دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

مودت و محبت حضرت فاطمه(س) ضامن رهایی از آتش جهنم

حضرت فاطمه زهرا(س) شخصیت جامع و کامل الهی بزرگ و بی نظیر در بین زنان جهان بوده و هست و خواهد بود.
مودت و محبت حضرت فاطمه(س) ضامن رهایی از آتش جهنم
مودت و محبت حضرت فاطمه(س) ضامن رهایی از آتش جهنم
نویسنده: محمدرضا جواهری

حضرت فاطمه زهرا(س) شخصیت جامع و کامل الهی بزرگ و بی نظیر در بین زنان جهان بوده و هست و خواهد بود. بنابراین تا روز قیامت همواره شایستگی دارد اسوه بماند و راهنمای زنان و مردان جهان قرار گیرد. از این رو باید جهانیان حضرت فاطمه(س) را بشناسند و او را دوست بدارند و از او پیروی کنند تا به کمال و رستگاری برسند.

ضرورت و وجوب محبت و مودت مردم نسبت به حضرت فاطمه در قرآن کریم یادآوری گردیده و اجر رسالت پیامبر خدا مودت به نزدیکان و اهل بیت پیامبر اعلام شده است (شوری، آیه23). بی‌تردید حضرت فاطمه در نزدیکان و اهل بیت پیامبر جای دارد و بنابراین مودت او بر همگان لازم است. «مودت»، محبت آگاهانه و از روی معرفت است. مشهورترین لقب دختر پیامبر خدا و همسر علی بن ابی طالب «فاطمه» است. این لقب نیز گویای لزوم محبت و عشق و دوستی جهانیان نسبت به فاطمه زهرا(س) می‌باشد. جابر بن عبدالله انصاری گفته است پیامبر خدا(ص) فرمود: انما سمیت ابنتی فاطمه لان الله فطمها و فطم محبیها عن النار (بحار الانوار، ج43، ص16). دخترم، فاطمه نامیده شده است زیرا خداوند او و دوستدارانش را از آتش بریده و جدا کرده است. آری حضرت فاطمه از آتش رهاست و سرآمد زنان اهل بهشت از ازل تا ابد خواهد بود. در این حدیث نبوی چیستی و چرایی نام فاطمه بیان شده است. دختر پیامبر فاطمه نام گرفت چون خداوند او و محبان فاطمه را از آتش نجات داده است. بنابراین لقب فاطمه منشا الهی دارد و خدای متعال فاطمه و عاشقانش را از آتش رهایی بخشیده است. همه موحدان تاریخ درصدد نجات از آتش جهنم و ورود به بهشت بوده‌اند. به حکم این حدیث، محبت فاطمه راه نجات از آتش جهنم است. همسر فاطمه زهرا امیرمومنان امام علی(ع) نیز درباره وجه تسمیه و علت نامگذاری دختر پیامبر به فاطمه فرموده‌اند: انما سمیت فاطمه لان الله فطم من احبها عن النار (بحارالانوار، ج43، ص13و ص15 ¤ علل الشرایع، ص179). «فاطمه» فاطمه نامیده شد چون خداوند هرکس را که او را دوست بدارد از آتش رهایی بخشیده است. براساس آیه مودت و منطق اهل بیت در فلسفه نامگذاری حضرت فاطمه، باید حضرت فاطمه را دوست داشت و بی شک این محبت عامل سعادت و نجات و رستگاری است. البته «محبت فاطمه» در اندیشه و رفتار کارگشاست.

باید با آگاهی و شناخت ابعاد شخصیت حضرت فاطمه، دوستی آن حضرت در دل انسان‌ها جای گیرد و آثار آن نیز در رفتار و عمل آنان مشاهده شود. شناخت فضایل و اخلاق و صفات حضرت فاطمه و تلاش همه جانبه برای فاطمی زیستن نیز بخشی از محبت و مودت به حضرت فاطمه است. محبت اعتقادی و پیروی عملی از حضرت فاطمه و عمل بر طبق سیره ایشان عامل رهایی از آتش جهنم است. باید فاطمه را شناخت و فاطمی زیست و از فاطمیون شد و در آخرت از جهنم رهایی یافت.

مقاله

نویسنده محمدرضا جواهری

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

شفاعت، بالاستقلال یا بالواسطه؟

شفاعت، بالاستقلال یا بالواسطه؟

شرایط استحقاق شفاعت، بازدارنده از ارتکاب گناه باید توجه داشته باشیم که شفاعت نیز یکی از رحمتهای الهی است که خداوند بدین وسیله می‌خواهد بندگان گنهکار خویش را حتّی در قیامت و در آخرین لحظات تعیین سرنوشت نیز مایوس و ناامید نسازد.
No image

قلب ایمان

دین باید وجه الهی داشته باشد و دارای جنبه‌ای باشد که از آن به جنبه «ید الحقی» تعبیر می‌کنند، یعنی آن طرفی که طرف خداست، اصلا بدون خداوند که دین معنایی نخواهد داشت.
حضرت مهدی (عج) در کلام اهل تسنن

حضرت مهدی (عج) در کلام اهل تسنن

نخستین وجه مشترک میان تشیع و تسنن در مسأله ظهور منجی است
دین شناسی و عقل وسطایی

دین شناسی و عقل وسطایی

به گواه تاریخ، دین شناسی و دین باوری از آغاز حیات تفکر بشری شکوفا بوده و بشر در چگونه زیستن خود در صدد کشف قوانین طبیعت و شناخت اسرار آفرینش و آفریدگار هستی برآمده است و محصول این کاوش را بعدها دین شناسی و طبیعت شناسی نامید.
شفاعت و شبهات وهابیت‌

شفاعت و شبهات وهابیت‌

از زمان پیغمبر اسلام صلی‌الله‌علیه‌و‌آله تا کنون، درخواست شفاعت از شافعان راستین، جزء سیره مسلمانان بوده است.

پر بازدیدترین ها

چرا اهل سنت، اهل بیت پیامبر(ص) را قبول ندارند

چرا اهل سنت، اهل بیت پیامبر(ص) را قبول ندارند

واقعیت آن گونه نیست که سؤال کننده تصور کرده است، بلکه اهل سنت اهل بیت پیامبرصلى الله علیه وآله وسلم را قبول دارند؛ یعنى علم، تقوا و کرامات ایشان را قبول دارند
پیوند "ایمان" و "عمل" از منظر آخرین پیامبر خدا

پیوند "ایمان" و "عمل" از منظر آخرین پیامبر خدا

عنصر "ایمان" در روان‌شناسی شخصیت انسان بر اساس آموزهای دینی از جایگاه عالی برخوردار است.
روش فهم دین

روش فهم دین

شبهه‌ی اول این است که گفته شده: روحانیون، علما و فقها در طول تاریخ اسلام تفسیرهای خاصی را از متون اسلامی ارائه داده و چنین وانمود کرده‌اند که فهمیدن قرآن و منابع دینی، اختصاص به آنها دارد در صورتی که خود قرآن اعلام می‌کند که بیانی برای همه‌ی مردم و نوری برای همه‌ی انسان‌ها است و همه می‌توانند از آن استفاده کنند. قرآن نفرموده: برای علما نازل شده است.
آشنایی با اهل بیت (ع)

آشنایی با اهل بیت (ع)

پیامبر اسلام، حضرت محمد(ص) و اهل بیت او، زیباترین واژه و برترین مخلوقات، نزد مسلمانان جهانند.
از دین گریزی تا دین ستیزی!

از دین گریزی تا دین ستیزی!

سکولاریسم‌ ‌که به مفهوم عرفی شدن و مستلزم جدا انگاری دین از سیاست و دنیاست از آنجا شروع شد که اندیشه وران غربی دریافتند که مسیحیت توانایی آن را ندارد در همه عرصه‌های زندگی انسان ایفای نقش نماید و بر این اساس، حوزه دین صرفاً باید محدود به زندگی فردی انسان و رابطه او با خدا باشد.
Powered by TayaCMS