دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

کتاب زیبایی شناسی و غایت شناسی در نظام کانت

تبیین مفهوم غایت در آثار یکی از مهمترین اندیشمندان غرب, اهمیت آن در نظام فلسفی
کتاب زیبایی شناسی و غایت شناسی در نظام کانت
کتاب زیبایی شناسی و غایت شناسی در نظام کانت
کتاب مذکور در پی روشن سازی مباحث «نقد قوه حکم» کانت و بررسی نحوه ارتباط آن با معرفت شناسی (نقد اول کانت) و اخلاق (نقد دوم کانت) کانت است.

در این اثر، ابتدا (فصل اول) «قوه حکم تأملی» (محور «نقد قوه حکم») بررسی شده است، که در ذیل این عنوان به بررسی «حکم»، «قوه حکم»، «تأمل»، «حکم تعیّنی و حکم تأمّلی» و «اصل استعلایی قوة حکم تأمّلی» پرداخته­ شده است. با مشخّص شدن معنای «قوه حکم تأمّلی» به بررسی دو مورد آن یعنی زیبایی­ شناسی (فصل دوم) و غایت­ شناسی (فصل سوم) پرداخته­ شده است.

مؤلفه های چهارگانه امز زیبا از نظر کانت و بحث از امر والا از گنجانیده های فصل دوم است. «غایت شناسی در موجودات آلی»، «ارگانیسمها و علیت مکانیکی طبیعت»، «استقراء»، «اخلاق»، «غایت شناسی نسبی» زیرعنوانهای فصل سوم است.

در خلال این مباحث، سعی نگارنده بر این است که نشان دهد رشتة وحدت­ بخش دو بخش نقد سوم، «قوة حکم تأملی» و اصل استعلایی آن یعنی «اصل غایت­مندی بدون غایت طبیعت» است؛ تا بدین طریق، یکپارچگی این اثر مهم کانت و جایگاه غایت­ شناسی در آن روشن شود.

در مرحله بعد (فصل چهارم) با بحث از زیبایی­ شناسی و اخلاق، رابطه نقد سوم و دوم کانت بررسی شده است. «اهمیت اخلاقی زیبایی طبیعی»، «زیبا: نماد اخلاقیت» از جمله زیرعنوانهای این فصل است.

فصل پنجم، بررسی رابطه این نقد با دو نقد پیشین، و بحث از رابطه دو جهانی است که کانت در دو نقد پیشتر خویش ترسیم نموده است. در پایان این فصل، با جمع­ بندی نتایج مباحث مطرح شده در کتاب، از جایگاه نقد سوم سخن به میان آمده است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

چگونه خود را از گمراهی نگه داریم؟

چگونه خود را از گمراهی نگه داریم؟

انسان به طور طبیعی گرایش به کمال و امور کمالی دارد و لذا عشق به زیبایی‌ها و بیزاری از کاستی‌ها و زشتی‌ها در وجود انسان نهادینه شده است.
علم آموزی و تأمین رزق و روزی (پرسش و پاسخ؟)

علم آموزی و تأمین رزق و روزی (پرسش و پاسخ؟)

پرسش: بر اساس آموزه‌های وحیانی چگونه علم آموزی موجبات از بین رفتن فقر و تنگدستی را فراهم آورده و مستوجب تضمین رزق و روزی انسان می‌گردد؟ لطفاً به نحو اجمال پاسخ دهید.
بخل و آثار زیانبار آن

بخل و آثار زیانبار آن

برخی از رفتارهای اجتماعی بیانگر بینش و نگرش افراد است.
انسان از خاک تا افلاک

انسان از خاک تا افلاک

انسان موجودی مرکب است ولی آنچه هویت انسانی را معنا می‌بخشد، بخش معنوی و روحانی اوست که جایگاه خلافت الهی را به همین سبب کسب کرده است؛ زیرا خداوند پس از آنکه در کالبد خاکی انسان روح خویش را دمید و همه صفات خویش را در انسان با تعلیم اسمایی به ودیعت گذاشت، آنگاه بود که فرمان سجده را صادر کرد و از همه ما سوی الله خواست تا بر انسان سجده کنند.
بی احترامی به بهانه رفاقت!

بی احترامی به بهانه رفاقت!

با توجه به اینکه انسان موجودی اجتماعی است و برای ارائه حیات خویش نیاز به ارتباطات در جامعه دارد.

پر بازدیدترین ها

شخصیت روحی و اخلاقی پیامبر اسلام

شخصیت روحی و اخلاقی پیامبر اسلام

اسلام جدای از خصوصیات معنوی و نورانیت و اتصال به غیب و آن مراتب و درجاتی که امثال بنده از فهمیدن آنها هم حتی قاصر هستیم، از لحاظ شخصیت انسانی و بشری، یک انسان فوق‌‌العاده، طراز اول و بی‌نظیر است.
عالم مرگ از نگاه قرآن

عالم مرگ از نگاه قرآن

مرگ حالتی در موجودات است که از مقامی به مقام دیگر در می‌آیند.
الخیر فی ماوقع

الخیر فی ماوقع

برای خیلی‌ها این پرسش مطرح می‌شود که چرا ما هر گاه با مصیبت و گرفتاری مواجه می‌شویم، و نخستین تحلیل و توصیف ما از آن این است که در آن خیری بوده است؟
رابطه علم و عمل

رابطه علم و عمل

علم و دانش بشری زمانی برای جامعه و مردم سودمند و مفید است که با عمل و اجرا همراه گردد یعنی عالم به علم و دانسته‌های خود عمل کرده و آن را با اشتیاق به دیگران نیز بیاموزد.
Powered by TayaCMS