دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آقا جمال الدین خوانسارى عالم و حاضر جواب اصفهانى

آقا جمال الدین خوانسارى از بزرگترین علماى اواخر دوره صفویه و اوایل سلسله قاجاریه بود. جمال الدین خوانسارى مشهور به آقا جمال پسر آقا حسین خوانسارى الاصل اصفهانى المسکن و المدفن از علما و محققان بزرگ است.
آقا جمال الدین خوانسارى عالم و حاضر جواب اصفهانى
آقا جمال الدین خوانسارى عالم و حاضر جواب اصفهانى

آقا جمال الدین خوانسارى از بزرگترین علماى اواخر دوره صفویه و اوایل سلسله قاجاریه بود. جمال الدین خوانسارى مشهور به آقا جمال پسر آقا حسین خوانسارى الاصل اصفهانى المسکن و المدفن از علما و محققان بزرگ است. وى نزدپدر و خال خود محقق سبزوارى، کسب علم و دانش کرده و با ملامیرزا شیروانى و ملا محمد باقر مجلسى معاصر بود. تالیفات بسیارى دارد وى به سال 1121 یا 1125 ق در 26 رمضان درگذشت و در مقبره پدر خود که به امر شاه سلیمان صفوى در تخت پولاد اصفهان ساخته شده بود مدفون گردید.

 جمال الدین خوانسارى با وجود اجتهاد و علم و دانش بسیار، در شیرین زبانى و لطیفه گویى سرآمد مردم عصر خود به شمار مى‌آمد.

 به قول دکتر محمد على احسانى طباطبائى اشخاص حاضر جواب بسیار دیده شده و ما بین آنها از تمام طبقات مردمان حاضر جواب یکى به نام آقا جامل الدین خوانسارى پسر مرحوم شیخ محمد حسین خوانسارى است که به قدرى شوخ و حاضر جواب بوده که در اصفهان که خود تمام مردمش‌تر زبانند، این شخص سرآمد همگان شده است و کسى نتوانسته است با او شوخى کند جز آنکه مجاب شده باشد.

 طباطبایى در جاى دیگر مى ‌نویسد:

 خدا رحمت کند شیخ جمال الدین خوانسارى و پدر مرحوم ایشان محمد حسین خوانسارى را که هر دو از اجله علما عهد ماضى و از بذله گویان و حاضر جوابان دوران گذشته بودند، با وجود مراتب اجتهاد و مقام مرجعیت و عالم زهد و تقوى به قدرى شوخ و مزاح بوده‌اند که حکایات زیادى از آن دو فقیه نقل شده است.

 دکتر احسانى نوشته است:

 این مرد به قدرى شوخ بود که یک کتاب به اسم «کلثوم ننه» نوشت ولى هیچکس نمى ‌دانست مولف آن کتاب  کیست.

  کلثوم ننه:

 در کتاب لغت نامه دکتر معین درباره کتاب کلثوم ننه مرود اشاره چنین آمده است:

 کتابى است به فارسى و هزل و موضوع ان مقابله اختلافات فقها است و از جمله از رسوم و آداب اوباش و زنان بحث مى ‌کند.

 مولف فرض کرده است که این مراسم و آداب وحى شیطان است و بعید نیست که این کتاب هزل که تالیف آن را به آقا حسین خوانسارى نسبت مى‌دهند از لطایف طبع پسرش آقا جمال الدین باشد.

 آقا حسین از دانشمندان علوم دینى و ادبى بود و از جمله شاگردانش میرداماد است.

 چهار حکایت تحت عناوین:

 1 - حسین خوانسارى و باقر خراسانى

 2 - جمال الدین و زن‌ هاى اصفهانى

 3 - آقاى جمال الدین و زن‌هاى کوچه

 4 - آقا جمال و ملا میرزا آقا

آرامگاه آقا حسین خوانساری (قبه العلماء)

در مزارستان تخت فولاد و در ساحل جنوبی زاینده رود مزار مرحومین آقا حسین خوانساری فرزندش آقا جمال خوانساری و تعداد دیگری از علماء قرار دارد.

آقا حسین و فرزندش از رجال و روحانیون برجسته عصر صفوی هستند که به لحاظ تألیفات متعدد و تربیت شاگردان مستعد در جهان اسلام شهرت دارند. مخصوصاً آقا حسین در دربار شاه سلیمان صفوی از نفوذ و احترام بسیاری برخوردار بود و اکثر فضلا و روحانیون بزرگ آن عصر محضر درس او را درک کرده‌اند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

در انتظار شروع | نقدی بر فیلم «برف روی کاج‌ها»

در انتظار شروع | نقدی بر فیلم «برف روی کاج‌ها»

مخاطب تا آخرین لحظه در انتظار یک رویداد یا کنش است. رویدادی که نه محصولِ خواست کارگردان، بلکه بر آمده از صفات و انگیزه‌های آدم‌های داستان باشد…
شیخ صنعان پیر عهد خویش بود

شیخ صنعان پیر عهد خویش بود

«رژیمی از جنس طلا» | نقد فیلم رژیم طلایی

«رژیمی از جنس طلا» | نقد فیلم رژیم طلایی

«رژیم طلایی»، معضلات رایج در جامعه، در روابط زن و شوهری را مورد توجه قرار داده و با هجو آن در قالب کمدی، سعی کرده تا آن‌ها را مورد انتقاد قرار دهد…
سقفی و معشوقی و پسرکی و من | نوشته‌ای بر حوض نقاشی

سقفی و معشوقی و پسرکی و من | نوشته‌ای بر حوض نقاشی

خواندن این یادداشت تنها به کسانی توصیه می‌شود که یا فیلم "حوض نقاشی" را دیده‌اند و یا پیش از خواندن این یادداشت قصد دیدنش را کرده‌اند…
جوانی یعنی بی قاعدگی؟! | نقد فیلم قاعده تصادف

جوانی یعنی بی قاعدگی؟! | نقد فیلم قاعده تصادف

پر شدن شکاف نسل‌ها و بهبود روابط بین جوانان با پدر و مادر و نسل پیش از خود، نیاز به خواست و همت هر دو طرف ماجرا دارد…

پر بازدیدترین ها

سرد و ملال آور | نقدي بر فیلم برلین منفی هفت

سرد و ملال آور | نقدي بر فیلم برلین منفی هفت

«لوافی» فقط خواسته که کار شسته رفته‌ای تحویل بدهد. نه خلاقیتی در دکوپاژ و نه بازی‌هایی خاص. همه چیز به صورت مکانیکی اجرا شده. شوری در صحنه‌ها نیست. سرمای عجیبی در بُن لحظات احساسی فیلم هست...
تسخیر رویاهای شبانه | نقد فیلم پله آخر

تسخیر رویاهای شبانه | نقد فیلم پله آخر

علی مصفّا در دومین فیلم خود سعی کرده است فارغ از جامعه و مخاطب به مسائل ذهنیش بپردازد، فیلم او نه بازتاب یک مسئله اجتماعی خاص و نه به دنبال جذب مخاطبان و ایجاد لحاظاتی پر کشش برای آنان است، البته این بدان معنی نیست که در فیلم هیچ مسئلۀ اجتماعی وجود ندارد…
«خانواده به مثابه پناهگاه» | نقد فیلم حوض نقاشی

«خانواده به مثابه پناهگاه» | نقد فیلم حوض نقاشی

اولین چیزی که در فیلم توجه مخاطب را جلب می‌کند بازی‌های بسیار خوب، فیلم برداری چشم نواز، طراحی صحنه زیبا و در کل دقت و تلاش کارگردان در اجرای هر چه بهتر مسائل فنی فیلم است. البته این موارد نتوانسته ضعف‌های فیلمنامه را از نظر دور بدارد...
جوانی یعنی بی قاعدگی؟! | نقد فیلم قاعده تصادف

جوانی یعنی بی قاعدگی؟! | نقد فیلم قاعده تصادف

پر شدن شکاف نسل‌ها و بهبود روابط بین جوانان با پدر و مادر و نسل پیش از خود، نیاز به خواست و همت هر دو طرف ماجرا دارد…
Powered by TayaCMS