دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

پاسخ های اعجاب انگيز امام علی (ع)

No image
پاسخ های اعجاب انگيز امام علی (ع) پرسش و پاسخ

پرسش:

امام علي(ع) چگونه با پاسخ هاي اعجاب انگيز خود به سؤالات علماي يهودي توانستند آنها را مسلمان کنند؟

پاسخ:

بنا به گواهي متون تاريخي و روايات موثق، روزي سه تن از علماي يهود نزد علي(ع) آمدند و پرسش هايي را مطرح ساختند، و حضرت تنها به اين شرط راضي به پاسخ دادن به آنها گرديدند که اگر آن پاسخ ها را موافق با تورات يافتند هر سه فرد يهودي به دين اسلام درآيند.

آنها پذيرفتند و مجدد سؤالات خود را اين گونه مطرح کردند:

1- قفل آسمان ها چيست؟

امام علي(ع): همانا قفل آسمان ها شرک به خداوند است و مرد يا زني که مشرک باشد، عمل او به سوي آسمان بالا نمي رود.

2- کليد آنها چيست؟

امام علي(ع): گواهي «لااله الاالله» و «محمد رسول الله» است.

3- کدام قبر با صاحبش راه رفت؟

امام علي(ع): آن قبر ماهي اي بود که يونس(ع) را بلعيد و او را در درياهاي هفت گانه گردانيد.

 4- آن کيست که قوم خود را بيم داد و ترسانيد، درحالي که نه از جنيان بود و نه از آدميان؟

امام علي(ع): آن مورچه سليمان(ع) بود که به مأموران گفت: اي گروه مأموران! داخل خانه‌هاي خود برويد تا توسط سليمان و لشکريان او پايمال نگرديد.

5- پنج چيز بر روي زمين راه رفتند، درحالي که در رحم خلق نشده بودند، آنها کدامند؟

امام علي(ع): آدم، حوا، ناقه صالح(ع)، گوسفند ابراهيم(ع)، و عصاي موسي(ع).

6- صدای حيوانات چه چيزی را بيان می دارد؟

امام علي(ع): خروس مي گويد: «اذکرالله يا غافلين» خدا را ياد کنيد اي غافلين. اسب می‌گويد: «اللهم انصر عبادک المؤمنين علي عبادک الکافرين» خداوندا ياري ده بندگان مؤمن خود را بر بندگان کافرت. وزغ(قورباغه) مي گويد: «سبحانه ربي المعبود المسج في لجج البحار» پاک و منزه است پروردگارم که مستحق پرستيدن است و تنزيه مي کنند او را درميان درياها.

پس از آن، علماي يهود که سه نفر بودند، دو نفرشان بلند شدند و شهادتين را بر زبان جاري ساختند و مسلمان گرديدند، و عالم سوم آنها ايستاد و گفت: يا علي! آنچه از نور اسلام در دل رفيقان من افتاد، در دل من نيز افتاده است، لکن يک مسئله ديگر مانده است که چون از آن پرسش نيز جوابم را بگويي بي شک مسلمان مي گردم! حضرت فرمود: بپرس! سپس آن عالم يهودي سؤالاتي را در باب جزئيات مأجراي اصحاب کهف بدين نحو پرسيد:

7- تاج پادشاهي که در زمان اصحاب کهف، حکومت مي نمود از چه چيزي ساخته شده بود؟

امام علي(ع): نام او دقيانوس بود و تاج او از طلاي مشبک بود و هفت رکن داشت و بر هر رکني مرواريد سفيدي نصب کرده بودند که در شب هاي تار مانند چراغ روشنايي مي داد.

8- نام غلامان اين پادشاه چه بود؟

امام علي(ع): آن سه غلام که در سمت راست مي ايستادند: «تمليخا»، «مکسلمينا» و «منشليا» نام داشتند، و آنان که در جانب چپ بودند «مرنوس»، «ديرنوس» و «شاذريوس» ناميده شده بودند.

9- نام سگ اصحاب کهف چه بود؟

امام علي(ع): رنگش سياه و سفيد بود و نامش «قطمير» بود.

سپس حضرت علي(ع) فرمودند: اي يهودي! آيا اين پاسخ ها موافق و برابر بود با آنچه در تورات شما آمده است؟

عالم يهودي عرض کرد: به راستي که يک حرف زياد و کم ننمودي و من شهادت مي دهم به وحدانيت خدا و رسالت محمد(ص).

منابع:

1- قصص الانبياء، راوندي، ص 255.

2- عرائس المجالس، ثعلبي نيشابوري، ص 413.

3- حيوةً القلوب (تاريخ پيامبران)، محمدباقر مجلسی.

روزنامه كيهان، شماره 21718 به تاريخ 19/6/96، صفحه 6 (معارف)

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

در انتظار شروع | نقدی بر فیلم «برف روی کاج‌ها»

در انتظار شروع | نقدی بر فیلم «برف روی کاج‌ها»

مخاطب تا آخرین لحظه در انتظار یک رویداد یا کنش است. رویدادی که نه محصولِ خواست کارگردان، بلکه بر آمده از صفات و انگیزه‌های آدم‌های داستان باشد…
شیخ صنعان پیر عهد خویش بود

شیخ صنعان پیر عهد خویش بود

«رژیمی از جنس طلا» | نقد فیلم رژیم طلایی

«رژیمی از جنس طلا» | نقد فیلم رژیم طلایی

«رژیم طلایی»، معضلات رایج در جامعه، در روابط زن و شوهری را مورد توجه قرار داده و با هجو آن در قالب کمدی، سعی کرده تا آن‌ها را مورد انتقاد قرار دهد…
سقفی و معشوقی و پسرکی و من | نوشته‌ای بر حوض نقاشی

سقفی و معشوقی و پسرکی و من | نوشته‌ای بر حوض نقاشی

خواندن این یادداشت تنها به کسانی توصیه می‌شود که یا فیلم "حوض نقاشی" را دیده‌اند و یا پیش از خواندن این یادداشت قصد دیدنش را کرده‌اند…
جوانی یعنی بی قاعدگی؟! | نقد فیلم قاعده تصادف

جوانی یعنی بی قاعدگی؟! | نقد فیلم قاعده تصادف

پر شدن شکاف نسل‌ها و بهبود روابط بین جوانان با پدر و مادر و نسل پیش از خود، نیاز به خواست و همت هر دو طرف ماجرا دارد…

پر بازدیدترین ها

سرد و ملال آور | نقدي بر فیلم برلین منفی هفت

سرد و ملال آور | نقدي بر فیلم برلین منفی هفت

«لوافی» فقط خواسته که کار شسته رفته‌ای تحویل بدهد. نه خلاقیتی در دکوپاژ و نه بازی‌هایی خاص. همه چیز به صورت مکانیکی اجرا شده. شوری در صحنه‌ها نیست. سرمای عجیبی در بُن لحظات احساسی فیلم هست...
تسخیر رویاهای شبانه | نقد فیلم پله آخر

تسخیر رویاهای شبانه | نقد فیلم پله آخر

علی مصفّا در دومین فیلم خود سعی کرده است فارغ از جامعه و مخاطب به مسائل ذهنیش بپردازد، فیلم او نه بازتاب یک مسئله اجتماعی خاص و نه به دنبال جذب مخاطبان و ایجاد لحاظاتی پر کشش برای آنان است، البته این بدان معنی نیست که در فیلم هیچ مسئلۀ اجتماعی وجود ندارد…
«خانواده به مثابه پناهگاه» | نقد فیلم حوض نقاشی

«خانواده به مثابه پناهگاه» | نقد فیلم حوض نقاشی

اولین چیزی که در فیلم توجه مخاطب را جلب می‌کند بازی‌های بسیار خوب، فیلم برداری چشم نواز، طراحی صحنه زیبا و در کل دقت و تلاش کارگردان در اجرای هر چه بهتر مسائل فنی فیلم است. البته این موارد نتوانسته ضعف‌های فیلمنامه را از نظر دور بدارد...
جوانی یعنی بی قاعدگی؟! | نقد فیلم قاعده تصادف

جوانی یعنی بی قاعدگی؟! | نقد فیلم قاعده تصادف

پر شدن شکاف نسل‌ها و بهبود روابط بین جوانان با پدر و مادر و نسل پیش از خود، نیاز به خواست و همت هر دو طرف ماجرا دارد…
Powered by TayaCMS