دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

کتاب جامعه برتر

کتاب «جامعه برتر» با نگاهی عمیق و نو در کلمات گهربار امیرالمؤمنین علیه السلام، بحث امر به معروف و نهی از منکر را مورد بررسی قرار داده است.
کتاب جامعه برتر
کتاب جامعه برتر

کتاب «جامعه برتر» با نگاهی عمیق و نو در کلمات گهربار امیرالمؤمنین علیه السلام، بحث امر به معروف و نهی از منکر را مورد بررسی قرار داده است.

این کتاب پس از یک مقدمه تحت عنوان سخن پژوهشکده و یک پیش گفتار، در هفده بخش تنظیم شده است. در پیش گفتار، خوانند با جایگاه امر به معروف و نهی از منکر آشنا می شود.

در بخش اول، فلسفه و آثار امر به معروف و نهی از منکر مورد بررسی قرار گرفته است. در بخش دوم، پیش گامان این امر خطیر مطرح شده اند. موضوعاتی مثل: مساله شناخت، منکرشناسی، هزینه های امر به معروف و نهی از منکر، وظیفه کتاب برای مبلغان

شهروندان در برابر آمر و ناهی، ویژگی های پاسداران معروف، راه کارهای تاثیرگذاری و... از جمله مباحثی است که در بخش های مختلف این کتاب مورد بررسی قرار گرفته است.

پاسداری از معروف و پیکار با منکر از وظایف عمومی انسان ها و نشان زنده بودن افراد و نهادهای تشکیل دهندۀ جامعۀ اسلامی است.

جامعۀ اسلامی بر اساس باورها، قوانین و آرمان های مشترک تشکیل شده است و بر محور توحید، تعاون و عدالت می چرخد.

این جامعه بر اساس زبان، نژاد، تاریخ، رنگ و سرزمین واحد پدید نیامده است، بلکه ریشه در اصول عقیدتی مشترک، پذیرش نظام حقوقی واحد و آرمان های مشترک دارد. تخلف هر کدام از شهروندان از اصول مشترک و ارتداد از مبانی فکری و بی اعتنایی به قانون الهی، رشته های وحدت، احسان و عدالت را در جامعۀ دینی می گسلد و اقتدار دولت دینی را مورد هجوم قرار می دهد. بر این اساس امنیت اجتماعی و اقتدار دولت دینی در گرو امر به معروف و نهی از منکر است.

امروزه این دو فریضۀ بزرگ به دو نوع کار «نظری – پژوهشی» و «برنامه ریزی – اجرایی» نیاز فراوان دارد. پژوهشکدۀ باقرالعلوم (علیه السّلام) با همکاری ستاد احیاء و امر به معروف و نهی از منکر تاکنون برای تبیین اهمیت، روش، اهداف و مراحل این دو فریضۀ برتر گام هایی برداشته است. از جملۀ این گام ها کتاب «جامعه برتر» است که گذری بر سیرۀ امام علی (علیه السّلام) در امر به معروف و نهی از منکر می باشد.


این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رزق حلال

رزق حلال

امام صادق (ع) قرمودند: «ترک یک لقمه‌ حرام‌ نزد خدا، محبوب تر است از هزار رکعت نماز مستحبی.» (بحار الأنوار (ط ـ بیروت)، ج‌90، ص373)
نفاق

نفاق

امیرالمؤمنین علی (ع):«از نفاق دوری کن، به درستی که فرد دو رو نزد خداوند متعال دارای جایگاه و منزلت نیست.» (شرح آقا جمال خوانساری بر غررالحکم و دررالکلم، ج‌2، ص304)
عفت در کلام امیرالمومنین(ع)

عفت در کلام امیرالمومنین(ع)

حضرت علی(ع) فرمودند: «هرکس اعضا و جوارح خویش را از حرام بازدارد، اخلاقش نیکو می گردد.» (شرح آقا جمال خوانساری بر غررالحکم و دررالکلم، ج‌5، ص432).
دوری از موضع تهمت

دوری از موضع تهمت

امام صادق (ع) فرمودند: هرگاه مؤمن به برادر [دینی] خود تهمت بزند، ایمان در قلب او از میان می‌رود، هم چنان که نمک در آب، ذوب می‌شود. (مشکاةالأنوار فی غررالأخبار، طبرسی، علی بن حسن، ص319)
قناعت

قناعت

حضرت علی (ع) فرمودند: «به جستجوی بی‌نیازی برخاستم، آن را جز در قناعت نیافتم؛ همواره قناعت کنید، تا بی‌نیاز باشید.» (جامع الأخبار (للشعیری)، محمد بن محمد،ص123)

پر بازدیدترین ها

عن ام البنین (علیها السلام): «أخبِرنی عَن أبِی عَبدالله الحُسَین، …أولادی وَمَن تَحتَ الخَضراء کُلُّهُم فداءُ لأبی عَبدِاللهِ الحُسین»

عن ام البنین (علیها السلام): «أخبِرنی عَن أبِی عَبدالله الحُسَین، …أولادی وَمَن تَحتَ الخَضراء کُلُّهُم فداءُ لأبی عَبدِاللهِ الحُسین»

حضرت ام البنین (علیها السلام): «از ابا عبدالله الحسین (ع) به من خبر بده! …فرزندانم و تمام کسانی که زیر آسمان کبودند، همه به فدای ابا عبدالله الحسین (ع) باد!» (منتهی المقال، ج 2، ص 70؛ تذکره الشهداء، ص 443)
قال رسول الله (صلی‌الله علیه‌ وآله وسلم): «یا سلمان! مَنْ اَحَبَّ فاطمه ابنتی فهو فی الجنّة معی...»

قال رسول الله (صلی‌الله علیه‌ وآله وسلم): «یا سلمان! مَنْ اَحَبَّ فاطمه ابنتی فهو فی الجنّة معی...»

رسول خدا (صلی‌الله علیه وآله وسلم) فرمود: «ای سلمان! کسی که فاطمه دخترم را دوست بدارد، در بهشت با من است...» (فرائد السمطین، ج2، ص 68)
No image

امام حسین (ع): «الناسُ عبیدُ الدنیا و الدین لعق علی السنتهم یحوطونه مادرَّت معایشُهم فاذا مُحَّصوا بالبلاء قَلَّ الدَیّانون»

«مردم بندۀ دنیایند و دین بر زبانشان می‌چرخد و تا وقتی زندگی‌هاشان بر محور دین بگردد، در پی آنند، امّا وقتی به وسیلۀ «بلا» آزموده شوند، دینداران اندک می‌شوند.»
No image

قالَ رَسُولُ اللّهِ (صلّى اللّه علیه و آله):«اِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ علیه السّلام حَرارَةً فى قُلُوبِ الْمُؤمنینَ لا تَبْرُدُ اَبَداً.»

پیامبر اکرم (صلّى اللّه علیه و آله) فرمود: «براى شهادت حسین علیه السلام ، حرارت و گرمایى در دلهاى مؤمنان است که هرگز سرد و خاموش نمی‌شود.» (جامع احادیث الشیعه ، ج 12، ص 556)
«وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ وَاللّهُ رَؤُوفٌ بِالْعِبَاد» (بقره/207)

«وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ وَاللّهُ رَؤُوفٌ بِالْعِبَاد» (بقره/207)

«افرادی هستند (امیر مؤمنان علی (علیه‌السّلام)) که جان خویش را با خداوند معامله می‌کند به خاطر به دست آوردن رضایت او، و خداست که نسبت به بندگانش مهربان است».
Powered by TayaCMS