24 آبان 1393, 14:3
كلمات كليدي : پيمايش، پرسشنامه، مصاحبه، تحقيق كمي
نویسنده : مصطفي همداني
پیمایش یکی از روشهای تحقیق اجتماعی است که در آن اعضای جامعه آماری به پرسشهایی در مورد موضوع مورد مطالعه محقق، پاسخ میدهند. آنها این کار را یا از طریق پرکردن "پرسشنامهای" که در اختیار آنها قرار میگیرد و یا شفاهاً از طریق "مصاحبه" انجام میدهند. به عقیده برخی از جامعهشناسان، پیمایش بهترین شیوه روش تحقیق جامعهشناسانه است. به عبارت دیگر پیمایش شیوه سیستماتیک جمعآوری دادهها از طریق مصاحبه رودررو، تلفنی و یا پرسشنامه خوداجرا است که از طریق پست برای اعضای جامعه آماری فرستاده میشود و باز میگردد.[1]
از طریق پیمایش میتوان دادههای بسیار گستردهای را در باب باورها، ارزشها، نگرشها، کنشها و سایر اطلاعاتی که درباره صفتهای فرد باشند گردآوری کرد. همچنین میتوان در باب صفاتی که ویژگی سیستم باشند، اطلاعات دست اول جمعآوری کرد؛ برای مثال میتوان از افراد در خصوص قانون اساسی یک کشور از حیث سازگار بودن یا نبودن با نظم سیاسی دموکراتیک سوال کرد. در پیمایش فرض میشود پاسخگو از واقعیت اطلاع دارد؛ اما در برخی مواقع اینگونه نیست. فرض میشود پاسخگو با پرسشگر همکاری خواهد کرد؛ ولی همکاری نمیکند. این نوع وقایع به تولید خطا منجر میشوند.[2]
مراحل انجام تحقیق پیمایشی[3]
این مراحل شامل طرح و اجرا هر دو است:
أ- پرسشنامه
ب- مصاحبه ساختمند
ج- مصاحبه عمیق
د- مشاهده
ه- تحلیل محتوا[8]
اما پرکاربردترین تکنیک، همان پرسشنامه است.[9]
دادههای تجربی از نوع دست اول و شیوه کسب اطلاعات به صورت مستقیم و مصاحبه حضوری است. البته میتوان دادهها را از طریق تلفن، اینترنت و پست نیز گردآوری کرد؛ اما تأکید ما بر سوال مستقیم است.[10]
این روش تحقیق، از سال 1990 رواج یافت و امروزه به طور فراوان مورد استفاده قرار میگیرد و با گسترش اینترنتی توجه بیشتری به اینگونه پیمایش شد.[17]
مهمترین تفاوت بین تحقیقات آزمایشی و پیمایشی، کنترل میباشد. در تحقیقات پیمایشی کنترل مستقیم ممکن نیست نمیتوان متغیر مستقل را دستکاری کرد و تأثیر سایر متغیرهای بیگانه را تحت کنترل درآورد اما در یک آزمایش محقق سعی میکند همه متغیرهای بیگانه را کنترل کند و بعد با دستکاری متغیر مستقل به بررسی تأثیر آن بر متغیر وابسته میپردازد. در چنین شرایطی است که محقق میتواند مطمئن باشد که متغیر مستقل قبل از وابسته اتفاق افتاده است. به عبارت دیگر در تحقیق آزمایشی پژوهشگر فرض میکند اگرX آنگاه y. اما در تحقیق پیمایشی، متغیر مستقل همزمان، قبل و یا بعد از متغیر وابسته مشاهده میشود که این اختلاف مربوط به توانایی آزمایشگر در کنترل متغیرهای بیگانه و مستقل میباشد.[18]
علیرغم مزایای پژوهشهای پیمایشی، این تحقیقات با محدودیتهایی نیز همراه میباشند. در این خصوص انتقادهایی از پیمایشها صورت گرفته است. رایجترین انتقادهای مطرح از تحقیقات پیمایشی به صورت زیر بیان شده است:
در پاسخ به اشکالات مذکور، واس جواب میدهد که:
با توجه به اینکه برخی معتقدند اطلاعات در یک تحقیق پیمایشی بسیار تصنعی است و هیچ تضمینی برای صحت اظهارات مردم وجود ندارد،[23] بنابراین پیمایش اجتماعی نیازمند جامعه دموکراتیک و باز است که در آن افراد احساس امنیت کنند. پنهانکاری و نفاق اجتماعی، عقلانیت ابزاری افراطی و بیاعتمادی از جمله صفات تعمیمیافته جامعهای هستند که در آن نظم ابزاری برقرار باشد. این نوع رفتارها اعتبار درونی تحقیق را تهدید میکنند. تحقیق پیمایشی دشوارترین تحقیق است؛ چون بیرون کشیدن واقعیت از افراد دشوار است. مخصوصا در برخی کشورها با توجه به اقتضائات آن کشور پاسخها عمداً هنجاری است. افراد بهشدت تحت تأثیر وجدان جمعی قرار دارند. افراد در ارائه پاسخ، سود و زیان خود را محاسبه میکنند. در این روش پاسخگو فعال است و طوری جواب میدهد که پرسشگر میخواهد. درنتیجه باید برای دریافت واقعیت با دقت رفتار شود.[24]
کتابخانه هادی
پژوهه تبلیغ
ارتباطات دینی
اطلاع رسانی
فرهیختگان