم از غذا، جا، لباس و ... را در اختیار مهمان قرار مى‏دهد، مهمان نیز وظیفه دارد براى میزبان و خانواده او دعا و از آنها تقدیر و تشكر كند، زیرا تشكر از بنده ‏خدا شكرگزارى از خدا است.

روزى یكى از یاران امام جعفر صادق(علیه السلام ) غذایى براى آن حضرت آورد. حضرت وقتى از آن غذا میل كرد، فرمود: خداى را شكر و به صاحب غذا گفت: خداوند غذایت را به افراد نیكوكار بخوراند و ملائكه مقرب به تو نیكى كنند (خدا به تو بركت ‏بدهد).

اسرار میزبان را حفظ كند

همان‏طور كه میزبان باید اسرار مهمان را حفظ كند و عیوب او را نقل‏نكند، مهمان نیز وظیفه دارد اسرار میزبان را حفظ كند و آبروى او را نبرد.

رعایت این نکات هر چند کوچک می‌تواند روابط برادرانه میان مۆمنان را مستحکم‌تر ساخته و در رشد تعالی اجتماع تأثیر بسزایی داشته باشد. فرآوری: زینب مجلسی راد

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان

منبع: مهماندارى در اسلام، نورمراد محمدى.

http://www.tebyan.net

منبع:پژوهه تبلیغ

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رزق حلال

رزق حلال

امام صادق (ع) قرمودند: «ترک یک لقمه‌ حرام‌ نزد خدا، محبوب تر است از هزار رکعت نماز مستحبی.» (بحار الأنوار (ط ـ بیروت)، ج‌90، ص373)
نفاق

نفاق

امیرالمؤمنین علی (ع):«از نفاق دوری کن، به درستی که فرد دو رو نزد خداوند متعال دارای جایگاه و منزلت نیست.» (شرح آقا جمال خوانساری بر غررالحکم و دررالکلم، ج‌2، ص304)
عفت در کلام امیرالمومنین(ع)

عفت در کلام امیرالمومنین(ع)

حضرت علی(ع) فرمودند: «هرکس اعضا و جوارح خویش را از حرام بازدارد، اخلاقش نیکو می گردد.» (شرح آقا جمال خوانساری بر غررالحکم و دررالکلم، ج‌5، ص432).
دوری از موضع تهمت

دوری از موضع تهمت

امام صادق (ع) فرمودند: هرگاه مؤمن به برادر [دینی] خود تهمت بزند، ایمان در قلب او از میان می‌رود، هم چنان که نمک در آب، ذوب می‌شود. (مشکاةالأنوار فی غررالأخبار، طبرسی، علی بن حسن، ص319)
قناعت

قناعت

حضرت علی (ع) فرمودند: «به جستجوی بی‌نیازی برخاستم، آن را جز در قناعت نیافتم؛ همواره قناعت کنید، تا بی‌نیاز باشید.» (جامع الأخبار (للشعیری)، محمد بن محمد،ص123)

پر بازدیدترین ها

قال رسول الله (صلی‌الله علیه‌ وآله وسلم): «یا سلمان! مَنْ اَحَبَّ فاطمه ابنتی فهو فی الجنّة معی...»

قال رسول الله (صلی‌الله علیه‌ وآله وسلم): «یا سلمان! مَنْ اَحَبَّ فاطمه ابنتی فهو فی الجنّة معی...»

رسول خدا (صلی‌الله علیه وآله وسلم) فرمود: «ای سلمان! کسی که فاطمه دخترم را دوست بدارد، در بهشت با من است...» (فرائد السمطین، ج2، ص 68)
عن فاطمة الزهرا (سلام الله علیها): «لقد قال رسول الله (صلی الله علیه وآله وسلم) مثل الامام مثل الکعبة اِذْ تُؤْتی ولا تأتی»

عن فاطمة الزهرا (سلام الله علیها): «لقد قال رسول الله (صلی الله علیه وآله وسلم) مثل الامام مثل الکعبة اِذْ تُؤْتی ولا تأتی»

حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) فرمود: «همانا رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) فرمود: مثل امام، چونان کعبه است که بر گردش می‌چرخند و او بر گرد چیزی نمی‌چرخد».(بحارالانوار، ج 36، ص 353)
قال المهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف): «اِنَّ لی فی ابنة رسولِ الله اُسوةٌ حَسَنَةٌ»

قال المهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف): «اِنَّ لی فی ابنة رسولِ الله اُسوةٌ حَسَنَةٌ»

حضرت مهدی (علیه السلام) فرمود: «الگو و اسوه‌ی‌ نیکوی من دختر فرستاده خدا (فاطمه زهرا «سلام الله علیها») است»
«وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ وَاللّهُ رَؤُوفٌ بِالْعِبَاد» (بقره/207)

«وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ وَاللّهُ رَؤُوفٌ بِالْعِبَاد» (بقره/207)

«افرادی هستند (امیر مؤمنان علی (علیه‌السّلام)) که جان خویش را با خداوند معامله می‌کند به خاطر به دست آوردن رضایت او، و خداست که نسبت به بندگانش مهربان است».
No image

امام حسین (ع): «الناسُ عبیدُ الدنیا و الدین لعق علی السنتهم یحوطونه مادرَّت معایشُهم فاذا مُحَّصوا بالبلاء قَلَّ الدَیّانون»

«مردم بندۀ دنیایند و دین بر زبانشان می‌چرخد و تا وقتی زندگی‌هاشان بر محور دین بگردد، در پی آنند، امّا وقتی به وسیلۀ «بلا» آزموده شوند، دینداران اندک می‌شوند.»
Powered by TayaCMS