دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

"ابتکارات منطقی ابن سینا" در چین بررسی می‌شود

No image
"ابتکارات منطقی ابن سینا" در چین بررسی می‌شود عباس ذهبی در مورد این مقاله به خبرنگار مهر گفت: ابن سینا در حوزه منطق کلاسیک یا سنتی نوآوریهای برجسته ای دارد و به یک معنا تأثیر چند قرنی منطق ارسطو را که تقریبا همه جهان را در بر گرفته بود تغییر می‌دهد. ابتکارات ابن سینا به ویژه در منطق دانان مسلمان بعد از خود به شدت تأثیرگذار بوده است. در این میان در میان آثار منطقی اشاره هایی به این ابتکارات شده ولی به طور مستقل تاکنون به این بحث پرداخته نشده است.
این مدرس و پژوهشگر فلسفه در ادامه تصریح کرد: در حقیقت در سنت منطقی رایج، تأکید بر این است که ابن سینا تماما شارح ارسطو بوده است و در منطق خیلی مطلب جدیدی نگفته است. ولی در این مقاله نشان داده شده که اولا از لحاظ کمی حجم آثار منطقی ابن سینا خیلی بیشتر از ارسطو بوده است.
وی افزود: دیگر اینکه از لحاظ کیفی ابن سینا به ظرایف و ابتکاراتی دست زده که در آثار ارسطو و شارحین آن مشاهده نمی شود. برخی از آنها برجستگی فوق العاده ای دارند به حدی که حتی به یک معنا امروز هم قابل ارائه هستند و در حقیقت در این مقاله به این ویژگیها پرداخته شده است.
همایش جهانی منطق که سال گذشته در کشور سوئیس برگزار شده بود امسال 15 تا 31 شهریور با حضور صاحبنظران 40 تا 50 کشور در چین برگزار می شود .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

در انتظار شروع | نقدی بر فیلم «برف روی کاج‌ها»

در انتظار شروع | نقدی بر فیلم «برف روی کاج‌ها»

مخاطب تا آخرین لحظه در انتظار یک رویداد یا کنش است. رویدادی که نه محصولِ خواست کارگردان، بلکه بر آمده از صفات و انگیزه‌های آدم‌های داستان باشد…
شیخ صنعان پیر عهد خویش بود

شیخ صنعان پیر عهد خویش بود

«رژیمی از جنس طلا» | نقد فیلم رژیم طلایی

«رژیمی از جنس طلا» | نقد فیلم رژیم طلایی

«رژیم طلایی»، معضلات رایج در جامعه، در روابط زن و شوهری را مورد توجه قرار داده و با هجو آن در قالب کمدی، سعی کرده تا آن‌ها را مورد انتقاد قرار دهد…
سقفی و معشوقی و پسرکی و من | نوشته‌ای بر حوض نقاشی

سقفی و معشوقی و پسرکی و من | نوشته‌ای بر حوض نقاشی

خواندن این یادداشت تنها به کسانی توصیه می‌شود که یا فیلم "حوض نقاشی" را دیده‌اند و یا پیش از خواندن این یادداشت قصد دیدنش را کرده‌اند…
جوانی یعنی بی قاعدگی؟! | نقد فیلم قاعده تصادف

جوانی یعنی بی قاعدگی؟! | نقد فیلم قاعده تصادف

پر شدن شکاف نسل‌ها و بهبود روابط بین جوانان با پدر و مادر و نسل پیش از خود، نیاز به خواست و همت هر دو طرف ماجرا دارد…

پر بازدیدترین ها

سرد و ملال آور | نقدي بر فیلم برلین منفی هفت

سرد و ملال آور | نقدي بر فیلم برلین منفی هفت

«لوافی» فقط خواسته که کار شسته رفته‌ای تحویل بدهد. نه خلاقیتی در دکوپاژ و نه بازی‌هایی خاص. همه چیز به صورت مکانیکی اجرا شده. شوری در صحنه‌ها نیست. سرمای عجیبی در بُن لحظات احساسی فیلم هست...
تسخیر رویاهای شبانه | نقد فیلم پله آخر

تسخیر رویاهای شبانه | نقد فیلم پله آخر

علی مصفّا در دومین فیلم خود سعی کرده است فارغ از جامعه و مخاطب به مسائل ذهنیش بپردازد، فیلم او نه بازتاب یک مسئله اجتماعی خاص و نه به دنبال جذب مخاطبان و ایجاد لحاظاتی پر کشش برای آنان است، البته این بدان معنی نیست که در فیلم هیچ مسئلۀ اجتماعی وجود ندارد…
«خانواده به مثابه پناهگاه» | نقد فیلم حوض نقاشی

«خانواده به مثابه پناهگاه» | نقد فیلم حوض نقاشی

اولین چیزی که در فیلم توجه مخاطب را جلب می‌کند بازی‌های بسیار خوب، فیلم برداری چشم نواز، طراحی صحنه زیبا و در کل دقت و تلاش کارگردان در اجرای هر چه بهتر مسائل فنی فیلم است. البته این موارد نتوانسته ضعف‌های فیلمنامه را از نظر دور بدارد...
جوانی یعنی بی قاعدگی؟! | نقد فیلم قاعده تصادف

جوانی یعنی بی قاعدگی؟! | نقد فیلم قاعده تصادف

پر شدن شکاف نسل‌ها و بهبود روابط بین جوانان با پدر و مادر و نسل پیش از خود، نیاز به خواست و همت هر دو طرف ماجرا دارد…
Powered by TayaCMS