دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

پیشنهاد اصلاح و حذف موادی از قانون مدنی بخش سوم و پایانی

اشاره: «پیشنهاد اصلاح و حذف موادی از قانون مدنی ) مواد ۸۲۶ الی ۱۲۵۱)» عنوان مقاله‌ای است که بخش دوم آن در شماره قبلی صفحه حقوقی اطلاعات چاپ شد. بخش سوم و پایانی این مقاله را می‌خوانیم.
پیشنهاد اصلاح و حذف موادی از قانون مدنی بخش سوم و پایانی
پیشنهاد اصلاح و حذف موادی از قانون مدنی بخش سوم و پایانی

اشاره: «پیشنهاد اصلاح و حذف موادی از قانون مدنی ) مواد ۸۲۶ الی ۱۲۵۱)» عنوان مقاله‌ای است که بخش دوم آن در شماره قبلی صفحه حقوقی اطلاعات چاپ شد. بخش سوم و پایانی این مقاله را می‌خوانیم.

***

‌ ماده ـ ۱۱۴۴ اگر طلاق به تقاضای شوهر باشد مهریه عندالمطالبه می گردد و شوهر مکلف به جبران خسارت مادی و معنوی زوجه می باشد.

ماده ۱۱۴۴ مکرر ـ تقاضای طلاق مذکور در مواد ۱۱۴۳ و ۱۱۴۴ تا دو سال و در صورت داشتن فرزند تا پنج سال بعد از عقد مسموع نخواهد بود.

ماده ـ ۱۱۴۵ خسارت مادی و معنوی مذکور در مواد ۱۱۳۳ و ۱۱۴۳ و ۱۱۴۴ دو برابر حداقل حقوق سالیانه مصوب وزارت کار در زمان تقدیم تقاضای انحلال می باشد.

دادگاه ضمن صدور حکم انحلال مبلغ آن را اعلام می نماید.

‌ ماده ـ ۱۱۴۶

قبل از ثبت رسمی انحلال نکاح زوجین می‌توانند با مراجعه به دادگاه صادرکننده حکم تقاضای رجوع به زوجیت نمایند و با رجوع حکم انحلال بلااثر می گردد.

‌ماده ـ ۱۱۴۷

رجوع به زوجیت به هر لفظ یافعلی حاصل می شود که به نظر دادگاه دلالت بر رجوع کند. مشروط بر اینکه مقرون به قصد رجوع باشد.

ماده ـ ۱۱۴۸ پس از ثبت رسمی انحلال رجوع به زوجیت با رعایت ترتیبات عقد جدید مطابق ماده ۱۰۳۴ خواهد بود.

‌‌ ماده ـ ۱۱۴۹ دومین انحلال نکاح بائن می باشد خواه به فسخ باشد و خواه به طلاق و موجب حرمت ابدی طرفین بر یکدیگر می باشد.

مبحث سوم ـ در عده

ماده ـ ۱۱۵۱

عده انحلال نکاح غیرحامل چهار ماه است مگر این که زن با اقتضای سن عادت زنانگی نبیند که در این صورت عده او سه ماه است.

ماده ـ ۱۱۵۲ حذف می گردد.

ماده ـ ۱۱۵۳ عده انحلال نکاح در مورد زن حامله تا سه ماه پس از وضع حمل است.

ماده ـ ۱۱۵۴

عده وفات شش ماه است مگر این که زن حامل باشد که در این صورت عده وفات تا سه ماه پس از وضع حمل ‌ خواهد بود.

ماده ـ 1155

عده انحلال نکاح زنی که بین او و شوهر خود نزدیکی واقع نشده و همچنین زن یائسه، سه ماه است.وعده ‌ ی وفات در هر دو مورد سه ماه است.

ماده ـ ۱۱۵۶ زنی که شوهر او غایب مفقودالاثر بوده وانحلال نکاح به موجب ماده ۱۰۲۹ و ۱۰۲۵ باشد باید از تاریخ قطعیت حکم موت فرضی عده ‌ ی وفات نگاه دارد.

ماده ـ ۱۱۵۷ زنی که به شبهه با کسی نزدیکی کند باید عده ‌ ی فسخ نکاح نگاه دارد.

ماده ـ ۱۱۶۷ طفل متولد از زنا از جهات محرمیت وارث و حقوق و تکالیف مذکور در ۱۱۶۸ الی ۱۱۷۹ ملحق به زانی و زانیه می باشد به غیر از اینکه زانی و زانیه از طفل مذکور ارث نمی برند.

ماده ـ ۱۱۷۴

در صورتی که به علت جدایی یا به هر جهت دیگر ابوین طفل در یک منزل سکونت نداشته باشند هر یک از ابوین که طفل تحت حضانت او نمی ‌ باشد حق ملاقات طفل خود را دارد تعیین زمان و مکان ملاقات و سایر جزئیات مربوطه به آن ‌ ها در صورت اختلاف بین ابوین با محکمه است.

ماده ـ ۱۱۷۶ درصورت جدایی زوجین ناشی از فسخ نکاح و دارا بودن فرزند کمتر از دو سال مادر برای نگهداری و شیر دادن فرزند می تواند تقاضای نفقه نماید و برعهده پدر است که مخارج آن را در حد متعارف تأمین نماید.

ماده ـ ۱۱۷۹ ابوین حق تأدیب طفل خود را دارند ولی به استناد این حق نمی‌توانند طفل خود را خارج از حدود تأدیب نمایند. حق تأدیب منحصر به ابوین می باشد و اولیاء و مربیان و قیم و اجدات و سایر اقارب حق تأدیب طفل را ندارند.

باب سوم ـ در ولایت قهری پدر و مادر و جد پدری.

ماده ـ ۱۱۸۰ طفل صغیر تحت ولایت قهری پدر و در صورت فوت پدر تحت ولایت مادر و در صورت فوت مادر تحت ولایت جدپدری خود می باشد و همچنین است طفل غیررشید یا مجنون در صورتی که عدم رشد یا جنون او متصل به صغر باشد.

تبصره ـ درصورتی که مادر شوهر اختیار کند ولایت قانونی او ساقط می گردد.

ماده ـ ۱۱۸۱ هریک از پدر و مادر و جد پدری به ترتیب مذکور در ماده قبل نسبت به اولاد و اولاد اولاد خود ولایت دارند.

ماده ـ ۱۱۸۲ هرگاه طفل هم پدر و هم مادر و هم جد پدری داشته باشد و یکی از آنها محجور یا به علتی ممنوع از تصرف در اموال مولی علیه گردد ولایت قانونی او ساقط می شود.

ماده ـ ۱۱۸۳ در کلیه امور مربوط به اموال و حقوق مالی مولی علیه، اولیا ء به ترتیب مذکور نماینده قانونی او می باشند.

ماده ـ ۱۱۸۸ هریک ازپدر و مادر و جد پدری بعد ازوفات دیگری می‌تواند برای اولادی که تحت ولایت او می باشد وصی معین کند تا بعد از فوت خود در نگاهداری و تربیت آنها مواظبت کرده و اموال آنهارا اداره نماید. مشروط بر اینکه اولیا دیگر در قید حیات نباشند. لیکن وصی مذکور حق تصرف و انتقال اموال و دارایی‌های صغیر را بدون اذن محکمه نخواهد داشت.

ماده ـ ۱۱۸۹ هیچ یک از پدر و مادر و جد پدری نمی تواند با حیات دیگری برای مولی علیه خود وصی معین کند.

ماده ـ ۱۱۹۰ ممکن است پدر یا مادر و یا جد پدری به کسی که به سمت وصایت معین کرده اختیار تعیین وصی بعد فوت خود را برای مولی علیه بدهد.

ماده ـ ۱۱۹۴ پدر و جد پدری و مادر و وصی منصوب ازطرف یکی از آنان ولی خاص طفل نامیده می شود لیکن اختیارات وصی منصوب در امور مالی موکول به اذن محکمه می باشد.

ماده ـ ۱۲۳۳ زن نمی تواند بدون رضایت شوهر خود سمت قیمومت را قبول کند. مگر قیمومت اقارب درجه یک از طبقات اول و دوم.

ماده ـ ۱۲۵۱ هر گاه زن بی ‌ شوهری که به سمت قیمومت معین شده است اختیار شوهر کند باید مراتب راضمن اطلاع به شوهر خود و درج مراتب در سند نکاحیه ظرف یک ماه از تاریخ انعقاد نکاح به دادستان حوزه ‌ اقامت خود یا نماینده او اطلاع دهد. در این صورت دادستان یا نماینده ‌ او می ‌ تواند با رعایت وضعیت جدید آن زن، تقاضای تعیین قیم جدید و یا ضم ناظر کند. مگر قیمومت اشخاص مذکور درماده ۱۲۳۳ باشد.

سلیمان یوسف پور. سردفتراسناد رسمی ۵۶۸ تهران - بخش سوم و پایانی

دوشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۷

روزنامه اطلاعات

مقاله

نویسنده سلیمان یوسف پور

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

پیشنهاد اصلاح و حذف موادی از قانون مدنی بخش سوم و پایانی

پیشنهاد اصلاح و حذف موادی از قانون مدنی بخش سوم و پایانی

اشاره: «پیشنهاد اصلاح و حذف موادی از قانون مدنی ) مواد ۸۲۶ الی ۱۲۵۱)» عنوان مقاله‌ای است که بخش دوم آن در شماره قبلی صفحه حقوقی اطلاعات چاپ شد. بخش سوم و پایانی این مقاله را می‌خوانیم.
چرا امام رضا(ع) در طوس مدفون است؟

چرا امام رضا(ع) در طوس مدفون است؟

اوضاع کشورهای اسلامی در عهد مأمون بسیار آشفته و نگران کننده بود و شکلگیری نهضت علویان که عکسالعمل سختگیریهای خلفای عباسی به خصوص هارونالرشید بود، مأمون را به فکر و چارهاندیشی واداشت تا با دست زدن به اقدامات تازه جنبش به وجود آمده را به آرامش و سکون مبدل کند.
چرا امام‌حسن(ع) فرمان صلح و امام‌حسین(ع) فرمان جهاد دادند؟

چرا امام‌حسن(ع) فرمان صلح و امام‌حسین(ع) فرمان جهاد دادند؟

موضوع فرمان صلح امام حسن (ع) و فرمان جهاد و شهادت امام حسین (ع) دو رویدادی است که به اقتضای زمان رخ داد و مشابه آن در زمان پیامبر (ص) وجود داشت، اما در هر دو مقطع تاریخ بسیاری از مسلمانان تقوا پیشه نکردند و از فرمان معصوم سرپیچی کردند.
چرایی وجوب حکومت اسلامی

چرایی وجوب حکومت اسلامی

بر اساس آموزه‌های قرآن، وجوب حکومت اسلامی الزامآور است تا بتواند احکام الهی را هم چون اقامه نماز، گرفتن زکات، اجرای قوانین قضایی و مانند آنها را اجرایی کند؛ زیرا هر گونه قضاوتخواهی از طاغوت حرام بوده و ولایت طاغوت باطل است و لازم است به جای طاغوت به ولایت غیر طاغوت تن داد که ولایت الهی است.(بقره، آیه 257؛ نساء، آیه 76)
چه مواقعی مراجعه به پزشکی قانونی الزامی است؟

چه مواقعی مراجعه به پزشکی قانونی الزامی است؟

بسیاری نمی‌دانند که مثلاً چه زمانی باید به پزشکی قانونی مراجعه کرد و چه مدارکی را باید به همراه برد؟ آیا فرد می‌تواند رأساً برای گرفتن طول درمان یا هر موضوع دیگری که مراجعه به پزشکی قانونی را الزامی می‌کند، به مراکز مربوط مراجعه کند؟

پر بازدیدترین ها

آشنایی با اعتبار قطعنامه‌های سازمان‌های بین‌المللی

آشنایی با اعتبار قطعنامه‌های سازمان‌های بین‌المللی

تقریباً همه روزه شاهد صدور قطعنامه‌هایی از سوی سازمان‌های بین‌المللی هستیم، به گونه‌ای که قسمت مهمّی از حقوق بین‌الملل را تشکیل می‌دهند، حال سؤالی که مطرح است این است که آیا این سازمان‌ها اصولاً صلاحیت صدور قطعنامه و یا به عبارتی صلاحیت تقنینی دارند یا نه؟
نهضت ترجمه و آثار آن در صدر اسلام

نهضت ترجمه و آثار آن در صدر اسلام

مناظرات علمی که در مراکز دانشی مسلمانان و گاه دربار خلفا به‌پا می‌شد و طی آن، گروهی از دانشمندان کشور‌های دور و نزدیک برای مباحثه دعوت می‌شدند، انگیزه فراوانی برای عالمان اسلامی ایجاد کرده بود تا با ترجمه رساله‌ها و درک زبان کشور‌های علم‌پرور به توان محاجه و مناظره علمی خود بیفزایند.
فواید و برکات «بسم الله الرحمن الرحیم»

فواید و برکات «بسم الله الرحمن الرحیم»

عبارت «بسم اللّه الرحمن الرحیم» نخستین عبارت قرآن است که در اول سوره علق (اقرا) بر پیامبر (صلی الله علیه وآله) نازل شد و در احادیث شیعی این عبارت سرآغاز قرآن معرفی شده است.
بررسی سیمای مرفهین بی‌درد در قرآن

بررسی سیمای مرفهین بی‌درد در قرآن

یکی از اصطلاحات اقتصادی قرآن، واژه اتراف است که ناظر به نوعی سبک زندگی برخاسته از بینش و فلسفه نادرست نسبت به هستی است.
پرسش و پاسخ آثار وضعی گناه

پرسش و پاسخ آثار وضعی گناه

گناهان انسان علاوه بر آثار اخروی آن، چه آثار وضعی در این دنیا برای انسان به همراه دارد؟
Powered by TayaCMS