دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

رنج سینمای دینی از نبود فیلمنامه دقیق و قوی

No image
رنج سینمای دینی از نبود فیلمنامه دقیق و قوی فیلمساز دینی می بایست در خلق آثار خود به جنبه های مختلف معنوی و ساختاری به خوبی توجه داشته و با بهره گیری از عناصر موجود در این عرصه، جذابیتهای لازم را ایجاد و مفاهیم دینی و معنوی را به شایستگی به تصویر کشد .
بی تردید مفاهیم و مبانی دینی از چنان ژرفا و عمقی برخوردار هستند که با شناخت و آگاهی دقیق می توان اثری معنادار که انسان را در مسیر خودسازی و کمال هدایت و راهنمایی کند، خلق کرد .
نکته حائز اهمیت در این عرصه برخورداری از فیلمنامه دقیق و صحیح است که به نظر می رسد با توجه به ظرافتهایی که وجود دارد کمتر فیلمسازی جرئت ورود به این عرصه را دارد که در این مورد نیز می توان با بهره گیری از نظرات و علوم کارشناسان دینی، اطلاعات لازم را کسب و پس از آگاهی از تمام زوایای موضوع مورد نظر به نگارش فیلمنامه اقدام کرد و البته شک نیست در میانه راه و پایان کار نیز می توان از نقطه نظرات کارشناسان این حوزه مطلع شد تا فیلمنامه ای که خلق می شود دقیق، بی نقص و قوی باشد .
بی تردید هنر سینما به دلیل جذابیتهایی که در میان اقشار مختلف مردم دارد ابزاری بسیار تأثیرگذار برای بیان مفاهیم دینی و نهادینه کردن آن در اذهان عمومی است، برای فعالیت مؤثر در این عرصه چنانچه برنامه ریزی دقیقی از سوی فعالان وجود داشته، ظرافتها را شناخته و به درستی به آنها بپردازند می توانند با انتخاب صحیح موضوعات، پرداخت مناسب اثری را خلق کنند که ضمن برخورداری از مفاهیم ارزشمند و والای دینی، اثرات ماندگاری داشته باشد .
دین، نیازمند توجه همه جانبه هنرمندان است، هنرمندان با عنایت خاص و دقیق به این مقوله می توانند نقش بسیار مؤثری در هدایت افکار عمومی داشته باشند، هدایتی که به طور مستقیم اثرات و نتایج خوبی نخواهد داشت اما با زبان هنر چنان بر دلها و جانها نشسته و در آنها نفوذ می کند که هیچ توطئه ای نمی تواند خللی بر آن وارد کرده و البته فرد و در نهایت جامعه را به خیر، سعادت و سلامت رهنمون می کند .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

در انتظار شروع | نقدی بر فیلم «برف روی کاج‌ها»

در انتظار شروع | نقدی بر فیلم «برف روی کاج‌ها»

مخاطب تا آخرین لحظه در انتظار یک رویداد یا کنش است. رویدادی که نه محصولِ خواست کارگردان، بلکه بر آمده از صفات و انگیزه‌های آدم‌های داستان باشد…
شیخ صنعان پیر عهد خویش بود

شیخ صنعان پیر عهد خویش بود

«رژیمی از جنس طلا» | نقد فیلم رژیم طلایی

«رژیمی از جنس طلا» | نقد فیلم رژیم طلایی

«رژیم طلایی»، معضلات رایج در جامعه، در روابط زن و شوهری را مورد توجه قرار داده و با هجو آن در قالب کمدی، سعی کرده تا آن‌ها را مورد انتقاد قرار دهد…
سقفی و معشوقی و پسرکی و من | نوشته‌ای بر حوض نقاشی

سقفی و معشوقی و پسرکی و من | نوشته‌ای بر حوض نقاشی

خواندن این یادداشت تنها به کسانی توصیه می‌شود که یا فیلم "حوض نقاشی" را دیده‌اند و یا پیش از خواندن این یادداشت قصد دیدنش را کرده‌اند…
جوانی یعنی بی قاعدگی؟! | نقد فیلم قاعده تصادف

جوانی یعنی بی قاعدگی؟! | نقد فیلم قاعده تصادف

پر شدن شکاف نسل‌ها و بهبود روابط بین جوانان با پدر و مادر و نسل پیش از خود، نیاز به خواست و همت هر دو طرف ماجرا دارد…

پر بازدیدترین ها

جوانی یعنی بی قاعدگی؟! | نقد فیلم قاعده تصادف

جوانی یعنی بی قاعدگی؟! | نقد فیلم قاعده تصادف

پر شدن شکاف نسل‌ها و بهبود روابط بین جوانان با پدر و مادر و نسل پیش از خود، نیاز به خواست و همت هر دو طرف ماجرا دارد…
شیخ صنعان پیر عهد خویش بود

شیخ صنعان پیر عهد خویش بود

«خانواده به مثابه پناهگاه» | نقد فیلم حوض نقاشی

«خانواده به مثابه پناهگاه» | نقد فیلم حوض نقاشی

اولین چیزی که در فیلم توجه مخاطب را جلب می‌کند بازی‌های بسیار خوب، فیلم برداری چشم نواز، طراحی صحنه زیبا و در کل دقت و تلاش کارگردان در اجرای هر چه بهتر مسائل فنی فیلم است. البته این موارد نتوانسته ضعف‌های فیلمنامه را از نظر دور بدارد...
«رژیمی از جنس طلا» | نقد فیلم رژیم طلایی

«رژیمی از جنس طلا» | نقد فیلم رژیم طلایی

«رژیم طلایی»، معضلات رایج در جامعه، در روابط زن و شوهری را مورد توجه قرار داده و با هجو آن در قالب کمدی، سعی کرده تا آن‌ها را مورد انتقاد قرار دهد…
Powered by TayaCMS