سخنران استاد فرحزاد

«الدُّنْیا دَارُ مَنْ لَا دَارَ لَهُ وَ لَهَا یجْمَعُ مَنْ لَا عَقْلَ لَهُ» (شیخ کلینی/ الكافی/ ج2/ ص :128).

  • یکـی قطـره باران ز ابری چـکیدخجل شد چـو پـهنای دریـا بـدیـد
  • که جایی که دریاست من کیستمگر او هـسـت حـقا که من نـیسـتم
  • چو خود را به چشم حقارت بدیدصدف درکنارش به جان پرورید
  • سپـهرش به جایـی رســانید کاوکـه شــد نـامــور لـؤلـؤ شــاه وار
  • بلندی از آن یافـت کو پسـت شددر نیسـتی کـوفـت تا هـسـت شد

برکات ذکر صلوات

در روایات متعدد احادیثی به این مضمون از فریقین شیعه و سنی نقل شده که پیامبر عظیم الشان نقل فرمودند: «كُلُّ دُعَاءٍ مَحْجُوبٌ عَنِ السَّمَاءِ حَتَّى یصَلَّى عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ» (شیخ حر عاملی/ وسائل الشیعة/ ج7/ ص:92). دعاهای ما بدون ذکر صلوات هیچ وقت اجابت نمی شوند دعاهایی که می کنید در پرده و حجاب هست به آن ها لبیک گفته نمی شود درهای آسمان باز نمی شود «حَتَّى یصَلَّى عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ» مگر این که در ضمن دعا، ذکر شریف صلوات و درود بر پیامبر و آلش گفته بشود والا طبق فرموده پیامبر تا این رمز نیاید هیچ دعایی مستجاب نخواهد شد.

حضرت آدم740 سال گریه می کرد دعا می کرد استغفار می کرد، ولی تا زمانی که نام 5 تن به او الغاء نشد و خدا را به این ها قسم نداد توبه اش قبول نشد دعایش مستجاب نشد. درباره بقیه انبیاء هم همین طور است هر کس می خواهد دعایش مستجاب بشود رمز اجابت دعا و باز شدن درهای آسمان صلوات بر محمد و آل محمد است.

عشق و محبت به دنیا، منشاء تمام گناهان انسان

در روایات از توجه به دنیا، محبت دنیا و عشق به دنیا شدیدا مذمت شده است. از پیامبر و چند امام معصوم این حدیث به تعبیرهای متفاوت است که فرمودند: «حُبُّ الدُّنْیا رَأْسُ كُلِّ خَطِیئَةٍ» (محدث نوری/ مستدرك الوسائل/ ج12/ ص:42). عکسش درسخنان امام صادق علیه السلام هست که مبتدا و خبر جا به جا شده اند «رَأْسُ كُلِّ خَطِیئَةٍ حُبُّ الدُّنْیا» (مجلسی/ بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار/ ج 70/ ص : 1). منشاء تمام گناهان عشق و مهر و محبت به این دنیای فانی است. عاشقان دنیا ظلم و ستم می کنند، غصب می کنند، حق کشی می کنند. اگر کسی از این دنیا کنده بشود کارش درست می شود و به سعادت خواهد رسید. پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند: «الدُّنْیا دَارُ مَنْ لَا دَارَ لَهُ وَ لَهَا یجْمَعُ مَنْ لَا عَقْلَ لَهُ» (شیخ کلینی/ الكافی/ ج2/ ص :128). خیلی تعبیر تندی است. دنیا خانه کسی است که خانه ندارد کسی که در هفت آسمان یک ستاره ندارد در آخرت و بهشت جا ندارد. کسی که هیچ چیز ندارد هیچ چیزی را نمی فهمد از همه چیز حقیقی و واقعی بریده بشود به این دنیای بی ارزش می چسبد. دنیا خانه کسی است که خانه ندارد پیش خدا در آسمان ها و در بهشت جای خوب ندارد، وقتی جایی نداشت به آب و گل، به این گل فانی می چسبد. اما کسی که پیش خدا، پیش اولیاء خدا جا دارد توجه اش از دنیا کنده می شود این سخنان را عقل کل می گوید.

99جزء از صد جزء عقل، سهم پیامبر و یک جزئش، سهم همه مردم دنیا

عقل منشاء تمام خوبی هاست روایات ما این را می گوید منشا همه خوبی ها عقل است. عقل است که انسان را به بندگی خدا و به همه خوبی ها می کشاند منشاء تمام خیرات و خوبی ها عقل است. به قول خواجه عبدالله انصاری که کلمات و مناجات هایش واقعا زیباست می فرماید: الهی آن را که عقل دادی چه ندادی؟ و آن را که عقل ندادی چه دادی؟ واقعا جمله درستی است مطابق روایات ماست اگر کسی عقل داشت همه چیز دارد هر چیزی را در جای خودش قرار می دهد و اگر خدای نکرده در عقلش خدشه وارد شد و عقل نداشت هیچ چیز ندارد عبادت فریقین را به جا بیاورد بی ارزش است نفهم است نادان است همه را از بین می برد واقعا جمله درستی است .

حالا شما توجه بفرمائید امام صادق علیه السلام درباره اول شخصیت عالم پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم می فرماید: «فَأَعْطَى اللَّهُ مُحَمَّداً ص تِسْعَةً وَ تِسْعِینَ جُزْءاً ثُمَّ قَسَمَ بَینَ الْعِبَادِ جُزْءاً وَاحِدا» (مجلسی/ بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار/ ج 1/ ص : 96). خدای متعال عقل را صد جزء خلق کرد کل عقلی که در عالم خلق شده 99 جزءش را به پیامبر مرحمت کرده و یک جزئش یعنی یک صدمش را «قَسَمَ بَینَ الْعِبَادِ جُزْءاً وَاحِدا» بین همه موجودات و مخلوقات تقسیم کرده است. مثل این که بگوییم خورشید که این قدر درخشندگی دارد و منظومه شمسی را روشن می کند حالا یک شمعی که در گوشه ای سوسو می زند یک ذره نسیم به او بخورد خاموش می شود بیاییم این را با خورشید مقایسه بکنیم. شاید این تشبیه هم غلط باشد چون 99 تا را به یکی دادند آن یکی را بین میلیارد، میلیارد انسان تقسیم کردند از شمع هم کمتر می شود. اگر مثلا این حدیث برعکس بود یعنی به پیامبر یک جزء می دادند 99و تایش را بین میلیاردها مخلوقات تقسیم می کردند باز هم پیامبر میلیاردها برابر بالاتر از آدم بود چون باز آن یکی را به او دادند ولی حدیث می گوید که خدا عادل است در هر کسی هر چه قدر لیاقت هست آن قدر می دهد ظرف پیامبر ما این قدر بزرگ است که به او 99 سهم داده، یعنی همه خوبی ها در او جمع است. البته طبق روایات و آیات قرآن امیرالمومنین که جان پیامبر است و حضرت زهرا روح و قلب پیامبر است ممکن است این سوال به ذهن عزیزان بیاید پس بقیه امامان یا حضرت زهراء چه می شوند؟ به آیات و روایاتی که ما استدلال می کنیم که امیرالمومنین جان پیامبر است حضرت زهراء روح و جان و قلب پیامبر است امامان ما جان پیامبر هستند آن 99 تا به آن ها هم منتقل شده است چون آنها نفس پیامبر هستند. امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: «أَوَّلُنَا مُحَمَّدٌ وَ أَوْسَطُنَا مُحَمَّدٌ وَ آخِرُنَا مُحَمَّدٌ» (مجلسی/ بحارالأنوار/ ج26/ ص:1). یعنی اول ما، وسط ما، آخرما محمد است. اگر این دنباله نداشت ما می گفتیم که یعنی پیامبر در میان 14 معصوم اولی هم نامش محمد است و وسط 14 معصوم هم امام باقر نامش محمد است وآخر هم امام زمان نام اصلیش محمد است. اما منظور حضرت این نیست منظور این است که همه ما نفس پیامبر هستیم چون در آخر روایت می فرماید: «لِأَنَّا كُلَّنَا وَاحِدٌ أَوَّلُنَا مُحَمَّدٌ وَ آخِرُنَا مُحَمَّدٌ وَ أَوْسَطُنَا مُحَمَّدٌ وَ كُلُّنَا مُحَمَّدٌ» (مجلسی/ بحارالأنوار/ ج26/ ص:1). یعنی همه امامان جانشین و قائم مقام و در واقع نفس پیامبر هستند:«لِأَنَّهُ مِنِّی وَ أَنَا مِنْهُ» (مجلسی/ بحارالأنوار/ ج31/ ص:407). مثل این که می گوئیم: «حُسَینٌ مِنِّی وَ أَنَا مِنْ حُسَینٍ، حَسَنٌ مِنِّی وَ أَنَا مِنْهُ» (مجلسی/ بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار/ ج 43/ ص : 261). درباره امام حسن داریم درباره حضرت زهرا داریم درباره امیرالمومنین داریم. در مورد امام زمان داریم که خیلی شباهت به پیامبر دارد کانه روح و نفس و جان پیامبر است که ظهور می کند. روایت داریم امام زمان7 تشریف می آورند به دیوار کعبه تکیه می دهند و می فرمایند: هر کس می خواهد به پیامبر خاتم نگاه کند به من نگاه بکند من وجود او هستم نفس او هستم. پس 14 معصوم هم این 99 سهم را دارند.

بعضی ها شوخی می کنند می گویند هر چه عقل بوده پیامبر برده دیگر چیزی گیر سیدها نیامده است. ولی این واقعا شوخی بی جایی نسبت به سادات است چون سیدها ممکن است بخاطر ژن و وراثت یک عقلی از پیامبر برده باشند ما غیر سیدها باید یک فکری به حال خودمان بکنیم که آیا اجداد ما عقل حسابی داشتند یا نه؟ باز آن ها به یک جای خوبی منتصب می شوند .

دنبال دنیا بودن نشانه بی عقلی و حماقت انسان (از دیدگاه ائمه علیهم السلام)

منظور از بیان این حدیث این بود پیامبری که عقل کل در عالم هستی می باشد ایشان در مورد دنیا می فرمایند: کسی دنیا را جمع می کند که عقل ندارد، کسی عاشق دنیا می شود که عقل ندارد. کسی مال روی مال انباشته می کند انفاق نمی کند دل به این دنیا فانی می بندد همه همتش ملک و آب و گل و دکان و مغازه و پول و دلار و خوشگذارنی و عیاشی شده و دنبال آخرت و خدا و معنویت نیست این آدم عقل ندارد. پیامبر می فرماید: عقل ندارد، 14 معصوم می گویند این آقا عقل ندارد امام زمان می گوید این عقل ندارد این نفهم است که دنبال دنیا رفته است. حالا به کسی که دنبال دنیاست بگویی عقل نداری به او بر می خورد اما الآن در جامعه ما هر کس که قالتاق باشد حلال و حرام جمع بکند می گویند این زرنگ است و عرضه دارد عرضه پول جمع کردن، حرص زدن، مقام و پست بی جا کسب کردن را دارد. ما در دنیا انسان عاقل را برعکس فهمیده ایم، ولی آن که عقل دارد عکس این را می گوید، می گوید کسی عاشق دنیا و جمع کردن دنیا می شود که عقل ندارد اگر عقل در سرش آمد سراغ خدا و پیامبر می رود سراغ آخرت می رود دنیا را در راه خدا قرارمی دهد.

امیرالمومنین علیه السلام می فرماید: «الفرح بالدنیا حمق» (عبدالواحد بن محمد تمیمى آمدی/ غررالحكم/ ص : 2). یعنی دل خوش کردن به دنیا حماقت است. مثل این که یک بچه ای که چیزی نمی فهمد یک شکلات به او می دهی یک اسباب بازی به او می دهی چه قدر خوشحال می شود در پوستش نمی گنجد پر در می آورد این مال کوچکیش است مال بچگی و نادانیش است والا آدم نباید به یک چیز جزئی این قدر خوشحال بشود یا اگر همین را از او می گیرند پکر بشود. شما ا پفک را از دست بچه بگیری آسمان و زمین را به هم می دوزد شیون می زند ناله می زند یک توپ کهنه از او گم می شود خانه را روی سرش می گذارد. به او چیزی می دهی خوشحال می شود چیزی می گیری پکر می شود. امیرالمومنین می فرماید: کسی که به دنیا و مال دنیا و پست دنیا خوشحال می شود این احمق است. مواظب باشیم حماقت نکنیم، حالا حماقت هم درجه و مراتب دارد کسی خیلی خوشحال می شود و کسی هم کم خوشحال می شود کسی هم اصلا خوشحال نمی شود. اولیاء خدا همه ثروت دنیا را به آن ها بدهی خوشحال نمی شوند و اگر از آن ها بگیری هم پکر نمی شوند.

دیوانه کسی است که دنیای فانی را بر آخرت دائمی مقدم بدارد و آخرت را فراموش کند.

پیامبرخدا صلی الله علیه وآله وسلم از جایی عبور می کردند دیدند عده ای دور یک نفر جمع شدند فرمودند: چه خبر است؟ گفتند: آقا در این جا دیوانه ای است. مضمون سخن پیامبر در جواب آن ها اشاره به این دارد که: دیوانه چو دیوانه ببیند خوشش آید، اگر شما چیزیتان نمی شود چرا این قدر دور دیوانه جمع شده اید؟ بعضی از مردم هم یک چیزیشان می شود حالا حتما یک سنخیتی هست هیچ چیزی بی علت نمی شود. آن وقت این ها دور این دیوانه جمع شدند تا مسخره کنند یا متلک بگویند یا سر به سرش بگذارند حضرت فرمودند: این مریض است (یعنی اختلال روحی و روانی پیدا کرده است.) دیوانه نیست. «الْمَجْنُونُ مَنْ آثَرَ الدُّنْیا عَلَى الْآخِرَةِ » (مجلسی/ بحارالأنوار/ ج1/ ص:106 ). دیوانه کسی است که دنیا را بر آخرت مقدم بدارد. دنیا را بگیرد به خودش بچسباند و آخرت را فراموش کند. هر کس سر دو راهی ها بین نمازجماعت و دنیا، بین جلسه قرآن و دنیا، بین خدا و پیامبر و دنیا، بین صله رحم و دنیا، دنیا را انتخاب بکند دیوانه واقعی است. روز تاسوعاء، عاشوراء، 21 ماه رمضان که روز های خیلی مهمی اند کسی که می گوید من مسلمان هستم چرا مغازه اش را نمی بندد بیاید قرآن سر بگذارد دعاء بخواند همین طور دنبال دنیاست آیا این دیوانه نیست؟ البته که دیوانه است و حداقل در روز عاشوراء مغازه اش را به احترام امام حسین علیه السلام نمی بندد. در همین قم خیلی از این آدم ها داریم بلکه صدای ما به آن ها برسد یک ذره به هوش بیایند. 21 ماه رمضان شب شهادت مولا امیرالمومنین است همه برای خواندن قرآن و دعاء هجوم می آورند، شب قدری که قرآن می گوید بهتر از هزار ماه است ولی این دربدر دنبال پول است. آیا این جنون نیست که دنبال 1000 تومان، 10 هزار تومان، 50 هزار تومان منفعت است آن ها را در آخرت داغ می کنند به بدنش می چسبانند خیرش را نمی بیند. کسی که بی احترامی به ساحت قدس امیرالمومنین یا امام حسین بکند، کسی که در روز عاشوراء مغازه اش را به احترام امیرالمومنین نمی بندد این دیوانه است. دیوانه که حتما نباید تابلو بالای سرش باشد هر کس سر دو راهی بین دنیا و آخرت، بین فانی و باقی، فناء را انتخاب کرد این دیوانه است. این چیزی که از کاسبی در خانه خداوند متعال می گیری باقی است. یاد خدا، العفو گفتن، گریه و عزاداری، دعاء و توسل باقی است. اما آن پول و دنیا فانی است. هر کس دنبال باقی بود عاقل است وهر کس دنبال فانی بود این جنون دارد. طبق فرموده پیامبر عظیم الشان دیوانه کسی است که دنیا را بر آخرت مقدم بدارد. بیاییم از خواب غفلت بیدار بشویم این دنیا می گذرد و ما میلیارد، میلیارد، میلیارد سال در آخرت خواهیم بود. اگر ما ابدیت و دوام و باقی بودن در بهشت را تصور بکنیم وندای «خالِدینَ فیها أَبَداً » (النساء : 57). را درک بکنیم در آخرت ذوب می شویم.

قرآن می فرماید: بعضی ها دائما در جهنم و بعضی ها هم دائما در بهشت خواهند بود. خلود یعنی دائم و همیشگی خواهند بود تا خدا خدایی می کند که انتهاء ندارد این ها در بهشت خواهند بود. اگر کسی ابدیت و دوام آخرت را درک بکند جدا مغزش سوت می کشد. یعنی باید بفهمیم که ما به چه چیزی چسبیدیم؟ به این چند روزه دنیا؟ برای من که چهل، پنجاه سالش گذشت این چند روز باقی مانده هم می گذرد تمام می شود. امیرالمومنین علیه السلام می فرماید: دنیا مثل آب ته ظرف است یک لیوان که همه آبش را خوردند و یک ذره ته اش آب مانده، این یک ذره هم ریخته می شود تمام می شود. ما همه در نوبت هستیم من قول می دهم صد سال دیگر هیچ خبر و اثری از ما نیست. خیلی دست بالا گرفتم، حالا یک ساعتش را هم کسی ضمانت نکرده است. صد سال دیگر هیچ خبر و اثری از من و شما بلکه شاید اثری از قبر ما هم نباشد، آن وقت زندگی آخرت ما چه قدر طول می کشد؟ تا خدا خدایی می کند انتهاء ندارد. آدم عاقل آن زندگی خوش ابدی را برای خوشگذرانی لحظه ای، بی ارزش و از بین رفتنی این دنیای فانی از دست بدهد، کدام عقل سلیمی این را می پذیرد .

ذکر مصیبت حضرت موسی بن جعفرعلیه السلام

به محضر امام هفتم موسی بن جعفر علیه السلام و همچنین به محضر فرزند بزرگوارش حضرت فاطمه معصومه علیها السلام عرض ادبی داشته باشم. در ایران دو شخصیت بزرگ داریم که زیارت آن ها خیلی فوق العاده است یکی زیارت قبر آقا علی بن موسی الرضا علیه السلام است که فرمودند: ثواب زیارتش برابر با 70 هزار حج قبول شده است. چه کسی می تواند در عمرش 70 هزار حج به جا بیاورد؟ 70 تایش را هم نمی توانیم. خدا قسمت کند به زیارت آقا برویم و خود آن آقا فرمودند: هر کس خواهرم حضرت فاطمه معصومه را زیارت کند مرا زیارت کرده است. یعنی چون حضرت معصومه فانی در برادر است و به عشق برادر از مدینه حرکت کرد عاشق دلباخته امام هشتم بود آقا فرموده کسی خواهرم را زیارت کند مثل این است که مرا زیارت کرده است. هم امام هشتم و هم امام جواد و هم امام صادق علیهم السلام سه امام بزرگوار فرمایشات مختلف و متعددی دارند کسی که این بانو را زیارت بکند بهشت بر او واجب می شود. خدایا ما چه طور شکر تو را به جا بیاوریم در میان این کره زمین ما را در جوار این بانو قرار دادی . گفت : تو قدر آب چه دانی که در کنار فراتی، آیت الله وحید خراسانی حفظ الله فرمودند روایتی که می گوید زیارت این بانو بهشت را واجب می کند سندش معتبر و صحیح و اعلی است، اگر در یک مسئله شرعی بود من فتواء می دادم. یعنی از نظر سند هم این حدیث معتبر است. آیا کسی که می تواند بهشت را بر ما واجب کند نمی تواند مشکلات دنیایی و آخرتی را حل بکند؟

آیت الله احمدی میانجی رحمه الله فرموده بودند یک جوانی پدرش از دنیا رفته بود و سرمایه ای هم برای بچه هایش نگذاشته بود، این جوان خیلی حالش نامساعد بود دچار بحران فکری و روحی زیادی بود. این پسر گفته بود من یک روزی داشتم می رفتم یکی از آشناهایمان گفت: می بینم خیلی گرفته ای، غمگینی؟ گفتم: آره، پدرم از دنیا رفته و ما عیالوار هم هستیم شغل ندارم کار ندارم سرمایه ای برایمان نگذاشته است. گفت: واقعا تو خیلی بی عرضه هستی. گفتم من بی عرضه ام؟ گفت: آره، تو در جوار کریمه اهل بیت، پناه خلق، نماینده 14 معصوم هستی. این بزرگواری که پیش خدا خیلی عزیز است ما عظمت این بانو را نمی دانیم واقعا هنوز امام هفتم دنیا نیامده بودند امام صادق مبلغ و مروج این بانو بود و می فرمود: به شفاعت این فرزندم تمام شیعیان عالم وارد بهشت می شوند. چقدر دایره شفاعتش گسترده است. گفت تو در جوار همچین خانمی هستی عرضه نداری بروی حاجتت را بگیری؟ خانمی که بهشت و رضای خدا را می تواند برای ما تحصیل کند نمی تواند مشکلات دنیایی ما را حل بکند؟ گفت: یک نهیبی به من زد که در خانه حضرت معصومه3 برو. ما هم منقلب شدیم و آمدیم وضو گرفتیم و رفتیم زیارت کردیم دو رکعت نماز هدیه کردیم رفتیم کنار ضریح گفتیم: ای فاطمه معصومه، شما جای مادر ما، شما سرپرست ما به شما پناهنده شدیم. شما لطفی بکنید مشکل ما را حل بکنید. ناامیدی عجیبی به من رو آورده بود آینده خودم را تاریک می دیدم بعد از توسل مختصر به حضرت معصومه علیها السلام از حرم بیرون آمدم که به منزل بروم در بین راه به یکی از تجار قم برخورد کردم سلام و علیک و احوالپرسی کرد گفت تو پسر فلانی نیستی؟ گفتم چرا؟ گفت: پدرت با من رفیق بود کجا هستی چه کار می کنی خدا پدرت را رحمت کند کاری نداری؟ گفتم: واقیعتش من بی کار هستم. گفت: اتفاقا ما در دفتر مغازه امان به یک نفر احتیاج داریم. گفتم: باشد کور از خدا چه می خواهد دو چشم بینا، ما را برد در محل کارش مشغول کار شدم. از حرم که بیرون آمدم شاید یک ساعت نشده بود ببین خدا چه طور جور می کند. بعد از مدتی دید ما امین هستیم حقوق ما را اضافه کرد دخترش را به ما داد داماد حاج آقا شدیم. به برکت توسل به این بانو وضع مالیمان، شغلیمان، زندگیمان از این رو به آنرو شد.

«یا فَاطِمَةُ اشْفَعِی لِی فِی الْجَنَّةِ فَإِنَّ لَكِ عِنْدَ اللَّهِ شَأْناً مِنَ الشَّأْنِ» (مجلسی/ بحارالأنوار/ ج99/ ص:265). سه تا امام زاده داریم که زیارتشان را امام معصوم فرموده اند: یکی حضرت فاطمه معصومه3است. امام رضا 7 می گوید این طور بگو: «فَإِنَّ لَكِ عِنْدَ اللَّهِ شَأْناً مِنَ الشَّأْنِ» ای فاطمه معصومه شما در نزد خدا شان و شوونی دارید. قدر ولایتشان و مقام شفاعتان را نمی دانیم؟

شب چهارشنبه متعلق به امام هفتم است. در میان امامان مصیبتی بزرگتر از مصیبت امام هفتم علیه السلام ما نداریم. آن امامی که چندین سال گوشه زندان زیر شکنجه ها و اذیت ها و آزارها قرار داشت . قدر این اشک ها و گریه ها را بدانید در یک کتابی می خواندم یک بنده خدایی از دنیا رفت رفیقی داشت او را خواب دید، دید جایش خیلی خوب است گفت: رفیق تو چه کار کردی به این جا رسیدی؟ گفت: به خاطر گریه هایی که برای غربت امام هفتم کردم. گفتم: چه طور؟ گفت: یکی از علمای اصفهان در اصفهان ما از دنیا رفت تشییع جنازه او صدهزار نفر بیشتر جمعیت آمدند تمام هیئت های سینه زنی حسین حسین می گفتند ناله می زدند گریه می کردند، یاد غربت تشییع جنازه موسی بن جعفر افتادم دلم ریش شد دلم کباب شد آن روز برای غربت امام هفتم خیلی گریه کردم. گاهی یک مصیبت به دل انسان می نشیند آدم خیلی منقلب می شود. چهار تا کارگر بیایند زیر جنازه امام معصوم،قطب عالم، اول شخصیت عالم را بگیرند گفت: آن روز برای غربت امام هفتم خیلی گریه کردم. شب اول قبر به من گفتند: چه آوردی؟ گفتم: من دستم خالی است. گفتند: تو قطرات اشک برای غربت و مظلومیت موسی بن جعفر ریختی این ها در خانه ما قبول شده است. گفت: این درجه و مقامی که می بینی به من دادند به برکت گریه هایی است که برای امام هفتم7کردم.

«السلام علی الْمُعَذَّبِ فِی قَعْرِ السُّجُونِ وَ ظُلَمِ الْمَطَامِیرِ» (مجلسی/ بحارالأنوار/ ج99/ ص:7). سلام ما بر آن آقایی که در سیاه چال زندان هارون بود که شب و روز قابل تشخیص نبود، پاهای مبارکش در غل و زنجیر بودند. امام7خیلی شکنجه دیدند اما چه وقت امام هفتم راحت شدند؟ عده ای از اهل قم برای ملاقات آقا آمدند گفتند: آقا فردا آزاد می شود در زندان جمع شدند. شاید دسته گل آورده بودند می گفتند دست آقا را می بوسیم. یک وقت در زندان باز شد دیدند چهار تا کارگر یک جنازه ای را گرفتند غریبانه دارند می برند. کسی هم صدا می زد این امام رافضی هاست. اما عرض کنیم ای فاطمه معصومه شما در بغداد نبودی مصائب پدر بزرگوارت را از نزدیک ببینی، دل ها بسوزد برای عمه اتان زینب کبری که در کربلا بود و آن لحظات حساس را دید. نیزه داران با نیزه، شمشیر داران با شمشیر به بدن برادر می زنند جسارت می کنند. خانم دست روی سر گذاشت وصدا زد آیا در بین شما مسلمانی نیست؟

«لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِی الْعَظِیم» (شیخ کلینی/ الكافی/ ج1/ ص:230). «أَلا لَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الظَّالِمینَ» (هود : 18). «وَ سَیعْلَمُ الَّذینَ ظَلَمُوا أَی مُنْقَلَبٍ ینْقَلِبُونَ» (الشعراء : 227).

خدایا به حق باب الحوائجی موسی بن جعفر و فرزندانش دردهای ما دواء بفرما. گناهان ما را ببخش و بیامرز. قلب امام زمان را از ما راضی و فرجش را نزدیک بگردان. همه ما را از شیعیان خالص اهل بیت قرار بده. در دنیا و آخرت ما را آنی از قرآن و اهل بیت جدا مگردان. مقام معظم رهبری، علماء، مراجع و جوان هایمان را در پناه امام زمان حفظ بفرما. اموات گذشتگان، شهداء، امام راحل، اموات و شهدای این جمع را با انبیاء و اولیاءت محشور بگردان و عجل فی فرج مولانا صاحب الزمان.