25 اردیبهشت 1396, 5:14
قرآن کريم به مسئله مديريت بحران در زندگي بارها اشاره کرده است. بنابراين، اختصاصي به يک حوزه از حوزه ها ندارد، چنان که مطالب آن نيز به بعدي از ابعاد نپرداخته است. نويسنده در مطلب حاضر گوشه اي از مسائل و مطالب مطرح در قرآن در حوزه مديريت بحران را تبيين و به برخي از مصاديق آن اشاره کرده است.
بحران (Crisis) حادثه اي است که به طور طبيعي هم چون سيل و زلزله يا توسط بشر مانند جنگ به طور ناگهاني يا به طرز فزاينده اي به وجود مي آيد و سختي و مشقتي بر انسان يا جامعه تحميل مي کند که بايد براي برطرف کردن آن اقدامات اساسي و فوقالعادهای انجام گيرد.
بحران داراي اقسامي است که شامل بلا (Disaster) و فاجعه (Catastrophe) مي شود. پس بحران عبارت است از يک وضعيت غيرمتعادل و ناپايدار که بر اثر وقوع حادثه غيرمترقبه سيل و زلزله و جنگ و آتش سوزي و... در جامعه يا سيستم ايجاد شده است. بحران میتواند به وضعيت بهتر يا بدتر منجر شود.
مديريت بحران Managemens) Crisis) در برگيرنده يک سري عمليات و اقدامات پيوسته و پوياست که شامل برنامه ريزی، سازماندهی، تشکيلات و رهبري و مهار و کنترل بحران است.
اهداف مديريت بحران شامل کاهش توان خطر، اعمال کمک هاي فوري و در خور به هنگام ضرورت، دستيابي سريع و عملي به جبران وضع موجود و بازگشت به وضعيت مطلوب و طبيعي است. چرخه مديريت بحران نيز شامل سه مرحله اساسي: آمادگی، پاسخگويی و بهبود و بازسازی است.
مديريت جامع بحران يک اصطلاح جديد است، ولي سابقه اي به اندازه حضور بشر در زمين و دنيا دارد؛ زيرا بشر از همان آغاز با خطر و بحران مواجه بوده است. مديريت جامع بحران، فرآيند عملکرد، برنامه ريزي و اقدامات اجرايي است که توسط دستگاه دولتي، غيردولتي و عمومی پيرامون شناخت و کاهش سطح مخاطرات (مديريت ريسک) و مديريت عمليات مقابله و بازسازي و بازتواني منطقه آسيب ديده (مديريت بحران) صورت مي پذيرد. در اين فرآيند با مشاهده پيش نشانگرها و تجزيه و تحليل آنها و منابع اطلاعاتي در دسترس تلاش مي شود به صورت يکپارچه، جامع و هماهنگ با استفاده از ابزارهاي موجود از بحران ها پيشگيري نموده يا در صورت بروز آنها با آمادگي لازم در جهت کاهش خسارات جاني و مالي به مقابله سريع پرداخته تا شرايط به وضعيت عادي بازگردد.
بحران ها اختصاص به يک حوزه از حوزه هاي زندگي بشر ندارد، چنانکه آثار بحران نيز، هم در زندگي فردي و هم اجتماعي بشر خودنمايي مي کند و آثار بسياري در زندگي مادي و معنوي به دنبال دارد. بحران ها- چنانکه گذشت- مي تواند ناشي از بلاياي طبيعي چون سيل، زلزله، توفان، خشکسالي و مانند آن باشد يا آنکه به دست بشر پديد آيد؛ چنانکه بحران هاي اقتصادي، نظامي، سياسي و اجتماعي اين گونه است. بحران مي تواند فردي و يا جمعي؛ منطقه اي يا جهاني باشد.
آثار و پيامدهاي بحران مي تواند در همان لحظه خودش را نشان دهد يا در آينده بروز کند، چنانکه پيامدهاي رواني بحران بيشتر پس از مدت ها ظاهر مي شود.
مهم ترين مسائل و موضوعاتي که در بحران خودنمايي مي کند، شامل اموري چون نقش امنيت و برقراري آن در زمان بحران و پس از آن، برنامه ريزي در هنگام و پس از بحران، نقش ارتباطات زمان بحران، پشتيباني در هنگام و پس از وقوع بحران، پيش بيني و آماده سازي براي بحران، ارزيابي آثار و پيامدهاي بحران، راهکارهاي خروج از بحران، برنامه ريزي کاربردي براي مديريت بحران و همچنين ديگر عناوين و موضوعات و مسائلي از اين دست مي شود.
در آيات قرآن به انواعي از بحران ها چه بحران هاي ناشي از وقوع حادثه غيرمترقبه همانند خشکسالي، زلزله و نيز بحران هاي سياسي و نظامي و اقتصادي اشاره شده و نحوه مديريت آنها نيز بيان گرديده است.
در اينجا به برخي از گزارش هاي قرآني درباره بحران ها و مديريت آنها به عنوان چند مصداق اشاره مي شود:
البته در قرآن، مصاديق و موارد ديگري وجود دارد که به مسئله مديريت بحران پرداخته است. خداوند برای پيشگيری از بحران ها که در دو قالب بلای کيفری و ابتلای امتحانی تحقق مي يابد، از مؤمنان می خواهد که نماز آيات بخوانند و خدا را ياد کنند و يا استغفار کرده و تقوا پيشه کنند و حقوق مالی خود را ادا کنند تا گرفتار بلايای به ظاهر طبيعی چون خشکسالی و زلزله و سيل و آتش سوزی و مانند آن و يا ابتلائاتی چون کمبودها، جنگ ها، نقص در اموال و جان ها، فقدان امنيت غذايی و امنيت روحی و روانی و مانند آن نشوند. (اعراف، آيه 96؛ نحل، آيه 112؛ آل عمران، آيه 14 و آيات بسيار ديگر) اينها تنها گوشه ای از حقايق درباره مديريت بحران ها و رهايی و پيشگيری از آنهاست که در اينجا مطرح شد.
روزنامه كيهان، شماره 21548 به تاريخ 10/11/95، صفحه 8 (معارف)
کتابخانه هادی
پژوهه تبلیغ
ارتباطات دینی
اطلاع رسانی
فرهیختگان