دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

نقدی بر مقاله‌ «نکاتی پیرامون مزد نطلبیدن پیامبر اسلام» (1) «چگونگی اثبات صدق انبیاء»

آنچه می‌آید نقدی است بر مقاله «نکاتی پیرامون مزد نطلبیدن پیامبر اسلام».
نقدی بر مقاله‌ «نکاتی پیرامون مزد نطلبیدن پیامبر اسلام» ʁ) «چگونگی اثبات صدق انبیاء»
نقدی بر مقاله‌ «نکاتی پیرامون مزد نطلبیدن پیامبر اسلام» (1) «چگونگی اثبات صدق انبیاء»
نویسنده: مجتبی صداقت

چکیده

آنچه می‌آید نقدی است بر مقاله «نکاتی پیرامون مزد نطلبیدن پیامبر اسلام». نویسنده مقاله مدعی است قرآن می‌خواهد مزد نطلبیدن پیامبر اسلام را قرینه‌ای بر راستگویی‌اش در ادعای پیامبری بگیرد؛ وی این مسأله را مورد اشکال قرار می‌دهد.

در نوشتاری که پیش رو دارید به این سؤال اساسی پاسخ خواهیم داد که برای پی بردن به صدق یک مدعی نبوت چه باید کرد؟ این مقاله، با رویکرد عقلی، راه‌های به‌دست آوردن صدق مدعیان نبوت را بیان می‌کند.

مقدمه

پیامبران الهی، از بدو برنامه تبلیغی خود با مخالفت‌ها، تهمت‌ها و تهدیدهایی از جانب مخالفان، روبرو بوده‌اند که دامنه آن نبوت پیامبر اسلام(ص) را نیز در بر گرفت. هم اینک نیز با گسترش اسلام، بدخواهان با القای شبهات و تهمت‌ها در صدد مخدوش کردن چهره اسلام و مسلمانان و در رأس آن، پیامبر بزرگوارش می‌باشند. از جمله تلاش‌های انجام پذیرفته در این راستا‌ می‌توان به نوشتاری با عنوان «نکاتی پیرامون مزد نطلبیدن پیامبر اسلام» اشاره نمود. محور اصلی این مقاله، خدشه در آیاتی از قرآن است که مزد نطلبیدن پیامبر اسلام را مورد تأکید قرار داده‌اند. نویسنده سعی دارد این ادعا را با طرح احتمالاتی چند، در ذهن مخاطب خود تقویت نماید.   

در نوشتار پیش‌رو به این سؤال اساسی پاسخ خواهیم داد که برای پی بردن به صدق یک مدعی نبوت چه باید کرد؟ پاسخ به این مسأله، جنبه مقدماتی برای بحث‌های بعدی دارد و در بخش‌های بعد به بررسی احتمالات مزبور می‌پردازیم.

ضرورت ارسال رسولان

قبل از این که به بررسی ملازمه میان «صدق ادعای نبوت» و «مزد نطلبیدن» پرداخته شود باید دانست جایگاه نبوت در هندسه جهان هستی چیست؟

از مطالبی که عقل انسان، آن را ضروری می‌داند ارسال رسول از جانب خالق جهان است. عقل، پس از آنکه با دلایل و براهین اطمینان‌بخش به وجود خدا معتقد شد با این سؤالات روبرو می‌شود که هدف از آفرینش چیست؟ آیا انسان بیهوده خلق شده است یا برنامه‌ای سعادت‌بخش در پس این حیات و ممات است؟ اگر برنامه‌ای هست محتوایش چیست؟ چگونه به‌دستش آوریم؟ و سؤالاتی از این باب.

تحلیل و بررسی دقیق این پرسش‌ها همگام با مشاهده مدعیان فراوانی که خود را فرستاده خدا معرفی کرده‌اند متفکران را به وجود برنامه‌ای الهی و رسولانی بر حق، رهنمون شده است. برنامه‌ای که انسان با توجه به محدودیت‌های وجودیش، خود از تدوین آن ناتوان است و رسولانی که ابلاغ این برنامه در رأس وظایف ایشان قرار گرفته است. رسولانی که معصوم از هر گناه و فریبکاری و اشتباه هستند و در قله کمال بشری ایستاده‌اند و کاروان بشری را نیز به سوی این مقصد سعادت، رهنمون می‌شوند.[1]

راه‌های کشف صدق مدعیان نبوت

از آنجا که تاریخ، وجود مدعیان دروغین نبوت را بسیار در خود دیده است نمی‌توان به صرف ادعای شخصی که خود را فرستاده خدا معرفی نموده وی را رسول الهی دانست. از این رو، به منظور شناخت یک پیامبر الهی، نشانه‌هایی لازم است؛ همچون:

الف) معجزه: کاری خارق العاده که از جانب خداوند به یک نبیّ برای صدق ادعای نبوت خود داده می‌شود و قابل تعلیم و تعلم نمی‌باشد و همراه تحدّی و مبارز طلبی است تا نشان دهد غیر از او، کسی قدرت آوردن مثل آن کار را ندارد و او نیز از منشأی الهی گرفته است.[2]

ب) گواهی و شهادت مجموعه‌ای از قرائن و شواهد: ممکن است یک قرینه به تنهایی بر صدق مدعی نبوت دلالت نکند؛ ولی با بررسی مجموعه‌ای از قرائن می‌توان اطمینان به ارتباط یا عدم ارتباط مدعی نبوت با خداوند پیدا نمود. قرائن زیادی برای صدق یک مدعی نبوت وجود دارد؛ به عنوان نمونه: خصوصیات اخلاقی، روانی و سوابق او قبل از دعوت، افرادی که از او پیروی می‌کنند یا با او مخالفت نموده‌اند، ابزارهایی که یک مدعی نبوت در رساندن مدعیات خود استفاده می‌کند و محتویات دعوت و اصولی که مردم را به سوی آن می‌خواند و چگونگی انطباق آن با موازین عقلی و منطقی.[3]

نبوت پیامبر اسلام، حضرت محمد(ص) از هر دو راه مذکور قابل اثبات است.[4] «قرآن» در رأس معجزات ایشان، معجزه‌ای همیشگی و گویا می‌باشد و علاوه بر این، قرائن زیادی بر صدق ایشان گواه است و همین قراین موجب شد افرادی به حضرت محمد(ص) ایمان آورند؛ به عنوان مثال، در صدر اسلام یکی از مسئولان حکومت روم با اطلاع یافتن از ویژگی‌های پیامبر و  یارانش توسط ابوسفیان ـ که در آن زمان دشمن پیامبر بود ـ ایمان آورد.[5] «مزد نطلبیدن» نبی مکرم اسلام، یک قرینه صدق بر ادعای نبوتشان است؛ اما نه به این معنا که به تنهایی و فارغ از دیگر ادله و قراین، اثبات‌کننده ادعای پیامبر است. اثبات نبوت پیامبر اسلام در گرو پذیرفتن این قرینه با قطع نظر از قراین دیگر نیست؛ با این حال، یکی از بهترین قرائن بر نبوت پیامبر خاتم، «مزد نطلبیدن ایشان» است و خواهیم گفت که هیچ کدام از ایرادات نویسنده بر این مسأله، وارد نیست.

بی‌مزد بودن ادای رسالت، از خصائص اساسی در برنامه‌های همه پیامبران الهی است؛ چون رسالت، سِمتی الهی است که بدون خلوص نیت ممکن نیست. از این‌رو مزد نخواستن، به عنوان سیره همه انبیاء در قرآن کریم آمده است.[6] به عنوان مثال، در آیه 21 سوره «یس» در جریان فرستادگان حضرت عیسی نزد قومی چنین آمده است که شخص مؤمنی[7] در دفاع از این فرستادگان خطاب به قوم خود گفت: «اتَّبِعُوا مَنْ لا یَسْئَلُکُمْ أَجْراً وَ هُمْ مُهْتَدُون‌» یعنی فرستادگان حضرت عیسی شایسته اطاعت‌اند؛ وی تنها بر قرینه مزد نطلبیدن، تأکید ندارد؛ بلکه علاوه بر عدم مزدخواهی (لا یَسْئَلُکُمْ أَجْراً) بر عنصر هدایت‌ (هُمْ مُهْتَدُون) نیز تأکید شده است. این آیه می‌رساند فرستادگان عیسی هم مطالب خوبی ارائه می‌نمایند و هم بی‌غرض‌اند و طمعی ندارند و چون شما را به خدا، دعوت می‌کنند سخنشان، حق است، و چون مقامی نمی‌طلبند و از شما مزدی نمی‌خواهند پس اخلاص دارند و اگر دعوت، حق و داعی، مخلص بود شایسته تبعیت و اطاعت است.[8] این آیه می‌رساند که عدم تسلیم در برابر دعوت کسى یا به خاطر این است که دعوتش حق نیست و به بیراهه و گمراهى مى‌کشاند و یا این که حق است اما مطرح کنندگان، در سایه این دعوت به دنبال منافع خاصى هستند که این خود، مایه بدبینى به چنین دعوتى است؛ اما هنگامى که نه آن باشد و نه این، دیگر چه جاى تامل و تردید؟[9]

نتیجه‌گیری

از آنچه گذشت با راه‌های کشف صدق مدعیان نبوت آشنا شدیم و گفتیم نکته مهم درباره قرینه‌های صدق یک مدعی نبوت این می‌باشد که ممکن است یک قرینه به تنهایی دلالت بر صدق مدعی نبوت نکند؛ ولی مجموعه‌ای از قرائن می‌تواند صدق یک مدعی را ثابت کند.

    فهرست منابع
  • قرآن
  • 1)      جوادی آملی، عبدالله؛ سیره رسول اکرم در قرآن، نشر اسراء، قم، چهارم، 1385ش.
  • 2)  حلی، حسن بن یوسف بن مطهر؛ کشف المراد فی شرح تجرید الاعتقاد، مقدمه و تعلیق: جعفر سبحانی، [بی‌نا، بی‌جا، بی‌تا].
  • 3)  سبحانی، جعفر؛ الالهیات علی هدی الکتاب و السنة و العقل، مؤسسة الامام الصادق، قم، چهارم، 1417ق.
  • 4)  محمدی ری‌شهری، محمد؛ فلسفه وحی و نبوت، دفتر انتشارات اسلامی، قم، [بی تا].
  • 5)      مکارم شیرازى، ناصر؛ قرآن و آخرین پیامبر؛ دار الکتب الاسلامیه، تهران، ‌۱۳۴۹ش.
  • 6)  نصری، عبدالله؛ مبانی رسالت انبیاء در قرآن؛ انتشارات سروش، تهران، اول، 1376ش.
  • 7)  مکارم شیرازى، ناصر [و همکاران]؛ تفسیر نمونه، دار الکتب الإسلامیة، تهران، اول، 1374ش.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

مطلب مکمل

نقدی بر مقاله‌ «نکاتی پیرامون مزد نطلبیدن پیامبر اسلام» ʂ) «پیامبر اسلام حاکمی ساده زیست»

نقدی بر مقاله‌ «نکاتی پیرامون مزد نطلبیدن پیامبر اسلام» (2) «پیامبر اسلام حاکمی ساده زیست»

در مقاله مورد نقد این احتمال داده شده است که شاید پیامبر اسلام بدون اینکه رسما طلب مزد نماید،  با ادعای نبوت و به صورت غیر مستقیم در طلب قدرت، ثروت، وجاهت اجتماعی و زنان و کنیزان متعدد بوده است
نقدی بر مقاله‌ «نکاتی پیرامون مزد نطلبیدن پیامبر اسلام» ʃ) «محمد پیامبری مصلح و الگویی شایسته»

نقدی بر مقاله‌ «نکاتی پیرامون مزد نطلبیدن پیامبر اسلام» (3) «محمد پیامبری مصلح و الگویی شایسته»

یکی از احتمالاتی که نویسنده در مقاله مورد نقد طرح می‌کند این است که چه بسا مدعیان نبوت، انسان‌هایی وارسته و اخلاقی بوده‌اند که بدون هیچ چشم‌داشتی قصد اصلاح جامعه را داشته‌اند و برای رسیدن به اهداف انسانی و اصلاح‌گرایانه خود، چاره‌ای جز ادعای پیامبری نداشتند.
نقد مقاله «نکاتی پیرامون مزد نطلبیدن پیامبر اسلام» ʄ) «عقل و دین»

نقد مقاله «نکاتی پیرامون مزد نطلبیدن پیامبر اسلام» (4) «عقل و دین»

نویسنده با ارائه وجهی در تفسیر آیات مزد نطلبیدن پیامبر سعی دارد با طرح اینکه احتمال مزبور برخاسته از عقل خودبنیاد است و دین اسلام با لوازم منطقی احکام این عقل در تعارض است، تفسیر مزبور را نیز به چالش کشد.

جدیدترین ها در این موضوع

No image

آيين زمامداری در سيره ي حكومتی اميرالمومنين علی عليه السلام

فتوحات خلفای پیش از امیرمومنان علی علیه السلام سرزمینی وسیع و پهناور برای حکومت ایشان به ارث گذاشت (که شامل تمام کشورهای کنونی شبه جزیره، ایران، عراق، شامات کنونی، مصر و...) زمامداری موفقیت آمیز ایشان برآن سرزمین با ابزار و سایل و سطح فرهنگی آن زمان می تواند بهترین الگوی زمامداری برای ما شیعیان ایشان باشد.
No image

برخورد با استهزاء گران از ديدگاه قرآن

آياتي كه در قرآن از استهزا به ميان آورده بيشتر مربوط به حوزۀ عقيده و دين بوده كه در آن دشمنان، انبياي الهي، مومنان، وحي، آيات قرآن، احكام عبادي، معاد، پيامبران و حتي خداوند را به تمسخر گرفته و از استهزا به عنوان حربه اي براي رويارويي با دين الهي بهره مي جستند
No image

تربيت توحيدی در سیره اهل بیت پیامبر (صلوات الله علیهم)

سیرۀ پیامبر و اهل بیت صلوات الله علیهم در تربیت اعتقادی در زمینۀاصل توحید دارای مراحل سه گانۀ تبیین، توصیف و تثبیت بوده است.اولا:در مواجهه با اکثریت مردم اصل وجود خدا را مفروض گرفته اما در برابر عقاید انحرافی از دلایل روشن و قوی استفاده می کردند. ثانیا: در مقام معرفی خدا تاکید بر بیان صفات خدا می کردند با رعایت سطح فکری مخاطب. ثالثا: برای ارتقا و رشد ایمان فرد را به ارتباط با خدا و حفظ و تقویت ارتباط با خدا دعوت می کردند.
No image

تربيت فرزند در سيره معصومان (عليهم السلام)

بانگاهی هر چند اجمالی به آیات و روایاتی كه در مورد فرزند وارد شده، می توان به نگرش عمیق اسلام درباره فرزند و جایگاهش در اندیشه اسلامی پی برد. فرزندان نعمت های الهی نزد والدین اند، هم می توان آنها را بر انجام اعمال ناشایست و خلاف فطرت الهی شان به خاك ذلّت و پستی نشاند.

پر بازدیدترین ها

No image

عدالت اجتماعی در حکومت امام علی (ع)

عدالت اجتماعي به عنوان يک مفهوم جامع و همه جانبه در سياست گذاري يک حکومت و يک نظام وسيع بين المللي، براي اولين بار در تاريخ، از طرف امام علي (ع) و پس از شکست امپراطوري هاي روم و ايران و فتوحات مسلمين در قاره هاي آسيا و افريقا پايه گذاري شد. از ديدگاه امام علي (ع)، عدالت اجتماعي يک اصل همگرا و مشروع حکومتي است و همه ي ابعاد سياسي، اقتصادي اداري و سازماني را در بر دارد.
No image

سیره ی نبی مکرم اسلام صلّی الله علیه و آله در تغییر نام افراد

هرکس تاریخ زندگانی نبی مکرّم اسلام حضرت محمّد مصطفی صلی الله علیه و آله را مطالعه نماید درمی یابد که ایشان در موارد متعدد، نام افراد شهرها را عوض می نموده اند. امام صادق علیه السلامنیز در این باره می فرمایند: پیامبر نام های زشت شهرها و اشخاص را تغییر می دادند
No image

دعا در سيره عبادي معصومين

دعاهایی كه از پیشوایان دین و امامان معصوم رسیده ودر دست است یكی از نفائس منابع علوم ومعارف و اخلاق اسلامی به شمار می روند برای اینكه ان بزرگواران با شناختی كه از خدا و مبادی عالیه و همچنین از انسان و نیازمندی هایش داشته اند از مكنونات دل ادمی در مقام دعا تعبیر كرده و از حقایق اعتقادی اخلاقی پرده برداشته اندو با تعلیم این دعاها و تشویق ایشان به خواندن این ادعیه خواسته اند تا آنان كه لیاقت فراگیری معارف الهی را دارند بدین وسیله با حقایق آشنا شوند و به غرض غایی از خلقت كه همان عبودیّت واقعی و معرفت اوست نایل آیند
Powered by TayaCMS