دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

نشست علمی نقش روایات تفسیری در فهم قرآن

No image
نشست علمی نقش روایات تفسیری در فهم قرآن
نشست علمی نقش روایات تفسیری در فهم قرآن از سوی انجمن‌های علمی حوزه علمیه قم برگزار شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی نقش روایات تفسیری در فهم قرآن، سیزدهم شهریورماه، با حضور صاحبنظران و اندیشمندان حوزوی در محل انجمن‌های علمی حوزه علمیه قم برگزار شد.
در این نشست علمی حجت‌الاسلام مهدی رستم‌نژاد، عضو هیأت علمی جامعه‌المصطفی‌العالمیه گفت: طبق آیات قرآن کریم، پیامبر اکرم(ص) مبین و مفسر آیات و مفاهیم قرآنی بوده و پس از ایشان، مطابق حدیث ثقلین، این وظیفه بر دوش ائمه اطهار(ع) است و ایشان دارای این جایگاه بلند و مرتبه رفیع هستند.
وی با بیان این‌که قرآن دارای لایه‌های گوناگون و ساحت‌های درونی است، اظهار داشت: ائمه اطهار(ع) تنها مفسران صرف نبوده و تفسیر ایشان چیزی فراتر از واژه‌شناسی است؛ ایشان افزون بر تبیین تفاسیر برای مؤمنان، روش‌ها و کلیدهای تفسیر را نیز بیان کرده و طبق شأن تعلیمی خود، مفسرپروری می‌کردند.
حجت‌الاسلام رستم‌نژاد ابراز اشت: امامان معصوم(ع) در تفسیر آیات قرآن کریم، از روش‌های گوناگون تفسیری بهره می‌جستند.
وی در پایان انطباق و تفسیر را دو امر جدا از هم دانست و بیان داشت: بیشترین روایات تفسیری که امروز در اختیار شیعیان است، تفاسیر تأویلی و یا تطبیقی است و می‌توان گفت؛ ائمه اطهار(ع) بیشتر به تفسیر بطون قرآن که از دیدگان مردم معمولی به دور است، می پرداختند.
در این مراسم همچنین حجت‌الاسلام محمدرضا سازمند، استاد حوزه و دانشگاه، مسلمانان را نیازمند روایات تفسیری ائمه اطهار(ع) در فهم قرآن دانست و تصریح کرد: تنها امام معصوم(ع) هستند که توانایی درک و ظرفیت فهم همه بطون و لایه‌های قرآن را دارند.
وی خاطر نشان کرد: احادیث تفسیری متواتر بسیار کم است و بیشتر آنها خبر واحد بوده و قابل حجیت نیستند. همچنین بسیاری از روایات که بیان‌کننده شأن نزول آیات هستند، از اعتبار حدیثی لازم برخوردار نیستند.
این استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: ائمه اطهار(ع) با تعلیم روش‌های تفسیری، به شیعیان اجازه تفسیر قرآن را داده‌اند؛ ولی تفاسیر قرآن کریم باید طبق روش‌های ایشان بوده و از تفسیر بدون ضابطه و تفسیر به‌رأی جلوگیری شود.
 
 

 

Powered by TayaCMS

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

در انتظار شروع | نقدی بر فیلم «برف روی کاج‌ها»

در انتظار شروع | نقدی بر فیلم «برف روی کاج‌ها»

مخاطب تا آخرین لحظه در انتظار یک رویداد یا کنش است. رویدادی که نه محصولِ خواست کارگردان، بلکه بر آمده از صفات و انگیزه‌های آدم‌های داستان باشد…
شیخ صنعان پیر عهد خویش بود

شیخ صنعان پیر عهد خویش بود

«رژیمی از جنس طلا» | نقد فیلم رژیم طلایی

«رژیمی از جنس طلا» | نقد فیلم رژیم طلایی

«رژیم طلایی»، معضلات رایج در جامعه، در روابط زن و شوهری را مورد توجه قرار داده و با هجو آن در قالب کمدی، سعی کرده تا آن‌ها را مورد انتقاد قرار دهد…
سقفی و معشوقی و پسرکی و من | نوشته‌ای بر حوض نقاشی

سقفی و معشوقی و پسرکی و من | نوشته‌ای بر حوض نقاشی

خواندن این یادداشت تنها به کسانی توصیه می‌شود که یا فیلم "حوض نقاشی" را دیده‌اند و یا پیش از خواندن این یادداشت قصد دیدنش را کرده‌اند…
جوانی یعنی بی قاعدگی؟! | نقد فیلم قاعده تصادف

جوانی یعنی بی قاعدگی؟! | نقد فیلم قاعده تصادف

پر شدن شکاف نسل‌ها و بهبود روابط بین جوانان با پدر و مادر و نسل پیش از خود، نیاز به خواست و همت هر دو طرف ماجرا دارد…

پر بازدیدترین ها

«خانواده به مثابه پناهگاه» | نقد فیلم حوض نقاشی

«خانواده به مثابه پناهگاه» | نقد فیلم حوض نقاشی

اولین چیزی که در فیلم توجه مخاطب را جلب می‌کند بازی‌های بسیار خوب، فیلم برداری چشم نواز، طراحی صحنه زیبا و در کل دقت و تلاش کارگردان در اجرای هر چه بهتر مسائل فنی فیلم است. البته این موارد نتوانسته ضعف‌های فیلمنامه را از نظر دور بدارد...
جوانی یعنی بی قاعدگی؟! | نقد فیلم قاعده تصادف

جوانی یعنی بی قاعدگی؟! | نقد فیلم قاعده تصادف

پر شدن شکاف نسل‌ها و بهبود روابط بین جوانان با پدر و مادر و نسل پیش از خود، نیاز به خواست و همت هر دو طرف ماجرا دارد…
«رژیمی از جنس طلا» | نقد فیلم رژیم طلایی

«رژیمی از جنس طلا» | نقد فیلم رژیم طلایی

«رژیم طلایی»، معضلات رایج در جامعه، در روابط زن و شوهری را مورد توجه قرار داده و با هجو آن در قالب کمدی، سعی کرده تا آن‌ها را مورد انتقاد قرار دهد…
حقیقت را فریاد بزنیم | نقد فیلم هیس، دختران فریاد نمی‌زنند

حقیقت را فریاد بزنیم | نقد فیلم هیس، دختران فریاد نمی‌زنند

از چند نظر این فیلم می‌تواند الگوی خوبی برای ساخت فیلم‌های اجتماعی باشد: اولاً: از فیلمنامه‌ای قوی برخوردار است ثانیاً: فیلم نگاه مصلحانه، دلسوزانه و تعلیمی به موضوع خود دارد ثالثاً:جذابیت‌های سینمایی برای جلب مخاطب و موفقیت در گیشه را نیز دارد.
Powered by TayaCMS