دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

نقدی بر مقاله‌ «نکاتی پیرامون مزد نطلبیدن پیامبر اسلام» (1) «چگونگی اثبات صدق انبیاء»

آنچه می‌آید نقدی است بر مقاله «نکاتی پیرامون مزد نطلبیدن پیامبر اسلام».
نقدی بر مقاله‌ «نکاتی پیرامون مزد نطلبیدن پیامبر اسلام» ʁ) «چگونگی اثبات صدق انبیاء»
نقدی بر مقاله‌ «نکاتی پیرامون مزد نطلبیدن پیامبر اسلام» (1) «چگونگی اثبات صدق انبیاء»
نویسنده: مجتبی صداقت

چکیده

آنچه می‌آید نقدی است بر مقاله «نکاتی پیرامون مزد نطلبیدن پیامبر اسلام». نویسنده مقاله مدعی است قرآن می‌خواهد مزد نطلبیدن پیامبر اسلام را قرینه‌ای بر راستگویی‌اش در ادعای پیامبری بگیرد؛ وی این مسأله را مورد اشکال قرار می‌دهد.

در نوشتاری که پیش رو دارید به این سؤال اساسی پاسخ خواهیم داد که برای پی بردن به صدق یک مدعی نبوت چه باید کرد؟ این مقاله، با رویکرد عقلی، راه‌های به‌دست آوردن صدق مدعیان نبوت را بیان می‌کند.

مقدمه

پیامبران الهی، از بدو برنامه تبلیغی خود با مخالفت‌ها، تهمت‌ها و تهدیدهایی از جانب مخالفان، روبرو بوده‌اند که دامنه آن نبوت پیامبر اسلام(ص) را نیز در بر گرفت. هم اینک نیز با گسترش اسلام، بدخواهان با القای شبهات و تهمت‌ها در صدد مخدوش کردن چهره اسلام و مسلمانان و در رأس آن، پیامبر بزرگوارش می‌باشند. از جمله تلاش‌های انجام پذیرفته در این راستا‌ می‌توان به نوشتاری با عنوان «نکاتی پیرامون مزد نطلبیدن پیامبر اسلام» اشاره نمود. محور اصلی این مقاله، خدشه در آیاتی از قرآن است که مزد نطلبیدن پیامبر اسلام را مورد تأکید قرار داده‌اند. نویسنده سعی دارد این ادعا را با طرح احتمالاتی چند، در ذهن مخاطب خود تقویت نماید.   

در نوشتار پیش‌رو به این سؤال اساسی پاسخ خواهیم داد که برای پی بردن به صدق یک مدعی نبوت چه باید کرد؟ پاسخ به این مسأله، جنبه مقدماتی برای بحث‌های بعدی دارد و در بخش‌های بعد به بررسی احتمالات مزبور می‌پردازیم.

ضرورت ارسال رسولان

قبل از این که به بررسی ملازمه میان «صدق ادعای نبوت» و «مزد نطلبیدن» پرداخته شود باید دانست جایگاه نبوت در هندسه جهان هستی چیست؟

از مطالبی که عقل انسان، آن را ضروری می‌داند ارسال رسول از جانب خالق جهان است. عقل، پس از آنکه با دلایل و براهین اطمینان‌بخش به وجود خدا معتقد شد با این سؤالات روبرو می‌شود که هدف از آفرینش چیست؟ آیا انسان بیهوده خلق شده است یا برنامه‌ای سعادت‌بخش در پس این حیات و ممات است؟ اگر برنامه‌ای هست محتوایش چیست؟ چگونه به‌دستش آوریم؟ و سؤالاتی از این باب.

تحلیل و بررسی دقیق این پرسش‌ها همگام با مشاهده مدعیان فراوانی که خود را فرستاده خدا معرفی کرده‌اند متفکران را به وجود برنامه‌ای الهی و رسولانی بر حق، رهنمون شده است. برنامه‌ای که انسان با توجه به محدودیت‌های وجودیش، خود از تدوین آن ناتوان است و رسولانی که ابلاغ این برنامه در رأس وظایف ایشان قرار گرفته است. رسولانی که معصوم از هر گناه و فریبکاری و اشتباه هستند و در قله کمال بشری ایستاده‌اند و کاروان بشری را نیز به سوی این مقصد سعادت، رهنمون می‌شوند.[1]

راه‌های کشف صدق مدعیان نبوت

از آنجا که تاریخ، وجود مدعیان دروغین نبوت را بسیار در خود دیده است نمی‌توان به صرف ادعای شخصی که خود را فرستاده خدا معرفی نموده وی را رسول الهی دانست. از این رو، به منظور شناخت یک پیامبر الهی، نشانه‌هایی لازم است؛ همچون:

الف) معجزه: کاری خارق العاده که از جانب خداوند به یک نبیّ برای صدق ادعای نبوت خود داده می‌شود و قابل تعلیم و تعلم نمی‌باشد و همراه تحدّی و مبارز طلبی است تا نشان دهد غیر از او، کسی قدرت آوردن مثل آن کار را ندارد و او نیز از منشأی الهی گرفته است.[2]

ب) گواهی و شهادت مجموعه‌ای از قرائن و شواهد: ممکن است یک قرینه به تنهایی بر صدق مدعی نبوت دلالت نکند؛ ولی با بررسی مجموعه‌ای از قرائن می‌توان اطمینان به ارتباط یا عدم ارتباط مدعی نبوت با خداوند پیدا نمود. قرائن زیادی برای صدق یک مدعی نبوت وجود دارد؛ به عنوان نمونه: خصوصیات اخلاقی، روانی و سوابق او قبل از دعوت، افرادی که از او پیروی می‌کنند یا با او مخالفت نموده‌اند، ابزارهایی که یک مدعی نبوت در رساندن مدعیات خود استفاده می‌کند و محتویات دعوت و اصولی که مردم را به سوی آن می‌خواند و چگونگی انطباق آن با موازین عقلی و منطقی.[3]

نبوت پیامبر اسلام، حضرت محمد(ص) از هر دو راه مذکور قابل اثبات است.[4] «قرآن» در رأس معجزات ایشان، معجزه‌ای همیشگی و گویا می‌باشد و علاوه بر این، قرائن زیادی بر صدق ایشان گواه است و همین قراین موجب شد افرادی به حضرت محمد(ص) ایمان آورند؛ به عنوان مثال، در صدر اسلام یکی از مسئولان حکومت روم با اطلاع یافتن از ویژگی‌های پیامبر و  یارانش توسط ابوسفیان ـ که در آن زمان دشمن پیامبر بود ـ ایمان آورد.[5] «مزد نطلبیدن» نبی مکرم اسلام، یک قرینه صدق بر ادعای نبوتشان است؛ اما نه به این معنا که به تنهایی و فارغ از دیگر ادله و قراین، اثبات‌کننده ادعای پیامبر است. اثبات نبوت پیامبر اسلام در گرو پذیرفتن این قرینه با قطع نظر از قراین دیگر نیست؛ با این حال، یکی از بهترین قرائن بر نبوت پیامبر خاتم، «مزد نطلبیدن ایشان» است و خواهیم گفت که هیچ کدام از ایرادات نویسنده بر این مسأله، وارد نیست.

بی‌مزد بودن ادای رسالت، از خصائص اساسی در برنامه‌های همه پیامبران الهی است؛ چون رسالت، سِمتی الهی است که بدون خلوص نیت ممکن نیست. از این‌رو مزد نخواستن، به عنوان سیره همه انبیاء در قرآن کریم آمده است.[6] به عنوان مثال، در آیه 21 سوره «یس» در جریان فرستادگان حضرت عیسی نزد قومی چنین آمده است که شخص مؤمنی[7] در دفاع از این فرستادگان خطاب به قوم خود گفت: «اتَّبِعُوا مَنْ لا یَسْئَلُکُمْ أَجْراً وَ هُمْ مُهْتَدُون‌» یعنی فرستادگان حضرت عیسی شایسته اطاعت‌اند؛ وی تنها بر قرینه مزد نطلبیدن، تأکید ندارد؛ بلکه علاوه بر عدم مزدخواهی (لا یَسْئَلُکُمْ أَجْراً) بر عنصر هدایت‌ (هُمْ مُهْتَدُون) نیز تأکید شده است. این آیه می‌رساند فرستادگان عیسی هم مطالب خوبی ارائه می‌نمایند و هم بی‌غرض‌اند و طمعی ندارند و چون شما را به خدا، دعوت می‌کنند سخنشان، حق است، و چون مقامی نمی‌طلبند و از شما مزدی نمی‌خواهند پس اخلاص دارند و اگر دعوت، حق و داعی، مخلص بود شایسته تبعیت و اطاعت است.[8] این آیه می‌رساند که عدم تسلیم در برابر دعوت کسى یا به خاطر این است که دعوتش حق نیست و به بیراهه و گمراهى مى‌کشاند و یا این که حق است اما مطرح کنندگان، در سایه این دعوت به دنبال منافع خاصى هستند که این خود، مایه بدبینى به چنین دعوتى است؛ اما هنگامى که نه آن باشد و نه این، دیگر چه جاى تامل و تردید؟[9]

نتیجه‌گیری

از آنچه گذشت با راه‌های کشف صدق مدعیان نبوت آشنا شدیم و گفتیم نکته مهم درباره قرینه‌های صدق یک مدعی نبوت این می‌باشد که ممکن است یک قرینه به تنهایی دلالت بر صدق مدعی نبوت نکند؛ ولی مجموعه‌ای از قرائن می‌تواند صدق یک مدعی را ثابت کند.

    فهرست منابع
  • قرآن
  • 1)      جوادی آملی، عبدالله؛ سیره رسول اکرم در قرآن، نشر اسراء، قم، چهارم، 1385ش.
  • 2)  حلی، حسن بن یوسف بن مطهر؛ کشف المراد فی شرح تجرید الاعتقاد، مقدمه و تعلیق: جعفر سبحانی، [بی‌نا، بی‌جا، بی‌تا].
  • 3)  سبحانی، جعفر؛ الالهیات علی هدی الکتاب و السنة و العقل، مؤسسة الامام الصادق، قم، چهارم، 1417ق.
  • 4)  محمدی ری‌شهری، محمد؛ فلسفه وحی و نبوت، دفتر انتشارات اسلامی، قم، [بی تا].
  • 5)      مکارم شیرازى، ناصر؛ قرآن و آخرین پیامبر؛ دار الکتب الاسلامیه، تهران، ‌۱۳۴۹ش.
  • 6)  نصری، عبدالله؛ مبانی رسالت انبیاء در قرآن؛ انتشارات سروش، تهران، اول، 1376ش.
  • 7)  مکارم شیرازى، ناصر [و همکاران]؛ تفسیر نمونه، دار الکتب الإسلامیة، تهران، اول، 1374ش.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

مطلب مکمل

نقدی بر مقاله‌ «نکاتی پیرامون مزد نطلبیدن پیامبر اسلام» ʂ) «پیامبر اسلام حاکمی ساده زیست»

نقدی بر مقاله‌ «نکاتی پیرامون مزد نطلبیدن پیامبر اسلام» (2) «پیامبر اسلام حاکمی ساده زیست»

در مقاله مورد نقد این احتمال داده شده است که شاید پیامبر اسلام بدون اینکه رسما طلب مزد نماید،  با ادعای نبوت و به صورت غیر مستقیم در طلب قدرت، ثروت، وجاهت اجتماعی و زنان و کنیزان متعدد بوده است
نقدی بر مقاله‌ «نکاتی پیرامون مزد نطلبیدن پیامبر اسلام» ʃ) «محمد پیامبری مصلح و الگویی شایسته»

نقدی بر مقاله‌ «نکاتی پیرامون مزد نطلبیدن پیامبر اسلام» (3) «محمد پیامبری مصلح و الگویی شایسته»

یکی از احتمالاتی که نویسنده در مقاله مورد نقد طرح می‌کند این است که چه بسا مدعیان نبوت، انسان‌هایی وارسته و اخلاقی بوده‌اند که بدون هیچ چشم‌داشتی قصد اصلاح جامعه را داشته‌اند و برای رسیدن به اهداف انسانی و اصلاح‌گرایانه خود، چاره‌ای جز ادعای پیامبری نداشتند.
نقد مقاله «نکاتی پیرامون مزد نطلبیدن پیامبر اسلام» ʄ) «عقل و دین»

نقد مقاله «نکاتی پیرامون مزد نطلبیدن پیامبر اسلام» (4) «عقل و دین»

نویسنده با ارائه وجهی در تفسیر آیات مزد نطلبیدن پیامبر سعی دارد با طرح اینکه احتمال مزبور برخاسته از عقل خودبنیاد است و دین اسلام با لوازم منطقی احکام این عقل در تعارض است، تفسیر مزبور را نیز به چالش کشد.

جدیدترین ها در این موضوع

روش‌هاي نهادينه كردن معاد در تربیت دینی

روش‌هاي نهادينه كردن معاد در تربیت دینی

هدف پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت، در آموزه‌های دو دین بزرگ اسلام و مسیحیت است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع تطبیقی است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که...
روش‌های تربیتی و تبلیغی حضرت ابراهیم (ع) در قرآن

روش‌های تربیتی و تبلیغی حضرت ابراهیم (ع) در قرآن

برای ترویج یک پیام و رسالت، نیاز به راه‌های تبلیغی مؤثر و متناسب با مضمون آن پیام و برای ساختن افراد یک جامعه نیاز به روش‌های ناب و کارساز تربیتی.
تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم

تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم

تزکیه ‌‌و ‌‌تعلیم ‌‌از ‌‌مفاهیم ‌‌کلیدی ‌‌در ‌‌تعلیم‌ ‌تربیت ‌‌اسلامی ‌‌هستند ‌‌و ‌‌واژگان ‌‌اصیلی ‌‌چون ‌‌مربی ‌‌و ‌‌معلم ‌‌بر ‌‌پایه ‌‌این ‌‌دو ‌‌مفهوم ‌‌اساسی ‌‌معانی ‌‌خود ‌‌را ‌‌باز می‌یابند.‌‌ ‌‌هدف ‌‌از ‌‌پژوهش ‌‌حاضر، ‌‌روشن‌سازی ‌‌تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم، ‌‌بیان ‌‌برخی ‌‌ویژگی‌‌های ‌‌مربی ‌‌و ‌‌تفاوت‌‌های ‌‌آن ‌‌با ‌‌معلم ‌‌و ‌‌مشخص ‌‌کردن ‌‌انواع ‌‌ویژگی‌‌های ‌‌مربی ‌‌و ‌‌معلم ‌‌بر ‌‌اساس...
بیدارکردن متربی برای نماز از منظر فقه تربیتی

بیدارکردن متربی برای نماز از منظر فقه تربیتی

تربیت اسلامی ساحات مختلفی دارد که تربیت عبادی یکی از مهم‌ترین این ساحات است. یکی از مسائلی که کمابیش والدین و مربیان با آن در فرزند‌پروری مواجه هستند؛ حکمِ شرعیِ بیدار کردنِ فرزندان و متربیان برای نماز است.
بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت در آموزه‌های اسلام و مسیحیت

بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت در آموزه‌های اسلام و مسیحیت

هدف پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت، در آموزه‌های دو دین بزرگ اسلام و مسیحیت است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع تطبیقی است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که

پر بازدیدترین ها

بررسي تطبيقي موانع مؤثر بر ازدواج پايدار  از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرايي

بررسي تطبيقي موانع مؤثر بر ازدواج پايدار از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرايي

هدف از اين مقاله تحليلي در درجه نخست، تبيين فلسفه ازدواج، آسيب‌هاي حاصل از موانع ازدواج و تشكيل خانواده پايدار و در درجه دوم تحلیل این آسیب‌ها از ابعاد زيست‌شناختي، روان‌شناختي و جامعه‌شناختي است و درنهایت به ارائه راهکارهایی کاربردی برای رفع آنها از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرایان پرداخته است.
بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان است. روش پژوهش در محدوده روش‌های توصیفی - پیمایشی و نوع تحقیق، کاربردی است.
بررسی شیوه‌های کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان

بررسی شیوه‌های کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان

هدف این پژوهش، بررسی شیوه‌های مستقیم(کلامی) و غیرمستقیم (غیرکلامی) کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان است تا بتوان از این طریق آنان را در مقابل تهاجمات فرهنگی و اعتقادی مصون نگه داشت.
چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه)  و راه برون‏‌رفت از آن

چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه) و راه برون‏‌رفت از آن

این مقاله ضمن تبیین تربیت الگویی، چالش عمدۀ آن را در دور ماندن از فرهنگ تحقیق و تفکّر و در نهایت روی آوردن به مسئله مریدپروری جستجو کرده و راه برون‌رفت از این چالش را در ترویج الگوی تربیت عقلانی دانسته است.
اسوه‌های قرآنی و شیوه‌های تبلیغی آنان

اسوه‌های قرآنی و شیوه‌های تبلیغی آنان

پژوهش پیش‌رو، بیشتر حول محور شیوه ‏هاى تبلیغى اسوه‏‌هاى قرآنى است، در مطالعه سیره هر اسوه قرآنى به شیوه‏اى برجسته‌تر یا وجهى بارزتر برمى‏‌خوریم كه شایسته توجه و دوراندیشی بیشتری است؛
Powered by TayaCMS