دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

تدریس شهید محمد فتال نیشابوری

No image
تدریس شهید محمد فتال نیشابوری

شاگردان

1. على بن الحسن بن عبدالله النّیشابورى، در مورد زندگى نامه او خبرى در دست نیست.

2. محمّد بن على بن شهرآشوب ساروى مازندرانى([12]) (489 ـ 558 هـ .ق.).

ابن شهرآشوب ملقب به رشیدالدّین، عزّالدّین و شیخ الطائفه، شیعه دوازده امامى، فقیه، محدّث، مفسّر، ادیب، شاعر، عالم رجالى و آگاه به علم حدیث، جامع هنرها و فضیلت هاست. وى از سوى مخالفان و بیگانگان مورد احترام و تعظیم بوده. او در 8 سالگى قرآن را حفظ نمود و از دانشى گسترده برخوردار بود، بسیار عبادت مى کرد و همیشه با وضو بود.

وى به دنبال مخالفت با والى مازندران، آن دیار را به قصد بغداد ترک کرد و این زمان در سنه (530 ـ 555 هـ .ق.) زمان مقتفى بود. احتمالاً در راه بغداد بود که با عالمان رى، کاشان، اصفهان و همدان دیدار کرد، چند سال در بغداد ماند و در زمان حکومت مقتفى به موصل مهاجرت کرد و پس از آن در زمان امیران شیعه مذهب آل حمدان در حلب، از شهرهاى سوریه، رحل اقامت افکند و در همان جا درگذشت و در دامنه کوهى به نام جوشن، که قبرستانى مخصوص براى دفن بزرگان شیعه بود، به خاک سپرده شد. ابن شهرآشوب آثار بسیارى دارد که تعدادى از آن ها عبارتند از:

مناقب آل ابى طالب، مثالب النّواصب، المحزون المکنون فى عیون الفنون، فائدة الفوائد، المثال فى الأمثال، الحاوى، الاوصاف، المنهاج و غیره... .([13])

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

عالمان مرتبط

جدیدترین ها در این موضوع

در انتظار شروع | نقدی بر فیلم «برف روی کاج‌ها»

در انتظار شروع | نقدی بر فیلم «برف روی کاج‌ها»

مخاطب تا آخرین لحظه در انتظار یک رویداد یا کنش است. رویدادی که نه محصولِ خواست کارگردان، بلکه بر آمده از صفات و انگیزه‌های آدم‌های داستان باشد…
شیخ صنعان پیر عهد خویش بود

شیخ صنعان پیر عهد خویش بود

«رژیمی از جنس طلا» | نقد فیلم رژیم طلایی

«رژیمی از جنس طلا» | نقد فیلم رژیم طلایی

«رژیم طلایی»، معضلات رایج در جامعه، در روابط زن و شوهری را مورد توجه قرار داده و با هجو آن در قالب کمدی، سعی کرده تا آن‌ها را مورد انتقاد قرار دهد…
سقفی و معشوقی و پسرکی و من | نوشته‌ای بر حوض نقاشی

سقفی و معشوقی و پسرکی و من | نوشته‌ای بر حوض نقاشی

خواندن این یادداشت تنها به کسانی توصیه می‌شود که یا فیلم "حوض نقاشی" را دیده‌اند و یا پیش از خواندن این یادداشت قصد دیدنش را کرده‌اند…
جوانی یعنی بی قاعدگی؟! | نقد فیلم قاعده تصادف

جوانی یعنی بی قاعدگی؟! | نقد فیلم قاعده تصادف

پر شدن شکاف نسل‌ها و بهبود روابط بین جوانان با پدر و مادر و نسل پیش از خود، نیاز به خواست و همت هر دو طرف ماجرا دارد…

پر بازدیدترین ها

سرد و ملال آور | نقدي بر فیلم برلین منفی هفت

سرد و ملال آور | نقدي بر فیلم برلین منفی هفت

«لوافی» فقط خواسته که کار شسته رفته‌ای تحویل بدهد. نه خلاقیتی در دکوپاژ و نه بازی‌هایی خاص. همه چیز به صورت مکانیکی اجرا شده. شوری در صحنه‌ها نیست. سرمای عجیبی در بُن لحظات احساسی فیلم هست...
تسخیر رویاهای شبانه | نقد فیلم پله آخر

تسخیر رویاهای شبانه | نقد فیلم پله آخر

علی مصفّا در دومین فیلم خود سعی کرده است فارغ از جامعه و مخاطب به مسائل ذهنیش بپردازد، فیلم او نه بازتاب یک مسئله اجتماعی خاص و نه به دنبال جذب مخاطبان و ایجاد لحاظاتی پر کشش برای آنان است، البته این بدان معنی نیست که در فیلم هیچ مسئلۀ اجتماعی وجود ندارد…
«خانواده به مثابه پناهگاه» | نقد فیلم حوض نقاشی

«خانواده به مثابه پناهگاه» | نقد فیلم حوض نقاشی

اولین چیزی که در فیلم توجه مخاطب را جلب می‌کند بازی‌های بسیار خوب، فیلم برداری چشم نواز، طراحی صحنه زیبا و در کل دقت و تلاش کارگردان در اجرای هر چه بهتر مسائل فنی فیلم است. البته این موارد نتوانسته ضعف‌های فیلمنامه را از نظر دور بدارد...
جوانی یعنی بی قاعدگی؟! | نقد فیلم قاعده تصادف

جوانی یعنی بی قاعدگی؟! | نقد فیلم قاعده تصادف

پر شدن شکاف نسل‌ها و بهبود روابط بین جوانان با پدر و مادر و نسل پیش از خود، نیاز به خواست و همت هر دو طرف ماجرا دارد…
Powered by TayaCMS