دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

قبله

توجه به قبله ، مصروف داشتن ظاهر صورت بسوی کعبه و دوری از جهات دیگر می باشد .
قبله
قبله

نویسنده : علامه سید عبدالله شُبّر

غزالی می گوید :

«توجه به قبله ، مصروف داشتن ظاهر صورت بسوی کعبه و دوری از جهات دیگر می باشد . حال اگر قلبت را از دیگر جهات دور سازی و به فرمان خدا متوجه کنی آیا اینکار مطلوب تو نیست؟ البته که مطلوبی غیر از این وجود ندارد و بدرستی که این ظواهر برای برانگیختن باطنها است. کنترل اعضاء و آرامش ، و جهت دادن انها بسوی جهت یگانه و واحدی ، برای این است که قلب نیز از خدا رو گردانده عصیان خواهد کرد. پس باید جهت قلب با جهت بدن همراه باشد. همان گونه که ، صورت انسان بسوی کعبه جز به روی گرداندن از غیر ان ، توجه پیدا نمی کند ، قلب نیز جز به دور شدن از انچه غیر خداست ، به خدا روی نمی آورد. »[1]

پیامبر صلی الله علیه وآله فرموده است:

«چون بنده به نماز ایستد ، و دل و توجه او با خدا باشد ، از نماز خارج می شود مانند روزی که از مادر متولد شده بود.»[2]

ونیز ایشان فرمودند :

«آیا کسی که در نمازش ، از خدا روی می گرداند نمی ترسد از اینکه ، خداوند متعال رویش (روی نمازگزار ) را به روی خران بگرداند؟»[3]

در این باره گفته شده است که در این حدیث «نهی از روی گردانی »، همان «نهی از غفلت» در توجه به خدا و ملاحظه عظمت او در حال نماز است ، که التفات بسوی راست و چپ ، روی گرداندن از خدای متعال و غفلت از یافتن انوار کبریایی اوست. کسی که این چنین باشد امکان دارد که غفلت او تا آنجا ادامه یابد که وجه قلب اور ا به قلب الاغ ماننده سازد . چرا که قلب الاغ در کمترین مرتبه درک امور معنوی و جهل به دانشهای حقیقی است.

امام صادق علیه السلام فرمود :

«چون رو به قبله ایستادی ، از دنیا و آنچه در دنیاست و از مردم و از آنچه در دست آنان می باشد مأیوس باش ، و قلب خود را از هر چیزی که تو را به خود مشغول کرده و از خدا بازداشته است ، فارغ کن ، و از صمیم دل و خلوص قلب، خود را به عظمت و جلال پروردگار متوجه ساز ، و خود را در پیشگاه با عظمت او ببین . خداوند متعال می فرماید : «در آنروز (قیامت)هر کس جزای اعمالی که پیش فرستاده است خواهد دید و همه به سوی معبود مولای حقیقی خود باز می گردند.» پس بایستی که وقوف تو در برابر خداوند، قیام بر خوف و رجا باشد.»[4]

    منبع: بنیادهای اخلاق اسلامی ، علامه سید عبدالله شبر،چاپ دوم سال 1369،‌ناشر/بنیاد فرهنگی امام المهدی (عج)
    پی نوشت:
  • [1] . احیاء العلوم ، جلد1 ، صفحه 166.
  • [2] . اسرارالصلوة صفحه 186
  • [3] . اسرا الصلوة صفحه 186
  • [4] . مصباح الشریعة و مفتاح الحقیقة ، شرح عبدالرزاق گیلانی ، باب سیزدهم صفحه 91

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

چگونه خود را از گمراهی نگه داریم؟

چگونه خود را از گمراهی نگه داریم؟

انسان به طور طبیعی گرایش به کمال و امور کمالی دارد و لذا عشق به زیبایی‌ها و بیزاری از کاستی‌ها و زشتی‌ها در وجود انسان نهادینه شده است.
علم آموزی و تأمین رزق و روزی (پرسش و پاسخ؟)

علم آموزی و تأمین رزق و روزی (پرسش و پاسخ؟)

پرسش: بر اساس آموزه‌های وحیانی چگونه علم آموزی موجبات از بین رفتن فقر و تنگدستی را فراهم آورده و مستوجب تضمین رزق و روزی انسان می‌گردد؟ لطفاً به نحو اجمال پاسخ دهید.
بخل و آثار زیانبار آن

بخل و آثار زیانبار آن

برخی از رفتارهای اجتماعی بیانگر بینش و نگرش افراد است.
انسان از خاک تا افلاک

انسان از خاک تا افلاک

انسان موجودی مرکب است ولی آنچه هویت انسانی را معنا می‌بخشد، بخش معنوی و روحانی اوست که جایگاه خلافت الهی را به همین سبب کسب کرده است؛ زیرا خداوند پس از آنکه در کالبد خاکی انسان روح خویش را دمید و همه صفات خویش را در انسان با تعلیم اسمایی به ودیعت گذاشت، آنگاه بود که فرمان سجده را صادر کرد و از همه ما سوی الله خواست تا بر انسان سجده کنند.
بی احترامی به بهانه رفاقت!

بی احترامی به بهانه رفاقت!

با توجه به اینکه انسان موجودی اجتماعی است و برای ارائه حیات خویش نیاز به ارتباطات در جامعه دارد.

پر بازدیدترین ها

رابطه علم و عمل

رابطه علم و عمل

علم و دانش بشری زمانی برای جامعه و مردم سودمند و مفید است که با عمل و اجرا همراه گردد یعنی عالم به علم و دانسته‌های خود عمل کرده و آن را با اشتیاق به دیگران نیز بیاموزد.
الخیر فی ماوقع

الخیر فی ماوقع

برای خیلی‌ها این پرسش مطرح می‌شود که چرا ما هر گاه با مصیبت و گرفتاری مواجه می‌شویم، و نخستین تحلیل و توصیف ما از آن این است که در آن خیری بوده است؟
No image

اشعار ناقوسیه

فضایل اخلاقی حضرت زینب(س)

فضایل اخلاقی حضرت زینب(س)

حضرت زینب(س) به خوبی از قرآن آموخته بود که هدف از آفرینش انسان، رسیدن به بالاترین کمال بندگی است
Powered by TayaCMS