دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

چهار اصل برتر در زندگی

از نظر قرآن مهم ترين اصولي که انسان در فلسفه و سبک زندگي خود در دنيا بايد به آن توجه داشته و اهتمام ورزد، چهارچيز است که عبارتند از :
چهار اصل برتر در زندگی
چهار اصل برتر در زندگی

از نظر قرآن مهم ترين اصولي که انسان در فلسفه و سبک زندگي خود در دنيا بايد به آن توجه داشته و اهتمام ورزد، چهارچيز است که عبارتند از :

  1. پذيرش روز جزا و معاد: پذيرش معاد مهم ترين اصل در اصول اسلام و بنيادي ترين و تأثيرگذارترين آنها است؛ زيرا کسي که روز جزا را باور داشته باشد، همه اصول ديگر توحيدي را نيز پذيرفته است؛ چون پذيرش و ايمان به روز جزا و معاد يعني ايمان به خدا، توحيد، ربوبيت و پروردگاري خدا، عالم غيب، فرشتگان، عدالت خدا، ايمان به رسالت و نبوت پيامبران، ايمان به امامت و رهبري از سوي خدا و مانند آنها؛ به قول معروف چون که صد آمد نود هم پيش ما است. از اين رو پذيرش روز جزا به عنوان فلسفه زندگي، تعيين کننده ترين اصل در سلوک آدمي و سبک زندگي اوست. کسي که به روز جزا باور دارد بر آن است تا کاري کند که درآن روز بتواند پاسخگوي اعمالش باشد و کاري نکند که خشم خداوند را موجب شود؛
  2. نماز: آنچه بيان شد در حوزه نظري و جزم انديشه اي و فلسفه زندگي است که بر اساس هستي شناسي توحيدي و معادباور شکل گرفته است؛ اما در حوزه عمل و عزم عملي و ارادي و سلوک رفتاري مهم ترين کار از نظر قرآن که ستون اسلام است، همان نمازگزاري است که کامل ترين شکل پرستش و نيايش و سپاس و ستايش از خداوند است. از همين رو برترين عبادت و فاصل ميان کفر و ايمان و برترين عامل تقرب به خدا دانسته شده است؛ زيرا با اين کار عبادي که ارتباط کامل با خدا است انسان صفات خداوندي را در خود با تقواي الهي تحقق می‌بخشد؛
  3. انفاق و صدقه: برترين عمل اجرايي و کار نيک در ارتباط با ديگران، پس از نماز، انفاق و صدقات مالي است. کسي که انفاق مي کند به حوزه عمل اجتماعي توجه دارد و برايش ديگران مهم هستند. از همين رو در آيات قرآن پس از عمل عبادي محض نماز بر انفاق به عنوان برترين سلوک و رفتار آدمي تأکيد شده است.(بقره، آيه 3)
  4. پايبندي به حدود و قوانين: چهارمين اصل برتر که در قرآن به آن توجه داده شده، قانونمداري است. اينکه حدود و قوانين الهي را شناخته و آن را مراعات کنند؛ زيرا کسي که باوري به روز جزا نداشته باشد، در هر کار خوب و بد وارد مي شود و هيچ خط قرمزي را نمي شناسد و حدود را مي شکافد و مي درد و به تعبير قرآن اهل فجور مي شود؛ چنانکه اهل شبهه سازي و شبهه‌افکني درباره قيامت دنبال اين کار هستند.(قيامت، آيات 1 تا 5)

خداوند در آيات قرآن به اين اصول چهارگانه توجه مي دهد و از زبان دوزخيان نقل مي کند که اگر به اين چهارگانه از نظر اعتقادي و سلوکي يعني فلسفه و سبک زندگي توجه داشتند، هرگز به دوزخ نمي رفتند. قرآن مي فرمايد: مَا سَلَکَکُمْ فِي سَقَرَ؛ قَالُوا لَمْ نَکُ مِنَ الْمُصَلِّينَ؛ وَلَمْ نَکُ نُطْعِمُ الْمِسْکِينَ؛ وَکُنَّا نَخُوضُ مَعَ الْخَائِضِينَ؛ وَکُنَّا نُکَذِّبُ بِيَوْمِ الدِّينِ؛ (از دوزخيان مي پرسند) چه رفتاري شما را در آتش سقر دوزخ درآورد؟ گويند: از نمازگزاران نبوديم و بينوايان را غذا نمی‌داديم؛ و پيوسته با اهل باطل همنشين و همصدا بوديم؛ و روز جزا را دروغ مي شمرديم.(مدثر، آيات 42 تا 46) جالب اينکه مسلمانان معتقد به روز جزا و اهل نماز که حدود الهي را مراعات می‌کنند، برترين عمل را انجام انفاق و صدقه دانسته و از خداوند تأخير کوتاهي در اجل مسمي براي انجام اين تنها عمل برتر را خواستار مي شوند: وَاَنْفِقُوا مِنْ مَا رَزَقْنَاکُمْ مِنْ قَبْلِ اَنْ يَاْتِيَ اَحَدَکُمُ الْمَوْتُ فَيَقُولَ رَبِّ لَوْلَا اَخَّرْتَنِي إِلَي اَجَلٍ قَرِيبٍ فَاَصَّدَّقَ وَاَکُنْ مِنَ الصَّالِحِينَ؛ و از آنچه روزي شما گردانيده ايم انفاق کنيد پيش از آنکه يکي از شما را مرگ فرا رسد و بگويد پروردگارا چرا تا مدتي بيشتر [اجل] مرا به تأخير نينداختي تا صدقه دهم و از نيکوکاران باشم. (منافقون، آيه 10) چون اين آيه خطاب به مؤمنان است که به آنان مي گويد انفاق کنيد همان طوري که نماز مي خوانيد تا هنگام احتضار و مرگ خواهان تأخير مرگ براي انجام صدقه و انفاق نشويد.

 

روزنامه كيهان، شماره 21808 به تاريخ 12/10/96، صفحه 6 (معارف)

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

جادو یا معجزه،نمایش امر مقدس | جستاری درباره فلسفه سینمای برسون

جادو یا معجزه،نمایش امر مقدس | جستاری درباره فلسفه سینمای برسون

در سینمای برسون نوعی واقع گرایی خشک و فضایی متافیزیکی غالب بر این فضای بی روح شده است.دربخش نخست این مبحث با نگاهی بنیادین به مسئله سینما می پردازیم و چگونگی استفاده از آن برای به تصویر کشیدن این نوع الهیات در فضای واقع گرا ومستند گونه را بازشناسیم…
قطاری پر از آدمهای شاد | جستاری درباره فلسفه سینمای وودی آلن

قطاری پر از آدمهای شاد | جستاری درباره فلسفه سینمای وودی آلن

وودی آلن یکی از مشهور‌ترین چهره‌های سینمای کمدی عصر ماست. در فیلم‌های وودی آلن راجع به مسائل مهمی مانند خدا، مرگ، عشق و فلسفه بحث می‌شود و دیدگاه فلسفی در فیلم‌هایش موج می‌زند…
مصاحبه با حسین گیتی | درباره جشنواره فيلم فجر

مصاحبه با حسین گیتی | درباره جشنواره فيلم فجر

سینمای ایران پس از انقلاب اسلامی سعی کرده تا بخش عظیمی از ایده هایش را از اسلام و به ویژه شیعه بگیرد یعنی تلاشش این بوده . امسال فیلم های جشنواره گرایش شدیدی به دین دارند و دین محور هستند و سینمایی هم شده اند...
بی توجه به نیاز مخاطب | مصاحبه با سید علی تدین صدوقی

بی توجه به نیاز مخاطب | مصاحبه با سید علی تدین صدوقی

در حاشیه برگزاری سی ویکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر گفتگویی داشتیم با سید علی تدین صدوقی، روزنامه نگار، نویسنده، کارگردان و منتقد سینما و تئاتر ایران وعضو انجمن جهانی منتقدان و نویسندگان…

پر بازدیدترین ها

چهارپایه هفت | نگاهی به ملاحظات نهادی در برنامه هفت

چهارپایه هفت | نگاهی به ملاحظات نهادی در برنامه هفت

وداع فریدون جیرانی با صندلی اجرای برنامه هفت موضوع به روزی نیست. این‌که دقیقا کدام مساله باعث شد که مجری اهل ملاحظه‌ای که حوصله بسیاری از اهالی سینما را به سر برده بود، بی‌ملاحظه از برنامه خودساخته‌اش خارج شود، به قدر کافی محل گفتگوی اهل رسانه بوده است…
قطاری پر از آدمهای شاد | جستاری درباره فلسفه سینمای وودی آلن

قطاری پر از آدمهای شاد | جستاری درباره فلسفه سینمای وودی آلن

وودی آلن یکی از مشهور‌ترین چهره‌های سینمای کمدی عصر ماست. در فیلم‌های وودی آلن راجع به مسائل مهمی مانند خدا، مرگ، عشق و فلسفه بحث می‌شود و دیدگاه فلسفی در فیلم‌هایش موج می‌زند…
بی توجه به نیاز مخاطب | مصاحبه با سید علی تدین صدوقی

بی توجه به نیاز مخاطب | مصاحبه با سید علی تدین صدوقی

در حاشیه برگزاری سی ویکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر گفتگویی داشتیم با سید علی تدین صدوقی، روزنامه نگار، نویسنده، کارگردان و منتقد سینما و تئاتر ایران وعضو انجمن جهانی منتقدان و نویسندگان…
Powered by TayaCMS