دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

عن ابی عبدالله (ع) قال: «الناس ثلاثه: عالمٌ و متعلّمٌ و غثاءٌ»

امام صادق (ع) فرموده است: «مردم سه گروه‌اند: اوّل طبقه عالم و تحصیل کرده؛ دوّم گروه محصّل و دانشجو؛ سوّم کسانی که نه عالمند و نه در مقام فرا گرفتن علمند، اینان همانند خار و خاشاک روی سیل هستند» (کافی، ج 1، ص 34)
عن ابی عبدالله (ع) قال: «الناس ثلاثه: عالمٌ و متعلّمٌ و غثاءٌ»
عن ابی عبدالله (ع) قال: «الناس ثلاثه: عالمٌ و متعلّمٌ و غثاءٌ»

عن ابی عبدالله (ع) قال:

«الناس ثلاثه: عالمٌ و متعلّمٌ و غثاءٌ» (کافی، ج 1، ص 34)

امام صادق (ع) فرموده است:

«مردم سه گروه‌اند؛ اوّل طبقه عالم و تحصیل‌کرده، دوّم؛ گروه محصّل و دانشجو؛ سوّم کسانی که نه عالمند و نه در مقام فرا گرفتن علمند، اینان همانند خار و خاشاک روی سیل هستند»

توضیح:

ادیان الهی مخصوصا اسلام؛ بر علم، عالم و متعلم ارزش فوق‌العاده‌ای قائل شده‌اند، به طوری که اولین آیات نازل شده بر پیامبر حکایت از خواندن و تعلیم و تعلم می‌کند. در حدیث مذکور نیز امام صادق (علیه السلام) جامعه را به رود جوشان و سیل خروشانی تشبیه کرده است که گروه تحصیل کرده و همچنین طبقه دانش‌آموز، دانشجو و طلبه، مانند آبهای مواج آن رودند که حرکتشان اصیل و اساسی است و باعث عمران و آبادانی هستند، ولی گروهی که نه عالمند و نه متعلم، مانند چوب و شاخه، خار و خاشاک، و کفهای روی سیلند که از خود حرکت اصیل ندارند؛ بلکه حرکتشان تبعی است و با جریان آب به هر سو کشیده می‌شوند و گاهی هم در یکجا به هم می‌پیوندند و مانع جریان آب می‌گردند. نتیجه آن که انسان تا آخر عمر باید در مسیر تعلیم و تعلم قرار گیرد تا مشمول گروه سوم حدیث نگردد.

چنین گفت پیغمبر راستگوی

زگهواره تا گور دانش بجوی

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

در انتظار شروع | نقدی بر فیلم «برف روی کاج‌ها»

در انتظار شروع | نقدی بر فیلم «برف روی کاج‌ها»

مخاطب تا آخرین لحظه در انتظار یک رویداد یا کنش است. رویدادی که نه محصولِ خواست کارگردان، بلکه بر آمده از صفات و انگیزه‌های آدم‌های داستان باشد…
شیخ صنعان پیر عهد خویش بود

شیخ صنعان پیر عهد خویش بود

«رژیمی از جنس طلا» | نقد فیلم رژیم طلایی

«رژیمی از جنس طلا» | نقد فیلم رژیم طلایی

«رژیم طلایی»، معضلات رایج در جامعه، در روابط زن و شوهری را مورد توجه قرار داده و با هجو آن در قالب کمدی، سعی کرده تا آن‌ها را مورد انتقاد قرار دهد…
سقفی و معشوقی و پسرکی و من | نوشته‌ای بر حوض نقاشی

سقفی و معشوقی و پسرکی و من | نوشته‌ای بر حوض نقاشی

خواندن این یادداشت تنها به کسانی توصیه می‌شود که یا فیلم "حوض نقاشی" را دیده‌اند و یا پیش از خواندن این یادداشت قصد دیدنش را کرده‌اند…
جوانی یعنی بی قاعدگی؟! | نقد فیلم قاعده تصادف

جوانی یعنی بی قاعدگی؟! | نقد فیلم قاعده تصادف

پر شدن شکاف نسل‌ها و بهبود روابط بین جوانان با پدر و مادر و نسل پیش از خود، نیاز به خواست و همت هر دو طرف ماجرا دارد…

پر بازدیدترین ها

سرد و ملال آور | نقدي بر فیلم برلین منفی هفت

سرد و ملال آور | نقدي بر فیلم برلین منفی هفت

«لوافی» فقط خواسته که کار شسته رفته‌ای تحویل بدهد. نه خلاقیتی در دکوپاژ و نه بازی‌هایی خاص. همه چیز به صورت مکانیکی اجرا شده. شوری در صحنه‌ها نیست. سرمای عجیبی در بُن لحظات احساسی فیلم هست...
تسخیر رویاهای شبانه | نقد فیلم پله آخر

تسخیر رویاهای شبانه | نقد فیلم پله آخر

علی مصفّا در دومین فیلم خود سعی کرده است فارغ از جامعه و مخاطب به مسائل ذهنیش بپردازد، فیلم او نه بازتاب یک مسئله اجتماعی خاص و نه به دنبال جذب مخاطبان و ایجاد لحاظاتی پر کشش برای آنان است، البته این بدان معنی نیست که در فیلم هیچ مسئلۀ اجتماعی وجود ندارد…
«خانواده به مثابه پناهگاه» | نقد فیلم حوض نقاشی

«خانواده به مثابه پناهگاه» | نقد فیلم حوض نقاشی

اولین چیزی که در فیلم توجه مخاطب را جلب می‌کند بازی‌های بسیار خوب، فیلم برداری چشم نواز، طراحی صحنه زیبا و در کل دقت و تلاش کارگردان در اجرای هر چه بهتر مسائل فنی فیلم است. البته این موارد نتوانسته ضعف‌های فیلمنامه را از نظر دور بدارد...
جوانی یعنی بی قاعدگی؟! | نقد فیلم قاعده تصادف

جوانی یعنی بی قاعدگی؟! | نقد فیلم قاعده تصادف

پر شدن شکاف نسل‌ها و بهبود روابط بین جوانان با پدر و مادر و نسل پیش از خود، نیاز به خواست و همت هر دو طرف ماجرا دارد…
Powered by TayaCMS