29 دی 1395, 7:27
عواملي که موجب پيدايش فتنه مي شوند، کدام است؟
حضرت علي(ع) در خطبه ۵۰ نهج البلاغه مي فرمايد: همانا پيدايش فتنه ها هوي و هوسهایی است که پيروي مي شوند و بدعت هايي است که گذارده مي شوند. در چنين شرايطي با کتاب خدا مخالفت مي شود و مرداني مردان ديگري را پيروي مي کنند. اگر باطل با حق آميخته نمي شد حق جويان آن را مي شناختند و اگر حق به باطل پوشيده نمي گرديد دشمنان مجال طعنه زدن به آن را نمي داشتند. ليکن اندکي از حق و اندکي از باطل را مي گيرند و با هم مي آميزند و در اين هنگام شيطان فرصت مي يابد تا بر دوستانش مسلط گردد و کساني که لطف خداوند از پيش شامل حالشان شده است نجات مي يابند.
حضرت علي(ع) منشأ اصلي فتنه هاي اجتماعي را دو عامل مي داند:
1- انحراف در خواسته ها و گرايش هاي افراد و انحراف در باور هاي ديني و داوري هاي ارزشي آنان.
2- بدعت در دين؛ در يک جامعه ديني اموري که رنگ و لعاب ديني داشته باشد بيشتر مورد پذيرش مردم قرار مي گيرد در اين جوامع ديني برخي مي کوشند مسائلي را به نام دين مطرح کنند و بدعت هايي در دين ايجاد کنند که راهزن فکر و عمل انسان هاي ساده لوح و ساده انديش خواهند بود.
منشأ بسياري از فتنه هاي اجتماعي حب جاه و مقام و رياست طلبي و خود خواهي و خود بزرگ بيني است. خود خواهي موجب مي شود درمواردي که خواسته هاي انسان با موازين ديني و الهي سازگاري ندارد به توجيه رفتار يا تاويل هاي ناشايسته اي از معارف ديني دست بزند. هوي پرستي ابعاد و شاخه هاي فراواني دارد از جمله:
رياست طلبی نمونه هاي تاريخي اين تحليل را مي توان در تاسيس حزب پيمان شکنان توسط طلحه و زبير و عايشه و همچنين دشمني ها و کارشکني هاي معاويه عليه حکومت علوي مورد مطالعه قرار داد. (الامامه و السياسه، ج۱، ص۴۷) عامل اصلي ايجاد فتنه صفين نيز همين رياست طلبي، خود خواهي و هوي پرستي حاکمان شام بود. دنياطلبی يکي از مهم ترين علل پيدايش فتنه، دنيا طلبي است. به ويژه گرايش به ثروت و زر اندوزي موجب مي شود کساني که امکان دستيابي به اين اهداف را در نظام اسلامي براي خود نمي بينند به فتنه و آشوب بپردازند. برخي مورخان گفته اند علت خودداري زيد بن ثابت و کعب بن مالک از بيعت با امام علي(ع) دنيا زدگي و دنيا طلبي آنان بود. (تاريخ طبري، ج ۳، ص۴۵۲) کارنامه اقتصادي سران جمل نيز همين حقيقت را نشان مي دهد. بدعت گذاری در دين يکي ديگر از سرچشمه هاي پيدايش فتنه انحراف در احکام و مقررات اسلامي از طريق تحريف يا تغيير پاره اي از آنهاست. يا به تعبير ديگر نوگرايي بي مبنا در احکام ديني وبدعت گذاري در دين است. بدعت در حقيقت مکمل عامل اول، يعني هوي و هوس است. نتيجه اين بدعت ها آن شد که به فرموده امام باقر(ع) درباره انگيزه قاتلان امام حسين(ع) «کل يتقربون الي الله بدمه» يا عمر سعد خطاب به سپاهيان خود با شعار «يا خيل الله ارکبي و ابشري بالجنة» دستور حمله به سيد جوانان اهل بهشت و يارانش را صادر کند. (بحار الانوار، ج۴۴، ص۳۹۱) امام علي(ع) در خطبه ۱۷ نهج البلاغه عامل اصلي غرق شدن بسياري از افراد در درياي فتنه ها را چنگ زدن آنان به بدعت ها و رها کردن سنت ها معرفي کرده و مي فرمايد: «قد خاضو بحار الفتن و اخذو بالبدع دون السنن» (دشتي، ص۶۱) جمعي در درياي فتنه غرق شدند، به بدعت ها چنگ زدند و سنت ها را رها کردند. روزنامه كيهان، شماره 21158 به تاريخ 24/6/94، صفحه 8 (معارف)
نمونه هاي تاريخي اين تحليل را مي توان در تاسيس حزب پيمان شکنان توسط طلحه و زبير و عايشه و همچنين دشمني ها و کارشکني هاي معاويه عليه حکومت علوي مورد مطالعه قرار داد. (الامامه و السياسه، ج۱، ص۴۷) عامل اصلي ايجاد فتنه صفين نيز همين رياست طلبي، خود خواهي و هوي پرستي حاکمان شام بود.
يکي از مهم ترين علل پيدايش فتنه، دنيا طلبي است. به ويژه گرايش به ثروت و زر اندوزي موجب مي شود کساني که امکان دستيابي به اين اهداف را در نظام اسلامي براي خود نمي بينند به فتنه و آشوب بپردازند. برخي مورخان گفته اند علت خودداري زيد بن ثابت و کعب بن مالک از بيعت با امام علي(ع) دنيا زدگي و دنيا طلبي آنان بود. (تاريخ طبري، ج ۳، ص۴۵۲) کارنامه اقتصادي سران جمل نيز همين حقيقت را نشان مي دهد.
يکي ديگر از سرچشمه هاي پيدايش فتنه انحراف در احکام و مقررات اسلامي از طريق تحريف يا تغيير پاره اي از آنهاست. يا به تعبير ديگر نوگرايي بي مبنا در احکام ديني وبدعت گذاري در دين است. بدعت در حقيقت مکمل عامل اول، يعني هوي و هوس است. نتيجه اين بدعت ها آن شد که به فرموده امام باقر(ع) درباره انگيزه قاتلان امام حسين(ع) «کل يتقربون الي الله بدمه» يا عمر سعد خطاب به سپاهيان خود با شعار «يا خيل الله ارکبي و ابشري بالجنة» دستور حمله به سيد جوانان اهل بهشت و يارانش را صادر کند. (بحار الانوار، ج۴۴، ص۳۹۱)
امام علي(ع) در خطبه ۱۷ نهج البلاغه عامل اصلي غرق شدن بسياري از افراد در درياي فتنه ها را چنگ زدن آنان به بدعت ها و رها کردن سنت ها معرفي کرده و مي فرمايد: «قد خاضو بحار الفتن و اخذو بالبدع دون السنن» (دشتي، ص۶۱) جمعي در درياي فتنه غرق شدند، به بدعت ها چنگ زدند و سنت ها را رها کردند.
روزنامه كيهان، شماره 21158 به تاريخ 24/6/94، صفحه 8 (معارف)
کتابخانه هادی
پژوهه تبلیغ
ارتباطات دینی
اطلاع رسانی
فرهیختگان