دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

معرفت قدسى و مشرب عرفانى

No image
معرفت قدسى و مشرب عرفانى معرفت قدسى و مشرب عرفانى

حسن بن محمد دیلمى از عارفان بزرگ زمان خود مى باشدعرفان او بیشتر یک عرفان عملى بوده که در سایه ریاضت و محاسبه نفس، وجودش سرشار از انوار و نفحات قُدسى شده است. گر چه وى در زمانى زندگى مى کرد که گروهى از متصوفه به انحرافاتى مبتلا شده بودند، اما روح بلند دیلمى هیچ گاه گرفتار آن امور نشد. صاحب اعیان الشیعه در مورد عرفاى شیعه مى نویسد:

تصوّفى که بزرگان امثال ابن فهد حلى، ابن طاووس، خواجه نصیرالدین طوسى، شهید ثانى، شیخ بهایى و غیر هم را به آن منسوب مى دانند، چیزى جز انقطاع از خلق و توجه به خالق و زهد در دنیا و امثال اینها نیست. و این، نهایت مدح و ستایش آنها است نه این که مانند بعضى از صوفیه عقیده به حلول و وحدت وجود و عقاید فاسده و اعمال نامشروع داشته باشند.([17])

درباره مقام عرفانى این عارف شیعى همین بس که ابن فهد حلّى آن عارف کامل و صاحب کرامت، از شاگردان و دست پروردگان وى مى باشد. علامه عارف میرزا على آقا قاضى، استاد عرفان علاّمه طباطبائى، در عظمت ابن فهد حلّى مى گوید:

«سه نفر در طول تاریخ عارفان به مقام «تمکّن در توحید» رسیده اند: سید بن طاووس، احمد بن فهد حلى و سید مهدى بحرالعلوم ـ رضوان الله علیهم.»([18])

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

عالمان مرتبط

جدیدترین ها در این موضوع

در انتظار شروع | نقدی بر فیلم «برف روی کاج‌ها»

در انتظار شروع | نقدی بر فیلم «برف روی کاج‌ها»

مخاطب تا آخرین لحظه در انتظار یک رویداد یا کنش است. رویدادی که نه محصولِ خواست کارگردان، بلکه بر آمده از صفات و انگیزه‌های آدم‌های داستان باشد…
شیخ صنعان پیر عهد خویش بود

شیخ صنعان پیر عهد خویش بود

«رژیمی از جنس طلا» | نقد فیلم رژیم طلایی

«رژیمی از جنس طلا» | نقد فیلم رژیم طلایی

«رژیم طلایی»، معضلات رایج در جامعه، در روابط زن و شوهری را مورد توجه قرار داده و با هجو آن در قالب کمدی، سعی کرده تا آن‌ها را مورد انتقاد قرار دهد…
سقفی و معشوقی و پسرکی و من | نوشته‌ای بر حوض نقاشی

سقفی و معشوقی و پسرکی و من | نوشته‌ای بر حوض نقاشی

خواندن این یادداشت تنها به کسانی توصیه می‌شود که یا فیلم "حوض نقاشی" را دیده‌اند و یا پیش از خواندن این یادداشت قصد دیدنش را کرده‌اند…
جوانی یعنی بی قاعدگی؟! | نقد فیلم قاعده تصادف

جوانی یعنی بی قاعدگی؟! | نقد فیلم قاعده تصادف

پر شدن شکاف نسل‌ها و بهبود روابط بین جوانان با پدر و مادر و نسل پیش از خود، نیاز به خواست و همت هر دو طرف ماجرا دارد…

پر بازدیدترین ها

سرد و ملال آور | نقدي بر فیلم برلین منفی هفت

سرد و ملال آور | نقدي بر فیلم برلین منفی هفت

«لوافی» فقط خواسته که کار شسته رفته‌ای تحویل بدهد. نه خلاقیتی در دکوپاژ و نه بازی‌هایی خاص. همه چیز به صورت مکانیکی اجرا شده. شوری در صحنه‌ها نیست. سرمای عجیبی در بُن لحظات احساسی فیلم هست...
تسخیر رویاهای شبانه | نقد فیلم پله آخر

تسخیر رویاهای شبانه | نقد فیلم پله آخر

علی مصفّا در دومین فیلم خود سعی کرده است فارغ از جامعه و مخاطب به مسائل ذهنیش بپردازد، فیلم او نه بازتاب یک مسئله اجتماعی خاص و نه به دنبال جذب مخاطبان و ایجاد لحاظاتی پر کشش برای آنان است، البته این بدان معنی نیست که در فیلم هیچ مسئلۀ اجتماعی وجود ندارد…
«خانواده به مثابه پناهگاه» | نقد فیلم حوض نقاشی

«خانواده به مثابه پناهگاه» | نقد فیلم حوض نقاشی

اولین چیزی که در فیلم توجه مخاطب را جلب می‌کند بازی‌های بسیار خوب، فیلم برداری چشم نواز، طراحی صحنه زیبا و در کل دقت و تلاش کارگردان در اجرای هر چه بهتر مسائل فنی فیلم است. البته این موارد نتوانسته ضعف‌های فیلمنامه را از نظر دور بدارد...
جوانی یعنی بی قاعدگی؟! | نقد فیلم قاعده تصادف

جوانی یعنی بی قاعدگی؟! | نقد فیلم قاعده تصادف

پر شدن شکاف نسل‌ها و بهبود روابط بین جوانان با پدر و مادر و نسل پیش از خود، نیاز به خواست و همت هر دو طرف ماجرا دارد…
Powered by TayaCMS