دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

فعالیت های سیاسی شهید سید عبدالکریم هاشمی نژاد

No image
فعالیت های سیاسی شهید سید عبدالکریم هاشمی نژاد

شروع مبارزات

زندگى هاشمى نژاد هماره توام با مبارزه علیه ظلم و ستم بوده است. در 14 سالگى شهامتش او را وادار به سخن على رژیم بیدادگر کرد. او گفت: «روزى خواهد آمد که ما این رژیم را سرنگون خواهیم کرد.»([3]) با تصویب لایحه انجمنهاى ایلاتى و ولایتى و طرح انقلاب به اصطلاح سفید شاه، مبارزه روحانیت به رهبرى امام خمینى(ره) اوج گرفت و هاشمى نژاد نیز مبارزه سیاسى اش را با سخنرانیهاى افشاگرانه تشدید نمود. تا اینکه در نیمه شب 15 خرداد 1342 امام خمینى این رهبر همیشه بیدار به همراه 40 تن از یاران از جمله هاشمى نژاد دستگیر و روانه زندان شد.([4])

مبارزه خستگى ناپذیر در مدت مبارزه اش علیه شاه چهار بار دیگر روانه زندان شد. دومین بار زمانى بود که از وى جهت سخنرانى در خیابان نواب صفوى «پایین خیابان» در مسجد فیل در یکى از مناطق محروم مشهد دعوت به عمل آمد. وى هنگام سخنرانى با سینه اى پرتب و طوفان، پتک فریاد را بر فرق رژیم تبهکار مى کوبید و فریادش گرمابخش دلهاى خسته بود. سید با اطلاع از آمدن ساواک به مسجد، با صدایى رسا، بانگ برآورد:

«اگر بناى سرکوبى و ایجاد ترس و قانون جنگل به رخ مردم کشیدن را ندارید مى توانستید در منزل یا پیش از منبر احضارم کنید.»([5])

فریاد فضیلت هاشمى نژاد وقتى در مشهد ممنوع المنبر شد، به دعوت مردم اصفهان، به مدت 10 شب در مسجد سید اصفهان به افشاگرى ماهیت رژیم شاه پرداخت. تا اینکه براى سومین بار دستگیر و به زندان عمومى منتقل شد.([6])

در سال 1353 وقتى طلاب به یاد شهداى فاجعه نیمه خرداد 42 در مدرسه فیضیه گرد آمده بودند، مورد هجوم کماندوهاى ساواک قرار گرفتند و عده اى شهید و مجروح شدند. به همین بهانه مجاهد نستوه، مبارزه اش را شدت بخشید و با جلب رضایت اساتید حوزه مشهد روز شنبه 24/3/1353 راهپیمایى باشکوهى در خیابانهاى مشهد به راه انداخت. رژیم، هاشمى نژاد را که مرکز ثقل مبارزه و محرک اصلى این راهپیمایى مى دانست براى چهارمین بار دستگیر و روانه زندان کردند. در سال 1357 که هنوز شعله انقلاب روشن نشده بود، مبارزات و خدمات بى شائبه و مجاهدتهاى مخلصانه آن بزرگمرد مورد تقدیر و تشکر حضرت امام خمینى واقع شد. آنحضرت در نامه اى خطاب به وى فرمود: «من چشمم به افرادى چون شما روشن است.»([7]) در ادامه مبارزه، مردم مشهد صبح یک روز، با بیرون آمدن از منازل،اطلاعیه اى را به امضاى صریح سه تن از علماى شهر یعنى حضرت آیت الله خامنه اى، هاشمى نژاد، و واعظ طبسى بر در و دیوار شهر دیدند که در آن به شاه حمله مستقیم شده بود رژیم در برابر این اطلاعیه چاره اى جز حبس هاشمى نژاد نداشت.([8])

بدین ترتیب مجاهد قهرمان براى پنجمین بار در اسارت رژیم قرار گرفت.

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

در انتظار شروع | نقدی بر فیلم «برف روی کاج‌ها»

در انتظار شروع | نقدی بر فیلم «برف روی کاج‌ها»

مخاطب تا آخرین لحظه در انتظار یک رویداد یا کنش است. رویدادی که نه محصولِ خواست کارگردان، بلکه بر آمده از صفات و انگیزه‌های آدم‌های داستان باشد…
شیخ صنعان پیر عهد خویش بود

شیخ صنعان پیر عهد خویش بود

«رژیمی از جنس طلا» | نقد فیلم رژیم طلایی

«رژیمی از جنس طلا» | نقد فیلم رژیم طلایی

«رژیم طلایی»، معضلات رایج در جامعه، در روابط زن و شوهری را مورد توجه قرار داده و با هجو آن در قالب کمدی، سعی کرده تا آن‌ها را مورد انتقاد قرار دهد…
سقفی و معشوقی و پسرکی و من | نوشته‌ای بر حوض نقاشی

سقفی و معشوقی و پسرکی و من | نوشته‌ای بر حوض نقاشی

خواندن این یادداشت تنها به کسانی توصیه می‌شود که یا فیلم "حوض نقاشی" را دیده‌اند و یا پیش از خواندن این یادداشت قصد دیدنش را کرده‌اند…
جوانی یعنی بی قاعدگی؟! | نقد فیلم قاعده تصادف

جوانی یعنی بی قاعدگی؟! | نقد فیلم قاعده تصادف

پر شدن شکاف نسل‌ها و بهبود روابط بین جوانان با پدر و مادر و نسل پیش از خود، نیاز به خواست و همت هر دو طرف ماجرا دارد…

پر بازدیدترین ها

سرد و ملال آور | نقدي بر فیلم برلین منفی هفت

سرد و ملال آور | نقدي بر فیلم برلین منفی هفت

«لوافی» فقط خواسته که کار شسته رفته‌ای تحویل بدهد. نه خلاقیتی در دکوپاژ و نه بازی‌هایی خاص. همه چیز به صورت مکانیکی اجرا شده. شوری در صحنه‌ها نیست. سرمای عجیبی در بُن لحظات احساسی فیلم هست...
تسخیر رویاهای شبانه | نقد فیلم پله آخر

تسخیر رویاهای شبانه | نقد فیلم پله آخر

علی مصفّا در دومین فیلم خود سعی کرده است فارغ از جامعه و مخاطب به مسائل ذهنیش بپردازد، فیلم او نه بازتاب یک مسئله اجتماعی خاص و نه به دنبال جذب مخاطبان و ایجاد لحاظاتی پر کشش برای آنان است، البته این بدان معنی نیست که در فیلم هیچ مسئلۀ اجتماعی وجود ندارد…
«خانواده به مثابه پناهگاه» | نقد فیلم حوض نقاشی

«خانواده به مثابه پناهگاه» | نقد فیلم حوض نقاشی

اولین چیزی که در فیلم توجه مخاطب را جلب می‌کند بازی‌های بسیار خوب، فیلم برداری چشم نواز، طراحی صحنه زیبا و در کل دقت و تلاش کارگردان در اجرای هر چه بهتر مسائل فنی فیلم است. البته این موارد نتوانسته ضعف‌های فیلمنامه را از نظر دور بدارد...
جوانی یعنی بی قاعدگی؟! | نقد فیلم قاعده تصادف

جوانی یعنی بی قاعدگی؟! | نقد فیلم قاعده تصادف

پر شدن شکاف نسل‌ها و بهبود روابط بین جوانان با پدر و مادر و نسل پیش از خود، نیاز به خواست و همت هر دو طرف ماجرا دارد…
Powered by TayaCMS