دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

اتحادیه‌های صنفی – کارگری

No image
اتحادیه‌های صنفی – کارگری

اتحاديه‌هاي صنفي، كارگري، توسعۀ صنايع، تضاد منافع، كارگران، كارفرمايان، نهضت سنديكاليسم، ماركسيست

نویسنده : محمود طلوعی

اتحادیه‌های صنفی – کارگری

اتحادیه‌های صنفی و کارگری، که نخستین بار در قرن نوزدهم در فرانسه و انگلستان پا به عرصۀ وجود نهادند، در آغاز تشکیلاتی برای دفاع از حقوق و منافع صاحبان مشاغل و کارگران بودند. اتحادیه‌های صنفی که بیش از اتحادیه‌های کارگری قدمت دارند، در آغاز هم صاحبان صنوف مختلف و هم کارگران آن‌ها را در برمی‌گرفت و منحصراً برای دفاع از منافع صنف در برابر دولت به وجود آمده بود، ولی با توسعۀ صنایع و تضاد منافع کارگران و کارفرمایان، کارگران به تشکیل اتحادیه‌های کارگری در برابر کارفرمایان دست زدند و نهضت سندیکالیسم، در اواخر قرن نوزدهم در اروپا شکل گرفت، در آغاز یک حرکت انقلابی بود که با شعار مالکیت و نظارت اتحادیه‌های کارگری بر کارخانه‌ها و ابزار تولید به شیوه‌های قهرآمیزی متوسل شد و در آستانۀ جنگ اول جهانی وضع آشفته‌ای در کشورهای صنعتی اروپا به وجود آورد.

در فاصلۀ جنگ اول و دوم جهانی، اتحادیه‌های کارگری در اروپا بیش از پیش تحت تأثیر مارکسیست‌ها قرار گرفتند، ولی در بعضی از کشورها مانند آلمان و ایتالیا، که همکاری صاحبان صنایع و سرمایه‌داران با فاشیست‌ها زمینۀ استقرار حکومت‌های فاشیستی در این کشورها گردید، اتحادیه‌های کارگری به ابزاری در دست دولت و حزب حاکم تبدیل شدند.

بعد از جنگ دوم جهانی، اتحادیه‌های کارگری در کشورهای دمکراسی غرب به نیروی سیاسی مهمی تبدیل شدند، گرایش کلی اعضای این اتحادیه‌ها همیشه به سوی احزاب و گروه‌های چپ، عمدتاً سوسیالیست‌ها و سوسیال دمکرات‌ها بوده است.

در کشورهای کمونیست، تا قبل از سقوط رژیم‌های کمونیستی اتحادیه‌های کارگری شعبه‌ای از احزاب کمونیست حاکم بر این کشورها به شمار می‌آمدند که در واقع کارفرمای آن‌ها نیز به شمار می‌آمد، نداشتند، تا این‌ که در سال 1980 با تشکیل نخستین اتحادیۀ مستقل کارگری در لهستان، نخستین موج اعتراض علیه رژیم‌های کمونیست از سوی اتحادیه‌های کارگری برخاست. در حال حاضر در کشورهای اروپای شرقی و جمهوری‌های تازه استقلال یافته شوروی اتحادیه‌های کارگری، مهم‌ترین نیروی سیاسی به شمار می‌آیند، ولی در بحران و آشفتگی اقتصادی که پس از فروپاشی کمونیسم بر این کشورها حاکم شده است، بیشتر به حفظ حقوق و منافع اعضای خود می‌اندیشند و از گرایش‌های مشخص سیاسی پرهیز می‌نمایند.

در ایالات متحدۀ آمریکا، دو اتحادیۀ بزرگ کارگری که جمعاً در حدود 17 میلیون نفر عضو دارند، بیشتر متمایل به حزب دمکرات هستند، ولی اعضای این اتحادیه‌ها ملزم به دادن رأی به حزب معینی نیستند و کاندیداهای حزب دمکرات همیشه نمی‌توانند روی آراء اعضای اتحادیه‌های کارگری حساب کنند.

مقاله

نویسنده محمود طلوعی

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

در انتظار شروع | نقدی بر فیلم «برف روی کاج‌ها»

در انتظار شروع | نقدی بر فیلم «برف روی کاج‌ها»

مخاطب تا آخرین لحظه در انتظار یک رویداد یا کنش است. رویدادی که نه محصولِ خواست کارگردان، بلکه بر آمده از صفات و انگیزه‌های آدم‌های داستان باشد…
شیخ صنعان پیر عهد خویش بود

شیخ صنعان پیر عهد خویش بود

«رژیمی از جنس طلا» | نقد فیلم رژیم طلایی

«رژیمی از جنس طلا» | نقد فیلم رژیم طلایی

«رژیم طلایی»، معضلات رایج در جامعه، در روابط زن و شوهری را مورد توجه قرار داده و با هجو آن در قالب کمدی، سعی کرده تا آن‌ها را مورد انتقاد قرار دهد…
سقفی و معشوقی و پسرکی و من | نوشته‌ای بر حوض نقاشی

سقفی و معشوقی و پسرکی و من | نوشته‌ای بر حوض نقاشی

خواندن این یادداشت تنها به کسانی توصیه می‌شود که یا فیلم "حوض نقاشی" را دیده‌اند و یا پیش از خواندن این یادداشت قصد دیدنش را کرده‌اند…
جوانی یعنی بی قاعدگی؟! | نقد فیلم قاعده تصادف

جوانی یعنی بی قاعدگی؟! | نقد فیلم قاعده تصادف

پر شدن شکاف نسل‌ها و بهبود روابط بین جوانان با پدر و مادر و نسل پیش از خود، نیاز به خواست و همت هر دو طرف ماجرا دارد…

پر بازدیدترین ها

تسخیر رویاهای شبانه | نقد فیلم پله آخر

تسخیر رویاهای شبانه | نقد فیلم پله آخر

علی مصفّا در دومین فیلم خود سعی کرده است فارغ از جامعه و مخاطب به مسائل ذهنیش بپردازد، فیلم او نه بازتاب یک مسئله اجتماعی خاص و نه به دنبال جذب مخاطبان و ایجاد لحاظاتی پر کشش برای آنان است، البته این بدان معنی نیست که در فیلم هیچ مسئلۀ اجتماعی وجود ندارد…
شیخ صنعان پیر عهد خویش بود

شیخ صنعان پیر عهد خویش بود

سرد و ملال آور | نقدي بر فیلم برلین منفی هفت

سرد و ملال آور | نقدي بر فیلم برلین منفی هفت

«لوافی» فقط خواسته که کار شسته رفته‌ای تحویل بدهد. نه خلاقیتی در دکوپاژ و نه بازی‌هایی خاص. همه چیز به صورت مکانیکی اجرا شده. شوری در صحنه‌ها نیست. سرمای عجیبی در بُن لحظات احساسی فیلم هست...
خانه‌های شیشه‌ای | نقد فیلم دربند

خانه‌های شیشه‌ای | نقد فیلم دربند

«در بند» روایت رفاقت‌هایی است از نوع این‌زمانی؛ رفاقت‌هایی شیشه‌ای که از دور پرشور و دوست‌داشتنی و خوشحال‌کننده‌اند اما وقتی نزدیک می‌شوی، لک ها و پلشتی‌اش توی ذوق می‌زند و به تلنگری در هم‌ می‌شکند، آن‌چنان که گویی اصلاً وجود خارجی نداشته است...
Powered by TayaCMS