دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

واكنشهای سه گانه در برابر بديهای ديگران

No image
واكنشهای سه گانه در برابر بديهای ديگران

انسان هر از گاهی با بدی ديگران مواجه می شود. گاهی شخصی به او تندی و عتاب می‌کند و گاهی ديگر، رهگذری تنه ای به او می زند و گاهی سخن و رفتار تندی عليه خود مشاهده می کند. انسان وقتی با اين امور مواجه می شود، می تواند سه نوع واکنش داشته باشد:

1- آن را عمل بد شخص بداند و بخواهد واکنشی در قالب مقابله به مثل يا احسان و عفو يا اکرام انجام دهد؛

2- آن را بلايی و امتحانی بداند که در قالب سنت های الهی، هر انسانی با آن مواجه می‌شود و به طور طبيعی بايد به حکمت و فلسفه بلايا و ابتلائات توجه يابد؛

3- آن را عذاب و کيفری بداند که خداوند به عنوان مجازات و تنبيه و بيداری او، فرستاده تا از راه باطل و نادرست بازگردد و توبه کند و پشيمان شود و در مسير درست قرار گيرد؛

در اين سه نوع برخورد که هر کسی ممکن است انجام دهد، می توان دريافت شخص در کجای معرفت نشسته است. کسی که بخواهد واکنش نخست را داشته باشد، نشان می‌دهد که اهل توحيد فعلی نيست، بلکه هر عملی را به فاعل مستقيم آن نسبت می‌دهد. اين گونه است که يا مقابله به مثل می کند يا عفو کرده و با «قالوا سلاما» می گذرد يا آنکه فراتر از آن، با خوشرويی با شخص برخورد می کند و در مقام اکرام به او کمک هايی نيز می‌کند تا مسير کمالی اش را بيابد.

واکنش دوم و سوم نشان می دهد که شخص اهل توحيد فعل است و از باب «ما رميت اذ رميت» مسائل را تحليل کرده و واکنش نشان می دهد. او بر اين باور است: اين همه آوازه ها از شه بود/ گر چه از حلقوم عبدالله بود. لذا بر اين باور است که اين رفتار ديگری از مصاديق ابتلائات و امتحانات يا مجازات است. پس بر آن می شود تا از فرصت آزمون الهی بهره مند شود و بر ظرفيت های خويش بيفزايد و يا بر اين باور است که اين امر، مجازات و کيفر اعمال اوست. از اين رو بايد استغفار و توبه کرد تا تحت غفران الهی قرار گرفته و در مسير درست کمالی قرار گيرد. او بر اين باور است که اين شخص بدزبان و بدکار نسبت به او را، همان کسی مأمور کرده که «الَّذِي اَنطَقَ کُلَّ شَيْ ءٍ؛ هر چيزي را به نطق در می آورد»(فصلت /21). از آنجا که خداوند حکيم، بی حکمت در خلق کاری نمی کند، پس اين نطق يا به هدف ابتلاء (امتحان) است يا مجازات. بنابراين دو نوع واکنش اخير از آن اهل معرفتی است که در مقام قرب نوافل يا قرب فرايض نشسته و به درجات بالای معرفت دست يافته اند.

روزنامه كيهان، شماره 21548 به تاريخ 10/11/95، صفحه 8 (معارف)

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزش‌های اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شده‌اند با تلاش‌های خود سعی بر بی‌ارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مساله‌ی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
دختر در آینه تعامل با پدر

دختر در آینه تعامل با پدر

یهود از پیامبری حضرت موسی علیه‌السلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیه‌السلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.

پر بازدیدترین ها

Powered by TayaCMS