دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

صدقه

No image
صدقه

كلمات كليدي : صدقه، مال، متصدق،قصد قربت، صدقه مستحبي

نویسنده : محمدحسين بيگدلو

صدقه در لغت مالی است که به خاطر ثواب و قصد تفرّب به افراد نیازمند می‌دهند.[1] و در اصطلاح فقهی مالی است که کسی آن را مجاناً بدون عوض دنیوی به ملکیّت دربیاورد.[2] آیات و روایات زیادی بر استحباب صدقه و تشویق بر آن از ائمه رسیده است.

«و ما تُنفقوا من خیر یوف الیکم»

«و آن چه از خوبیها انفاق می‌کنید، (پاداش آن) به طور کامل به شما داده می‌شود.»

از روایات چند نمونه در مورد اهمیّت صدقه ذکر می‌شود.

«قال ابی عبدالله (ع): لیس شی اثقل علی الشیطان من الصدقه علی المومن و هی تقع فی ید الرّب تعالی قبل ان تقع فی ید العبد.»

«امام صادق (ع) فرموده‌اند بر شیطان چیزی سنگین‌تر از صدقه بر مومن نمی‌باشد. و صدقه قبل از آن که بدست بنده بر سد بدست خدای متعال می‌رسد.»[3]

تبیین علمی:

صدقه عقد است. احتیاج به ایجاب و قبول دارد ایجاب از طرف متصدّق و قبول از طرف متصدق علیه و شرایط صحت آن قصد قربت می‌باشد. صدقه دهنده در دادن مال به دیگری قصد رضای خدا و ثواب اخروی را بکند و این قصد تقرّب شرط صحت صدقه می‌باشد و بدون آن صدقه صحیح نیست؛ هر چند شرایط دیگر ایجاب و قبول، مانند قبض حاصل شده باشد.[4] صدقه احتیاج به قبض دارد یعنی طرف باید آن را تحویل بگیرد و قبض هم باید به اذن مالک باشد اگر صدقه گیرنده مال را تحویل نگیرد مالکش نیست و صدقه هم واقع نشده است متصدق می‌تواند رجوع کند.[5] در صدقه وقتی قبض حاصل شد متصدّق نمی‌تواند رجوع کند. در عدم رجوع فرقی نمی‌کند که به خویشاوندانش صدقه داده باشد یا به اجنبی (بیگانه). دلیل عدم رجوع این است که صدقه جنبه عبادی دارد. و دارای ثواب اخروی می‌باشد. و ثواب اخروی عوض صدقه می‌شود. بدین جهت صدقه مثل هبه معوّضه می‌شود همان طور که در هبه معوضه رجوع جایز نیست در صدقه هم رجوع جایز نیست.[6]

احکام صدقه مستحبی

1- صدقه واجب (زکات مال. زکات فطره) غیر هاشمی بر هاشمی حرام است. امّا صدقه مستحبی غیر هاشمی بر هاشمی حرام نیست و در متصدّق – بلوغ – عقل - عدم حجر (سفاهت – بی پولی) شرط است. بنابراین اگر بچّه ده ساله صدقه بدهد صحیح نیست و در متصدق علیه: کسی که صدقه را قبول می‌کند فقر، ایمان، اسلام شرط نیست صدقه بر آدم غنی، کافر ذمی، مخالف حق (سنّی) صحیح است اگر چه بیگانه باشد ولی بر ناصبی و کافر حربی اگر چه خویشاوند هم باشند دادن صدقه جایز نیست.[7]

2. صدقه مستحبی را کسی پنهانی بدهد ثواب و فضیلت آن بیشتر است. ولی اگر پنهانی دادن باعث شود که مردم او را متهّم کنند به این که اهل بخشش و کرم نیست آشکارا دادن آن فضیلت دارد. و هم چنین آشکار دادن صدقه مستحب است اگر کسی از دادن صدقه قصدش این باشد که مردم از او یاد بگیرند و تشویق و ترغیب شوند بر کمک به فقراء و نیازمندان.[8]

مقاله

نویسنده محمدحسين بيگدلو

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

چگونه خود را از گمراهی نگه داریم؟

چگونه خود را از گمراهی نگه داریم؟

انسان به طور طبیعی گرایش به کمال و امور کمالی دارد و لذا عشق به زیبایی‌ها و بیزاری از کاستی‌ها و زشتی‌ها در وجود انسان نهادینه شده است.
علم آموزی و تأمین رزق و روزی (پرسش و پاسخ؟)

علم آموزی و تأمین رزق و روزی (پرسش و پاسخ؟)

پرسش: بر اساس آموزه‌های وحیانی چگونه علم آموزی موجبات از بین رفتن فقر و تنگدستی را فراهم آورده و مستوجب تضمین رزق و روزی انسان می‌گردد؟ لطفاً به نحو اجمال پاسخ دهید.
بخل و آثار زیانبار آن

بخل و آثار زیانبار آن

برخی از رفتارهای اجتماعی بیانگر بینش و نگرش افراد است.
انسان از خاک تا افلاک

انسان از خاک تا افلاک

انسان موجودی مرکب است ولی آنچه هویت انسانی را معنا می‌بخشد، بخش معنوی و روحانی اوست که جایگاه خلافت الهی را به همین سبب کسب کرده است؛ زیرا خداوند پس از آنکه در کالبد خاکی انسان روح خویش را دمید و همه صفات خویش را در انسان با تعلیم اسمایی به ودیعت گذاشت، آنگاه بود که فرمان سجده را صادر کرد و از همه ما سوی الله خواست تا بر انسان سجده کنند.
بی احترامی به بهانه رفاقت!

بی احترامی به بهانه رفاقت!

با توجه به اینکه انسان موجودی اجتماعی است و برای ارائه حیات خویش نیاز به ارتباطات در جامعه دارد.

پر بازدیدترین ها

الخیر فی ماوقع

الخیر فی ماوقع

برای خیلی‌ها این پرسش مطرح می‌شود که چرا ما هر گاه با مصیبت و گرفتاری مواجه می‌شویم، و نخستین تحلیل و توصیف ما از آن این است که در آن خیری بوده است؟
شخصیت روحی و اخلاقی پیامبر اسلام

شخصیت روحی و اخلاقی پیامبر اسلام

اسلام جدای از خصوصیات معنوی و نورانیت و اتصال به غیب و آن مراتب و درجاتی که امثال بنده از فهمیدن آنها هم حتی قاصر هستیم، از لحاظ شخصیت انسانی و بشری، یک انسان فوق‌‌العاده، طراز اول و بی‌نظیر است.
عالم مرگ از نگاه قرآن

عالم مرگ از نگاه قرآن

مرگ حالتی در موجودات است که از مقامی به مقام دیگر در می‌آیند.
پرهیز از قضاوت های عجولانه

پرهیز از قضاوت های عجولانه

آنچه ذیلا بیان می‌شود بخشی از مواعظ و نصایح امام صادق(ع) به عبدالله بن جندب است که اختصاص به مواعظ اخلاقی حضرت عیسی(ع) دارد
Powered by TayaCMS