دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

درباره جشنواره فیلم فجر | مصاحبه با دکتر کوشکی

در این مصاحبه با محمد صادق کوشکی هم صحبت شده‌ایم و در مورد جهت‌گیری جشنواره سی و یکم و کیفیت فیلم‌های شرکت کننده در جشنواره از او سوالاتی پرسیدیم که در ادامه می‌خوانید…
درباره جشنواره فیلم فجر | مصاحبه با دکتر کوشکی
درباره جشنواره فیلم فجر | مصاحبه با دکتر کوشکی

مصاحبه کننده: حسین محمودی فرد

به نظر شما جشنواره امسال چطور بود؟ آیا نسبت به جشنواره سال گذشته پیشرفتی داشته‌ایم؟

 جشنواره امسال نسبت به جشنواره سال گذشته یک تفاوت جدی داشت و آن اینکه در جشنواره سی و یکم کمتر شاهد مرز شکنی و خط شکنی اخلاق جامعه و باورهای جامعه بوده‌ایم یعنی یک مقدار از نقص وحشتناکی که جشنواره سال گذشته داشت و در بسیاری از فیلم‌های سال گذشته شاهد درنوردیده شدن مرزهای اخلاقی و اعتقادی جامعه بودیم در این جشنواره کمتر شد و یک مقدار این نقص ترمیم شده بود.
در جشنواره سی و یکم خیلی از اسم‌های بزرگ نیستند بلکه واقعیت‌های سینما و سینما گران جوان وارد جشنواره امسال شدند یعنی جوانانی آمدند که اسم‌شان مهم نیست بلکه آثارشان معرفی کننده آنهاست و اسم و سابقه‌ای را یدک نمی‌کشند تا آثارشان را تحت تاثیر قرار دهند یعنی نان شهرتشان یا اسمشان را نمی‌خورند و هر چه دارند اثرشان است و این نقطه قوت جشنواره امسال بود.


به نظر شما فیلم‌های داستان‌گو موفق بودند یا فیلم‌های مدرن و پست مدرن؟

فیلم‌هایی که فاقد داستان هستند در برقراری ارتباط با مخاطب و بیان محتوای‌شان دچار مشکل جدی هستند یعنی فیلم‌هایی که داستان ندارند یا فاقد داستان قوی هستند در بیان محتوا زبان الکنی دارند و به همین خاطر فیلم‌های مدرن یا پست مدرن یا ماوراء یا هر اسم عجیب دیگر که از آنها نام برده می‌شود صد‌ها برداشت متفاوت می‌توان از آنها داشت که معلوم نیست که اصلا این برداشت‌های متفاوت از اثر در ذهن سازندگان فیلم بوده باشد یا درست باشد. یعنی از این فیلم ها نمی‌شود توقع داشت محتوا داشته باشند و به مخاطب انتقال دهند. محتوا در این فیلم‌ها بسیار سیال و شناور است که نمی‌شود حتی گفت محتوا دارند و طبیعتا اثری می تواند محتوای مشخصی داشته باشد که داستانی برای روایت داشته باشد.


به نظر شما بهترین فیلم جشنواره سی و یکم چه فیلمی بود؟

از بین ده فیلمی که من امسال در جشنواره دیدم دو یا سه فیلم ایراد کمتری داشتند. فیلم" برلین منفی هفت"
فیلم بدی نبود و حداقل مضامین ضد اشغالگری و ضد جنگ در این فیلم دیده می شد. کارگردان در این فیلم سعی کرده بود با زبانی ملایم و زیرکانه این اشغالگری را محکوم کند و با زبان انسانی با مخاطب صحبت کند.
فیلم "خاک و مرجان"  هم از لحاظ سینمایی و هم از نظر داستان‌گویی خوب بود. فیلم خوبی بود و در همین حالی که داستان گو بود مستند هم بود یعنی شاید دقیق‌ترین تصویری که بیننده ایرانی این فیلم از کشور همسایه خودش یعنی افغانستان تا امروز دیده است از دریچه دوربین این فیلم بوده  است. یعنی به خاطر هشیاری کارگردان، فیلم هم داستانی بود و هم مستندی که روایت‌گر زشتی‌های جنگ اشغالگرانه آمریکا در افغانستان. فیلم در مجموع خوبی بود ولی به عنوان بهترین نمی‌توانم انتخاب کنم.


به نظر شما کدام فیلم بدترین فیلم جشنواره بود؟

با قاطعیت می‌توانم فیلم رسوایی را بدترین فیلم جشنواره امسال بنامم که واقعا اسمش هم در خور محتوایش بود. فیلمی که نه سینما بود و نه محتوا داشت و تنها فیلمی که در جشنواره امسال خطوط قرمز اخلاقی و اعتقادی جامعه ایرانی را شکسته بود و متاسفانه به عنوان یک فیلم دینی در همه جا تبلیغ شد و این زشتی کار را بیشتر می‌کند. امسال مسئولین جشنواره تلاش زیادی کردند تا جشنواره‌ای پاک را برگزار کنند و این تلاش هم تا حد زیادی موفق بود اما اکران این فیلم زحمات‌شان را زیر سوال برد. امیدوارم در ارائه مجوز اکران عمومی این فیلم توسط شورای بازبینی اصلاح شود زیرا در بخش‌هایی از این فیلم  به شدت اخلاق در جامعه ما زیر سوال برده شده است و به جامعه ایرانی و اسلامی ما توهین شده است که این بخش‌ها باید از فیلم حذف شود تا فیلم با خسارت کمتری به نمایش عمومی گذاشته شود.

منبع:فیلم نوشتار

مقاله

نویسنده حسین محمودی فرد

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزش‌های اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شده‌اند با تلاش‌های خود سعی بر بی‌ارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مساله‌ی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
دختر در آینه تعامل با پدر

دختر در آینه تعامل با پدر

یهود از پیامبری حضرت موسی علیه‌السلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیه‌السلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.

پر بازدیدترین ها

بی توجه به نیاز مخاطب | مصاحبه با سید علی تدین صدوقی

بی توجه به نیاز مخاطب | مصاحبه با سید علی تدین صدوقی

در حاشیه برگزاری سی ویکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر گفتگویی داشتیم با سید علی تدین صدوقی، روزنامه نگار، نویسنده، کارگردان و منتقد سینما و تئاتر ایران وعضو انجمن جهانی منتقدان و نویسندگان…
درباره جشنواره فیلم فجر | مصاحبه با دکتر کوشکی

درباره جشنواره فیلم فجر | مصاحبه با دکتر کوشکی

در این مصاحبه با محمد صادق کوشکی هم صحبت شده‌ایم و در مورد جهت‌گیری جشنواره سی و یکم و کیفیت فیلم‌های شرکت کننده در جشنواره از او سوالاتی پرسیدیم که در ادامه می‌خوانید…
چهارپایه هفت | نگاهی به ملاحظات نهادی در برنامه هفت

چهارپایه هفت | نگاهی به ملاحظات نهادی در برنامه هفت

وداع فریدون جیرانی با صندلی اجرای برنامه هفت موضوع به روزی نیست. این‌که دقیقا کدام مساله باعث شد که مجری اهل ملاحظه‌ای که حوصله بسیاری از اهالی سینما را به سر برده بود، بی‌ملاحظه از برنامه خودساخته‌اش خارج شود، به قدر کافی محل گفتگوی اهل رسانه بوده است…
جشنواره ای که معلوم نیست چیست! | مصاحبه با حسین معززی نیا

جشنواره ای که معلوم نیست چیست! | مصاحبه با حسین معززی نیا

این جشنواره شبیه هیچ جشنواره‌ای در جهان نیست. هم هدفش نامشخص است و هم شکل برگزاری‌اش اشکالات مبنایی دارد. نه کمکی به رونق صنعت سینمای کشور می‌کند، نه بر اعتبار هنری آن می‌افزاید و نه اهداف مدیریت سینمای کشور را برآورده می‌کند…
Powered by TayaCMS