دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

اتمیسم و تفسیر منطقی ثبات و تحول

«اتمیسم» یا ذرّه گرایی از جمله جریان هایی فکری در حوزه فلسفه و تفکر بشری است که واضعان و پیروان این گرایش در تلاش بودند تا واقعیت هستی را به گونه ای تفسیر نمایند که ثبات و تغییرات موجودات مادی به گونه ای منطقی در آن توصیف شده و به روشنی ملحوظ داده شود.
اتمیسم و تفسیر منطقی ثبات و تحول
اتمیسم و تفسیر منطقی ثبات و تحول
نویسنده: نسترن میرزایی

«اتمیسم» یا ذرّه گرایی از جمله جریان هایی فکری در حوزه فلسفه و تفکر بشری است که واضعان و پیروان این گرایش در تلاش بودند تا واقعیت هستی را به گونه ای تفسیر نمایند که ثبات و تغییرات موجودات مادی به گونه ای منطقی در آن توصیف شده و به روشنی ملحوظ داده شود. اتمیست‌ها به وجود ذراتی تقسیم ناپذیر که از پیوند و اتصال آنها، اشیاء و مادیات به وجود آمده اند، اعتقاد داشتند. لوکیپوس بنیانگذار این جریان تفکری است.‌

دموکریتوس (‌Democritus‌) نیز از اتمیست‌های معروف و نامی می‌باشد که این مکتب را به انتظام و سامان رساند. وی همچنین به ارائه نظریه‌های معرفت شناسی و اخلاقی مبتنی بر رهیافت‌های اتمیستی مبادرت ورزیده است.

دموکریتوس در سال 347 قبل از میلاد در منطقه کوچکی در کرانه شمالی دریای اژه یعنی شهر «آبدرا» به دنیا آمد. وی در دوران زندگی خویش سفرهای مکرری به مصر و خاور دور داشته و از اندیشه‌های مرسوم در این ملل به تجربه آموزی و غنای افکار خویش اقتباس نموده است. ‌

دموکریتوس در زمینه‌های مختلفی چون ادبیات، قواعد اندیشیدن، شعر، زندگی پس از مرگ و ریاضیات آثاری را از خود به یادگار نهاده است. به وضوح می‌توان گفت وی حدود 200 تا 300 قطعه مستقل در این زمینه‌ها به رشته تحریر در آورده است. وی بر این اعتقاد بود که جهان هستی از دو بخش ماده و خلایا فضا تشکیل شده است. خودِ این ماده نیز از اجزای بی شمار و نامحدودی شکل یافته اند که این اجزا به صورتی نامرئی بوده و دارای بُعد و اندازه نیز می‌باشند. وی نام این واحدهای نامحدود و بسیار ریز را اتم می‌نامد.

اتم در زبان یونانی به معنای بخش ناپذیر می‌باشد. در زعم دموکریتوس اجزای ماده یا اتم ها، تجزیه ناپذیر و تغییر ناپذیر و لذا ازلی می‌باشند. از منظر وی اتم‌ها فقط از دو ویژگی اندازه و شکل برخوردار بوده و کیفیاتی چون رنگ و بو از ویژگی‌های متفرعن و فرعی آنها محسوب می‌گردد. وی تنها اشیای واقعی جهان را اتم‌ها و فضای موجود در خلال آنها تلقی می‌نماید.

دموکریتوس همچنین به حرکت اتم‌ها قائل بود. وی حرکت اتم‌ها را در بستر خلا(فضا) تلقی می‌نمود که از یک حرکت تصادفی، متقابل و دائمی برخوردار بودند. در زعم وی تمام قلمرو جهان هستی بر اساس حرکات اتم‌ها صورت می‌پذیرد. به عبارتی دیگر وی این گونه می‌پنداشت که اتم‌ها در خلابه انحای مختلف به هم پیوند می‌خورند. ‌وی احساسات انسان را نتیجه فعالیت اتم‌ها در ارگان‌های انسان قلمداد می‌نماید. این نظریه شبیه نظریه «ذهینت کیفیات حسی» است که توسط حس گرایان در دوران معاصر وضع گردید. وی همچنین بر این پندار بود که دنیا فاقد یکپارچگی و غایت می‌باشد. وی جهان هستی را متشکل از موجودات مجزا و منفک و مستقل قلمداد می‌نماید. ‌دموکریتوس همچنین بر این انگاره بود که غایت زندگی شخصی و اخلاقی انسان نیل به آرامش و سعادت درونی است. وی وظیفه اجتماعی انسان‌ها را ایجاد همکاری دوستانه با اشخاص دیگر عنوان می‌نماید. وی قوانین را فاقد مبدا الهی می‌پندارد. به زعم وی پاداش و مجازات اخروی مفهومی واقعی و حقیقی نبوده و از این رو وی انسان هایی را که به دلیل ترس از جهان آخرت به اتخاذ راهکارهایی هر چند اخلاقی مبادرت می‌ورزند، مورد سرزنش و عتاب خویش قرار می‌دهد. ‌دموکریتوس ماهیت انسان را به صورت موجودی که زندگی جاودانه ای ندارد و با مرگ حیاتش خاتمه می‌یابد ترسیم می‌نمود. باید اذعان داشت که تحلیل بدبینانه دموکریتوس از انسان و زندگی او بر ساده انگاری معرفت شناسی و نظریه اخلاقی وی صحه می‌گذارد.‌

مقاله

نویسنده نسترن میرزایی

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

مطلب مکمل

کتاب نقد فمینیسم از منظر نویسندگان غرب

کتاب نقد فمینیسم از منظر نویسندگان غرب

کتاب «نقد فمینیسم از منظر نویسندگان غرب» مجموعه مقالاتی است که در فضای جامعه غرب در انتقاد از ابعاد نظری و عملی فمینیسم نگاشته شده است.

جدیدترین ها در این موضوع

نگاهی به عقاید نخستین فیلسوفان تاریخ

نگاهی به عقاید نخستین فیلسوفان تاریخ

نخستین فیلسوفان در قرن ششم ق.م و در میان کوچ نشین‌های آسیای صغیر و جنوب ایتالیا متولد شدند.
افلاطون در معارف اسلامی

افلاطون در معارف اسلامی

افلاطون در سال 428 پیش از میلاد در آئگنیای آتن به دنیا آمد و در سال 347 دیده از جهان گشود. نام اصلی وی آریستوکلس می‌باشد.
روسو؛ از در به دری تا شهرت

روسو؛ از در به دری تا شهرت

ژان ژاک روسو فیلسوف، اندیشمند و نویسنده معروف قرن هجدهم فرانسوی می‌باشد.
عدم توجه به خیر دیگران؟!‌

عدم توجه به خیر دیگران؟!‌

در مقالات پیشین به برخی از اشکالات مکتب لذت گرایی اپیکوری اشاره نمودیم.
واقع گرایی اخلاقی

واقع گرایی اخلاقی

واژه رئالیسم که در زبان فارسی اغلب به واقع‌گرایی ترجمه می‌شود یکی از مهم‌ترین و بحث‌انگیزترین اصطلاحات فلسفه است.

پر بازدیدترین ها

زندگینامه افلاطون

زندگینامه افلاطون

افلاطون احتمالا 427 سال پیش از میلاد مسیح در آتن بدنیا آمد. تولد او مصادف با دورانی بود که یونان باستان به اوج عظمت خود رسیده و شاید اندکی هم از قله عظمت گذشته در نشیب انحطاط افتاده بود.
نگاهی به جهان بینی و فلسفه اخلاقی اسپینوزا‌

نگاهی به جهان بینی و فلسفه اخلاقی اسپینوزا‌

زندگینامه: باروخ اسپینوزا در سال 1632 از خانواده‌ای پرتغالی الاصل در آمستردام دیده به جهان گشود و در محیطی یهودی پرورش یافت.
زندگی نامه فریدریش نیچه

زندگی نامه فریدریش نیچه

پدر او کشیش بود، اجداد پدری و مادری او نیز تا چند پشت کشیش بودند، خود او نیز تا پایان عمر واعظ و مبلغ ماند. برای آن به مسیحیت حمله می‌کرد که ریشه اخلاق و رفتار او در مسیحیت بود.
اولین موج نسبی گرایی در تاریخ فلسفه

اولین موج نسبی گرایی در تاریخ فلسفه

اشاره: در اوج تمدن یونان باستان یعنی حدود 500 سال قبل از میلاد گروهی متفکر پا به عرصه فلسفه نهادند که انسان و کامیابی اجتماعی او را محور تحقیقات خویش قرار دادند.
نگاهی به جغرافیای معرفت شناسی غرب

نگاهی به جغرافیای معرفت شناسی غرب

معرفت‌شناسی در غرب، اطلاق‌ها و کاربردهای گوناگونی یافته است؛ به گونه‌ای که گاه موجب ابهام می‌شود و فهم دقیق یک نظریه، یافتن مخاطب و تفاوت‌ آن با دیگر دیدگاه‌ها، بسیار دشوار می‌گردد.
Powered by TayaCMS