دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

زکات

No image
زکات

كلمات كليدي : باب زكات، اموال أغنياء، فقراء، زكات واجب، ماليات، غلاّت، دام ها، نصاب زكات

نویسنده : حسن بهاری قراملکی

معنای زکات:

در مفردات راغب د رمعنی واژة زکات این گونه آمده است:

« زکات عبارت است از رشد ونموّی که از برکت إلهی در امور دنیوی وأخروی حاصل می‌شود ».

ودر اصطلاح فقهی عبارت است از: حق واجبی که از قسمتی از اموال أغنیاء به نفع فقراء وصرف در مصالح عمومی، پرداخت می‌شود.

ودر اهمیت مسألة زکات همین کافی است که در قرآن در کنار نماز ذکر شده ونشانة ایمان وعامل رستگاری شمرده شده است، آنجا که می‌فرماید:

« وأقیموا اصلاه و آتوا الزکاه و أقرضوا الله قرضاً حسناً وما تقدّموا لأنفسکم من خیر تجدوه عند الله هو خیراً و أعظم أجراً...» (مزّمل/20)

نماز را بر پا دارید و زکات بپردازید و به خدا «قرض الحسنه» دهید [در راه او انفاق نمایید] و (بدانید) آنچه را از کارهاى نیک براى خود از پیش مى‌فرستید نزد خدا به بهترین وجه و بزرگترین پاداش خواهید یافت و از خدا آمرزش بطلبید که خداوند آمرزنده و مهربان است‌.

اقسام زکات:

اسلام دو نوع زکات را واجب کرده است:

1) یک نوع از زکات واجب، مالیات بدن و حیات است که هر سال یک مرتبه در روز عید فطر پرداخت می‌شود، وتنها بر کسانی واجب است که، هنگام غروب شب عید، بالغ، عاقل وغنی باشند، این افراد باید برای خودشان وکسانی که نان خور آنها هستند، به ازاء هر نفر به مقدار یک صاع ( سه کیلو گرم ) از آنچه که غذای نوع مردم آن محل است أعم از گندم وجو وخرما وبرنج وذرّت ومانند اینها یا قیمت آنها به مستحق پرداخت کنند.

2) نوع دیگر از آن، زکات اموال است ودر موارد معیّنی واجب می‌شود که می‌توان آنها را به سه دسته تقسیم کرد:

الف) غلاّت؛ که عبارتند از: گندم، جو، خرما، کشمش، ودر صورتی زکات به چهار دستة نامبرده تعلق می‌گیرد که هر کدام از آنها به حدّ نصاب(1) رسیده باشد وحدّ نصاب در غلاّت مقدار 850 کیلو گرم می‌باشد، بنابراین اگر محصول بدست آمده کمتراز این مقدار باشد زکات ندارد.

ب ) دام‌ها؛ عبارتند از: شتر، گاو وگوسفند، که برای هر کدام از اینها نصاب خاصّی در فقه معیّن شده است، علاوه بر اینکه در هر کدام از آنها نیز، چندین نصاب ذکر شده است که به خاطر اختصار به هر کدام از آنها اشاره می‌کنیم:

1) نصاب‌های زکات در گوسفند:

شماره

نصاب

مقدار زکات

1

121 گوسفند

2 گوسفند

2

201 گوسفند

3 گوسفند

3

301 گوسفند

بنا بر احتیاط واجب، 4 گوسفند

4

400 گوسفند وبیشتر از آن

هر صدتای آن یک گوسفند

2) نصاب‌های زکات در گاو:

شماره

نصاب

مقدار زکات

1

30رأس گاو

1 گوساله که یک سال آن تمام شده ووارد سال دوم شده باشد

2

40 رأس گاو

یک گوسالة ماده‌ای است که وارد سال سوم شده باشد

3

60 رأس گاو

2 گوساله

4

بیش از 60 رأس گاو

باید با عدد 40 یا 30 ویا هر دو حساب کرد

3) نصاب‌های زکات در شتر:

شماره

نصاب

مقدار زکات

1

5 شتر

1 گوسفند

2

10 شتر

2 گوسفند

3

15 شتر

3 گوسفند

4

20 شتر

4 گوسفند

5

25 شتر

5 گوسفند

6

26 شتر

یک شتری که وارد سال دوم شده باشد

7

36 شتر

یک شتری که وارد سال سوم شده باشد

8

46 شتر

یک شتری که وارد سال چهارم شده باشد

9

61 شتر

یک شتری که وارد سال پنجم شده باشد

10

76 شتر

دوشتری که وارد سال سوم شده باشد

11

91 شتر

دوشتری که وارد سال سوم شده باشد

12

121 شتروبیشتر

برای هر چهل شتر، یک شتری که وارد سال سوم شده باشد

ج ) سکّه‌ها؛ عبارتند از طلا و نقره که دارای سکّة رایج باشند.

نصاب طلا و نقره:

نصاب طلا 15 مثقال و نصاب نقره 105 مثقال می‌باشد و زکات هر کدام از آن‌ها در این صورت 40/1 از کلّ طلا یا نقره خواهد بود.

مقاله

نویسنده حسن بهاری قراملکی

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

چگونه خود را از گمراهی نگه داریم؟

چگونه خود را از گمراهی نگه داریم؟

انسان به طور طبیعی گرایش به کمال و امور کمالی دارد و لذا عشق به زیبایی‌ها و بیزاری از کاستی‌ها و زشتی‌ها در وجود انسان نهادینه شده است.
علم آموزی و تأمین رزق و روزی (پرسش و پاسخ؟)

علم آموزی و تأمین رزق و روزی (پرسش و پاسخ؟)

پرسش: بر اساس آموزه‌های وحیانی چگونه علم آموزی موجبات از بین رفتن فقر و تنگدستی را فراهم آورده و مستوجب تضمین رزق و روزی انسان می‌گردد؟ لطفاً به نحو اجمال پاسخ دهید.
بخل و آثار زیانبار آن

بخل و آثار زیانبار آن

برخی از رفتارهای اجتماعی بیانگر بینش و نگرش افراد است.
انسان از خاک تا افلاک

انسان از خاک تا افلاک

انسان موجودی مرکب است ولی آنچه هویت انسانی را معنا می‌بخشد، بخش معنوی و روحانی اوست که جایگاه خلافت الهی را به همین سبب کسب کرده است؛ زیرا خداوند پس از آنکه در کالبد خاکی انسان روح خویش را دمید و همه صفات خویش را در انسان با تعلیم اسمایی به ودیعت گذاشت، آنگاه بود که فرمان سجده را صادر کرد و از همه ما سوی الله خواست تا بر انسان سجده کنند.
بی احترامی به بهانه رفاقت!

بی احترامی به بهانه رفاقت!

با توجه به اینکه انسان موجودی اجتماعی است و برای ارائه حیات خویش نیاز به ارتباطات در جامعه دارد.

پر بازدیدترین ها

الخیر فی ماوقع

الخیر فی ماوقع

برای خیلی‌ها این پرسش مطرح می‌شود که چرا ما هر گاه با مصیبت و گرفتاری مواجه می‌شویم، و نخستین تحلیل و توصیف ما از آن این است که در آن خیری بوده است؟
شخصیت روحی و اخلاقی پیامبر اسلام

شخصیت روحی و اخلاقی پیامبر اسلام

اسلام جدای از خصوصیات معنوی و نورانیت و اتصال به غیب و آن مراتب و درجاتی که امثال بنده از فهمیدن آنها هم حتی قاصر هستیم، از لحاظ شخصیت انسانی و بشری، یک انسان فوق‌‌العاده، طراز اول و بی‌نظیر است.
عالم مرگ از نگاه قرآن

عالم مرگ از نگاه قرآن

مرگ حالتی در موجودات است که از مقامی به مقام دیگر در می‌آیند.
پرهیز از قضاوت های عجولانه

پرهیز از قضاوت های عجولانه

آنچه ذیلا بیان می‌شود بخشی از مواعظ و نصایح امام صادق(ع) به عبدالله بن جندب است که اختصاص به مواعظ اخلاقی حضرت عیسی(ع) دارد
Powered by TayaCMS