دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

پیامبر اکرم (صلی‌ الله علیه وآله و سلم) به امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) فرمودند:

«هر کس دوست دارد که خداوند را ملاقات نماید در حالی که هیچ ترس و هراسی نداشته باشد، باید که ولایت و سرپرستی فرزندت امام حسین (ع) را بر خود بپذیرد.» (علامه مجلسی، بحارالانوار، ج 36، ص 296)
پیامبر اکرم (صلی‌ الله علیه وآله و سلم) به امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) فرمودند:
پیامبر اکرم (صلی‌ الله علیه وآله و سلم) به امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) فرمودند:

پیامبر اکرم (صلی‌ الله علیه وآله و سلم) به امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) فرمودند:

«مَن أَحَبَّ أن یَلقَی اللهَ وَلا خَوفَ عَلَیه فَلیَتَوَلَّ إِبنَکَ الحُسَین»

«هر کس دوست دارد که خداوند را ملاقات نماید در حالی که هیچ ترس و هراسی نداشته باشد، باید که ولایت و سرپرستی فرزندت امام حسین (ع) را بر خود بپذیرد.» (علامه مجلسی، بحارالانوار، ج 36، ص 296)

همه چیز در توسل به امام حسین (ع)

هنگامی که خیر ولادت امام حسین (ع) به پیامبر (ص) رسید، به خانه امیرالمؤمنین (ع) آمدند و به اسماء فرمودند:‌ «مولود را بیاور!» اسماء حضرت را در پارچه‌ای سفید پیچید و خدمت رسول الله (ص) آورد. پیامبر طفل را به آغوش گرفتند و در گوش راست او اذان و در گوش چپش اقامه گفتند. امین وحی الهی،‌جبرئیل (ع) نازل شد و عرض کرد: «سلام خداوند بر تو ای پیامبر! این نوزاد را به نام پسر کوچک هارون، «شبیر» نام بگذار که به عربی «حسین» گفته می‌شود؛ چرا که علی برای تو بسان هارون برای موسی است، جز آنکه تو خاتم پیامبرانی و پس از تو پیامبری نیست».[1]

بدین ترتیب نام پرعظمت «حسین» از جانب پروردگار برای آن حضرت انتخاب شد. در این روز ملائکه آسمان‌ها برای عرض تبریک و تهنیت خدمت پیامبر (ص) رسیدند و مقداری از تربت کربلا برای آن حضرت آوردند و او را بر شهادت حسین (ع) تسلیت و تعزیت گفتند.[2]

یکی از کرامات این روز، توسل و پناه‌جویی فطرس ملک (دردائیل) به ساحت ولایت امام حسین (ع) و آمرزیده شدن و بازگشت او به مقام قبلی‌اش می‌باشد. آری، آنان که نجات و سعادت دنیا و آخرت را طالبند، چاره‌ای جز پذیرش ولایت امام حسین (ع) و توسل و پناه‌جویی به ساحت نورانی‌اش ندارند؛ چرا که «الخیر کل الخیر فی باب الحسین»؛ تمام خیر و خوبی در بارگاه امام حسین (ع) است.

  • [1] . شیخ صوق، معانی الاخبار،‌ص 57، 2 .
  • [2] . علامه مجلسی، بحغارالانوار، ج 44، ص 182.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

تأثیر امام خمینی (ره) و انقلاب بر جنبش‌های سیاسی ـ اسلامی معاصر

تأثیر امام خمینی (ره) و انقلاب بر جنبش‌های سیاسی ـ اسلامی معاصر

نوشتار حاضر دستاورد پژوهشی است که با هدف بررسی تأثیر امام و اندیشه‌های ایشان و همچنین اثر انقلاب اسلامی بر سایر جنبش‌ها و بیداری اسلامی انجام می‌گردد...
جایگاه آرامش در معنویت‌گرایی جدید

جایگاه آرامش در معنویت‌گرایی جدید

این مقاله کوششی برای تبیین عوامل ایجاد آرامش در معنویت‌گرایی جدید است. بر این اساس شش معنویت مورد پژوهش قرارگرفت...
گل آبزاد نماد وحدت ادیان

گل آبزاد نماد وحدت ادیان

لوتوس، روزا، نیلوفر آبی وشمسه مفاهیم گوناگون یک نماد دینی هستند که صفا، پاکی و تنویر در یک جهان ناپاک را نشان می‌دهد؛ این نماد که سرشار از معنی است، در اساطیر هندویی، ایرانی، مصری، یهودی، مسیحی و مسلمان بازتاب یافته است و...
نقد و بررسی جنبش رائلیان با تحلیلی بر فیلم «پرومتئوس»

نقد و بررسی جنبش رائلیان با تحلیلی بر فیلم «پرومتئوس»

هدف مقاله‌ی حاضر، بررسی اجمالی دیدگاه‌ها و ادعاهای جنبش نوظهور رائلیان است که همراه با تحلیل فیلم پرومتئوس ارائه می‌گردد...
پیامدهای معنویت‌گرایی جدید در ایران ʁ)

پیامدهای معنویت‌گرایی جدید در ایران (1)

در اين مقاله تلاش مي‌شود تا در يازده‌ محور كلي به بررسي تفاوت‌هاي فرهنگ و ديني جامعه ايران با تعاليم جنبش‌هاي نوپديد ديني اشاره شود...

پر بازدیدترین ها

باور به تناسخ در عرفان حلقه

باور به تناسخ در عرفان حلقه

عرفان حلقه، ازجمله جنبش‌های معنوی است که هرچند مدعی ارائه‌ی قرائتی از عرفان اسلامی است، اما به تناسخ معتقد است. در این مقاله به بررسی تناسخ از دیدگاه عرفان حلقه می‌پردازیم.
گل آبزاد نماد وحدت ادیان

گل آبزاد نماد وحدت ادیان

لوتوس، روزا، نیلوفر آبی وشمسه مفاهیم گوناگون یک نماد دینی هستند که صفا، پاکی و تنویر در یک جهان ناپاک را نشان می‌دهد؛ این نماد که سرشار از معنی است، در اساطیر هندویی، ایرانی، مصری، یهودی، مسیحی و مسلمان بازتاب یافته است و...
نسبت معنویت و روان‌شناسی

نسبت معنویت و روان‌شناسی

در این پژوهش در پی یافتن سیر تحول علم روان‌شناسی از منظر توجه به موضوع معنویت و یافتن ارتباط و نسبت روان‌شناسی و معنویت هستیم...
Powered by TayaCMS